Even in vogelvlucht door Bram Sluiters muzikale historie: onder de naam Quinn brengt Sluiter in 2003 zijn eerste plaat uit op het Utrechtse Spring Collective. Dit label houdt kort hierna op te bestaan en het blijft even stil rondom de Utrechter. Begin 2006 vervolgt hij zijn pad met een nieuwe release op Delsin. Deze plaat wordt opgepikt door Detroit-grootheid Rolando, en bejubelt door mannen als Laurent Garnier en Josh Wink. Doordat zijn naam in het buitenland doorsijpelt, zet een gelijknamige Amerikaanse producer druk op het gebruik van Quinn. Sluiter gaat verder als Quince en brengt Americana uit op Delsin. Ook deze release blijkt zo'n succes te zijn dat het Amsterdamse label besluit deze als gelimiteerde single sided 12" te herdrukken.
Vandaag de dag gebeurt er nog altijd veel rondom Quince. Afgelopen weekend stond hij voor een volle area op Monumental's Awakefest, geprogrammeerd tussen grote namen als Robert Hood, Steve Rachmad en Green Velvet. Ook kwam deze maand zijn albumdebuut En.vi.sion uit en staat hij wederom gepland voor de eerstkomende Detroit-editie van Awakenings. 3VOOR12/Utrecht gaat op bezoek bij Sluiter, die zojuist een complete dj-set heeft aangeschaft. Gewoon, om naast de livegigs ook eens te dj-en.
3V12/U: Het lijkt erop dat alles momenteel erg goed met je gaat.
Q: "Nou de releases gaan erg goed, maar de boekingen zijn wat teruggelopen als ik het vergelijk met vorig jaar. Toen had ik minstens een keer of drie per maand een boeking, dat is nu wat minder. Misschien omdat het nieuwtje er een beetje vanaf is."
3V12/U: Maar je staat nu wel op Awakenings. Heb je je baan al opgezegd?
Q: "Ja dat is natuurlijk super vet. Maar mijn baan zeg ik niet op. Inspiratie krijg je cadeau. Ik zou het echt irritant vinden als ik me alleen maar op muziek zou focussen en ineens een maand geen inspiratie meer zou hebben. Ja, wat ga je dan doen? Bovendien vind ik het ook wel leuk om er iets naast te hebben. Wat het ook is met muziek, je hebt niet echt collega's. Het lijkt heel erg spannend, maar uiteindelijk zit je gewoon in je eentje op je kamer te pingelen. Het is niet erg spectaculair."
3V12/U: Heb je soms zorgen dat het nieuwe er inderdaad vanaf is en het stil wordt?
Q: "Nee, totaal niet. Ik heb eigenlijk altijd gedaan wat ik zelf leuk vond en ik denk dat wat betreft mijn muziekstijl het ook nooit echt groot zal worden. Diepere techno is nooit echt booming geweest maar er is wel een hele scene van liefhebbers. Die scene is niet zo groot maar hij is er wel. Zoals je een paar jaar geleden een hype rondom electroclash had, heb je dat nu ook met minimal. Ik denk dat minimal ook niet echt een blijver is. Wat ik doe is nooit echt een hype geweest. Het bestaat al zo lang dat ik verwacht dat het nog zo door zal blijven gaan."
3V12/U: Dus jij springt niet op de minimal bandwagon begrijp ik?
Q: "Nou nee. Al zitten er wel coole dingen tussen en onbewust zal je er wel door beïnvloed worden. Ik zal er vast wel wat inspiratie uit opdoen. Wat betreft het album (En.vi.sion - ed) is dat niet zo, maar met de komende Music Man plaat is dat wel wat meer te horen. Die is wat meer up-to-date zeg maar. Het album is gewoon heel klassiek, die had net zo goed vijf jaar geleden kunnen uitkomen bij wijze van spreken. Het heeft wel een frisse touch, maar het is niet dat je zegt van 'wow, die sound is zo vernieuwend.' Het is meer dat ik dingen heb gemaakt die ik zelf gewoon heel mooi vind, die ik voor mijn eigen plezier heb gemaakt."
3V12/U: Blijf je dan altijd in de techno, of zien we binnenkort een Quince dubstep plaat voorbij schieten?
