C-Mon & Kypski ontwerpt schoen voor Nike C-Mon & Kypski ontwerpt schoen voor Nike

Na Coca Cola tweede samenwerking van band met multinational

, Anne Broekman,

C-Mon & Kypski ontwerpt schoen voor Nike

Na Coca Cola tweede samenwerking van band met multinational

Anne Broekman, ,

Het overrompelende Pinkpopoptreden was een nieuw hoogtepunt voor C-Mon & Kypski. Maar de band stoomt hierna gewoon vrolijk door naar hun volgende project. Zo presenteert het kwartet samen met Nike exclusieve C-Mon & Kypskischoenen. Na een campagne voor Coca Cola, is Nike de tweede multinational waar de band mee in zee gaat. Toch is Simon Akkermans, alias C-Mon, niet bang voor nieuwe teleurstellingen.

Na Coca Cola tweede samenwerking van band met multinational

De heren van C-Mon & Kypski blijven de gemoederen bezighouden. Zo lanceert schoenengigant Nike 7 juni een exclusieve schoen die helemaal is gestyled door de band. De volgende stap op weg naar werelddominantie van de Utrechters. “Kaspar van Lierop is een goede vriend van ons en werkt bij Nike”, vertelt Simon Akkermans. Door Van Lierop werd de band benaderd om de schoen te stylen. De schoen is een model uit de exclusieve SB serie van Nike, dat is een serie gericht op skaterboarders. “Kypski en ik skateboarden al samen voor we muziek gingen maken”, zegt Akkermans. Dat is dan ook de reden dat Van Lierop hen uitzocht, naast de streetcredibility. “Skatekids, muziekfans en sneakerheads zullen het waarderen dat we af en toe een locaal thema neerzetten”, aldus Van Lierop. Voor C-Mon & Kypski is Nike de tweede multinational waar de band mee in zee gaat. In 2005 sloot de band een sponsordeal met Coca Cola. Daar zaten restricties aan, zo mochten de heren geen nieuw werk uitbrengen terwijl de campagne nog liep. Akkermans: “We hadden die campagne totaal niet in de hand. Dan zag je ineens zo’n rare reclame op tv, waar je het totaal niet mee eens was.” Hij was blij er vanaf te zijn. Volgens hem is de samenwerking met Nike een heel ander verhaal. Ten eerste is het veel kleinschaliger en exclusiever. Ten tweede krijgt de band er geen cent voor. Akkermans vond dat in eerste instantie raar: “En Nike maar lekker met de poen strijken. ‘Bekijk het maar’, was wat ik dacht.” Maar al snel zag hij de voordelen en de kansen ervan. “Het is een unieke kans en op deze manier hopen we vooral in het buitenland veel naamsbekendheid te krijgen.” De serie waarin de schoen verschijnt, is exclusief. Aan de binnenkant van de schoen is het logo van de band verwerkt en de kleuren corresponderen met die van album ‘Where Wild Things Are’. Van de ‘Nike Dunk Low Premium SB - C-Mon & Kypski’ zoals de schoen officieel heet, zijn slechts 1500 paar wereldwijd verkrijgbaar. “Je hebt van die sneakerfreaks die alle exclusieve Nike’s willen hebben”, zegt Akkermans. “Volgens mij zijn ze zelfs al bijna uitverkocht.” 7 Juni wordt de schoen gepresenteerd in de E-Zone Skateshop in Utrecht. Vanaf die datum zal ook het nummer dat de band ter gelegenheid hiervan maakte verkrijgbaar zijn op hun website. Licht teleurgesteld als met de colacampagne zullen de bandleden niet snel meer worden. Als zich hierna nog eens een mogelijkheid tot samenwerking met een groot bedrijf voordoet, zullen ze het zeker weer doen. “We weten nu wat de valkuilen zijn. Met het geld van de colacampagne hebben we wel de tour door de VS bekostigd. Dit is een manier voor ons als band om geld te verdienen en onze vleugels naar het buitenland uit te slaan.”

nu op 3voor12