Good Dog Happy Man groeit met ‘Mute’ in de breedte

Nieuwe demo biedt spannende soul en funk, soms op randje van geliktheid

Hans Vrijmoed, ,

Good Dog Happy Man kwam vorig jaar met de goed ontvangen ‘The Garden Demo’ en debuteerde overtuigend op het podium bij Club 3VOOR12/Utrecht. De nieuwe demo ‘Mute’ betekent een flinke muzikale verbreding, maar de kritiek van de vorige keer – het gevaar van Radio 2 – wordt niet volledig gepareerd.

Nieuwe demo biedt spannende soul en funk, soms op randje van geliktheid

Good Dog Happy Man speelde zich vorig jaar in de kijker in de mei-editie van Club 3VOOR12/Utrecht in dB's, waar de gratis exemplaren van 'The Garden Demo' hun weg vonden naar de aanwezige bezoekers. Een sterke schijf met drie nummers waarvan twee nummers direct aan hippe punkfunk-namen als The Rapture en We Are Scientists deden denken. Nieuw materiaal was eind december in datzelfde dB's te horen tijdens Clash of the Titans, waar de band nog net de voorronde wist te winnen. Dat nieuwe materiaal op opvolger 'Mute' is, vergeleken met die andere bands wat minder punk en wat meer funk. En vooral: meer soul. Want als er één instrument de aandacht trekt op 'Mute' is het wel het catchy seventies-orgel dat in de meeste nummers een grote rol opeist. De door de band bedachte associatie Radiohead meets Curtis Mayfield is niet onterecht, maar al die muzikale afslagen zullen voor sommige luisteraars teveel van het goede zijn. Het kenmerkt wel de unieke factor van deze band, zeker binnen de Utrechtse regio. Die veelzijdigheid van de band komt het beste tot uitdrukking in opener 'True/False (Delete Where Not Applicable)', een verslavende track die bol staat van de wendingen met strakke bas, lekkere percussie en falset stem van zanger Sander Klijn. Het daaropvolgende titelnummer biedt misschien wel het beste van de demo, met een apart samenspel van gitaarriff, funky basloopje, eerder genoemd orgel en andere elektronica dat verrassende accenten legt. Het spannende gefluisterde intermezzo voordat het soulorgel weer losbarst, maakt het helemaal af. Na dit overdonderende tweetal volgt helaas wat minder werk. 'Profound' heeft nog steeds het fijne orgelspel, maar blijft teveel binnen de lijntjes om echt indruk te maken. 'The Untitled' had zelfs helemaal achterwege mogen blijven. Dat de eerste zangregel meteen 'Waterloo Sunset' van The Kinks uit onze herinnering oproept is natuurlijk niet persé een minpunt, maar het nummer als geheel is te zoetsappig en haalt alle funkende vaart uit deze demo. Met 'Start Of Something New' keert het tempo gelukkig terug en wordt het muzikale avontuur - vooral in de tweede helft van het nummer - weer opgezocht. Dat de band ook in een langzamer tempo kan overtuigen, bewijst afsluiter 'We Are Metaphors'. Nu geen geliktheid maar een spannende instrumentatie van akoestische gitaar, orgel, strijkers en halverwege zelfs een dreigende trompet. De mannen van Good Dog Happy Man bewijzen met 'Mute' hun muzikale potentie, maar ze hebben met de twee mindere nummers op de demo de geliktheid en associatie met Radio-2, die in de recensie van 'The Garden Demo' werden genoemd, nog niet helemaal kunnen afschudden. Gelukkig kwalificeert de meerderheid van het materiaal zich voor een volwaardig album waarbij de productie - nu al in orde - nog net wat meer aandacht mag verdienen; op plaat moeten funk en soul vooral vet klinken. Deze muziek is live een stuk beter op z'n plek en aanstaande zondag is de uitgelezen kans dat zelf te ondervinden: Good Dog Happy Man staat 7 januari 's middags in Tivoli de Helling tijdens de Culturele Nieuwjaarsduik. Andere artiesten die daar zullen spelen zijn In Julia's Mind Scène, Blue Grass Boogiemen, Durk Attaturk en We vs. Death. En dat allemaal gratis!