Q: "Daar houd ik me niet zo mee bezig. Ik vind dat je als artiest wel een beetje in je eigen hoek moet blijven. Je kan moeilijk de ene keer dit, en de andere keer dat maken. Dan word je niet echt serieus genomen. Wat ook nog zo is, is dat als je techno maakt, het niet hoeft te betekenen dat je dubstep kan maken of andersom. Het is toch een hele nieuwe taal die je moet leren spreken. Ik maak muziek in een bepaald spectrum. En house en techno liggen dicht bij elkaar."
3V12/U: Je hebt veel Detroit-invloeden in je muziek en krijgt veel positieve feedback. Maar waarom zo weinig vanuit die plek zelf?
Q: "Detroit, op Carl Craig na is het eigenlijk dood. Ja, er gebeuren nog wel wat kleine, coole dingen, maar de vette Kenny Larkin platen en Derrick May Innovator cd's worden gewoon niet meer gemaakt."
3V12/U: Detroit komt nu meer uit Europa.
Q: "Wat je ziet, Laurent Garnier is heel enthousiast. Als je hem een demo stuurt dan stuurt hij wat terug. Hij vertelt je dat hij het cool vond of misschien wel kut, maar hij stuurt wat terug. En een Carl Craig die doet dat niet. Die heeft er waarschijnlijk geen zin in of geen tijd voor."
3V12/U: Toen we elkaar een jaar geleden spraken lagen er plannen op tafel wat betreft releases op Ovum, End to End en Soloaction.
Q: "Dat zijn eigenlijk allemaal Amerikaanse plannen die maar niet van de grond komen. Daar heb ik me de laatste tijd eigenlijk totaal niet meer op gefocust. Ik heb het gevoel van: waarom zou ik daar mijn energie in stoppen als het net zo makkelijk bij Delsin kan, of bij Music Man. Bij een label waar ik bij wijze van spreken de telefoon kan oppakken en vragen wat doen we? Vervolgens is het een kwestie van 'ik vind het vet, ik stuur je een contract op en hier is je voorschot.' Dat is binnen een week geregeld."
3V12/U: En de plannen met Rolando en een eventuele samenwerking?
Q: "Rolando had het eerst de hele tijd over een label. Ik heb er het afgelopen jaar niks meer over gehoord. Hij stuurt dan wel weer feedback op het album dat hij er helemaal fan van is, dus hij vindt het nog steeds allemaal wel cool. Maar als je iets wilt, dan moet je er wel wat van maken. Op dit moment richt ik mijn pijlen liever ergens anders op."
3V12/U: Laatste vraag: is Delsin al jaloers aan het worden?
Q: "Nee hoor. Wat het is, bij Delsin kan ik ook niet alles uitbrengen wat ik uit zou willen brengen. Marsel heeft een bepaald plaatje voor ogen van wat er op Delsin past. Als hij het niet vindt passen dan komt het er ook niet op. Over Americana - wat de bestverkopende plaat op Delsin in tijden is geweest - was hij in eerste instantie niet eens te spreken. Toen heb ik wat moeten pushen en uiteindelijk is hij de plaat gaan waarderen. Waarschijnlijk was die niet eens uitgekomen als ik er niet zo achteraan had gezeten. Misschien is het ook goed om andere uitdagingen te hebben."
Recente releases: Sole Trader EP (12", Delsin), En.vis.ion (2x12", cd, Delsin)
Opkomende release: The Summit / SOFAR (12", Music Man)
Optredens: Rex Electronation live (25 augustus, Sugar Factory / Amsterdam), Lief Festival (8 september, Strijkviertel / Utrecht) Solid Grooves (14 september, Tivoli Oudegracht / Utrecht), Awakenings Detroit techno weekend (28 september, Westergasfabriek / Amsterdam)
Quince: “Americana was de bestverkopende plaat op Delsin sinds tijden”
Utrechtse technoproducer brengt nieuwe plaat uit op Belgisch Music Man
Quince bracht deze maand zijn twaalf tracks tellende debuutalbum uit op Delsin en in het najaar volgt een technorelease op het Belgische label Music Man. Afgelopen weekend draaide de techno dj voor een volle Awakenings area. We praten met de Utrechtse producer over zijn album En.vi.sion, plannen voor buitenlandse releases en muzikale hypes als minimal: "Net als electroclash, denk ik dat ook dat niet echt een blijver is."