Het is vrouwenmuziek-avond in Tivoli De Helling. Naast Stevie Ann treedt Louise Latham op, als voorprogramma,. en dat is nog niet alles. Nee, ook de dj is van het vrouwelijk geslacht en lijkt met haar muziekkeuze de 'girlpower' te willen onderstrepen. Zo gebeurt het dat er de hele avond, op de achtergrondzang bij Stevie Ann na, geen mannelijke zang te horen is in de zaal. Is dat erg? Nee, zeker niet.
Louise Latham, een Londense singer/songwriter, speelt een liedje of zes: de ene helft met gitarist aan haar zijde en de andere helft solo achter haar keyboard. Haar manier van zingen laveert tussen Tori Amos en Tracey Chapman. Het publiek is redelijk stil en lijkt geïnteresseerd. "In London is op dit moment een aantal geweldige singer/songwriters", stelt Latham. "Ik had niet verwacht dat die scene in Nederland ook zo sterk was, maar kijk naar Stevie Ann, ze is briljant." Ondertussen kijkt Stevie Ann, vanaf backstage, zelf al eventjes nieuwsgierig naar het publiek
Ruim 350 mensen, meer vrouwen dan mannen, waren net zo nieuwsgierig naar Stevie Ann. Stevie's band betreedt eerst het podium. De drummer zet de beat van 'Name it Love' in, de bassist, gitarist en toetsenist volgen met hun partijen en dan huppelt Stevie het podium op: "wat een gezelligheid hier, lekker druk."
De eerste nummers van de set zijn, gelijk het publiek, rustig en tam. Maar wanneer de band bij het countrynummer 'Johnny' aankomt, honoreert het publiek het verzoek om mee te klappen en zorgt de zaal voor de percussie totdat de drummer invalt, de 'woohoo's' door de zaal klinken en een enkeling zelfs een lassowerp-gebaar maakt.
Qua melodie zijn alle liedjes vanavond sowieso in orde en ook op de zang van Stevie Ann valt niets aan te merken. Haar band speelt gedegen en zonder fratsen, maar wel ontbreekt het het repertoire van vanavond aan nummers met een 'scherp randje'. In beschouwing genomen dat Stevie Ann nog een kind was toen ze de meeste liedjes van vanavond schreef is dat gebrek haar niet kwalijk te nemen.
Dan is het tijd voor covers. "Ik vind het heerlijk om af en toe een nummer van iemand anders te doen, bijvoorbeeld van Britney Spears", aldus Stevie. In haar versie van 'Toxic', gaat ze geweldig de hoogte in met haar stem. Kippenvel bij Britney?! Ja, het is ook in positieve zin mogelijk. Omkleedpartijen in strakke pakjes zijn er echter niet bij.
Naast een cover van Britney Spears speelt Stevie er een van John Hiatt en komt ze met een eigen melodie bij Bob Dylan's 'I'll Be Your Baby Tonight'. Louise Latham mag ook nog even het podium opkomen om Stevie vocaal te begeleiden tijdens 'Blue'. Tussendoor komt natuurlijk 'the Poetry Man'aan bod -in akoestische versie -waarmee Stevie zelfs de stoere mannen in het publiek aan het playbacken krijgt, en als naaste nummer wordt Bonnie Raitt's 'Give It Up Or Let Me Go' gebracht.
Maar het publiek wil Stevie nog niet laten gaan.Dus komt de band terug. "De liedjes zijn op dus vallen we in herhaling", verontschuldigt Stevie zich. 'The Poetry Man' en 'You versus Me' komen nog eens langs, deze keer met de hele band, en dan is de koek op.
Na het optreden duikt Stevie in de zaal op. Ook zij is erg te spreken over de show en aan die halfbakken toegift zal ze gaan werken. Het is lastig om haar daar in niet te geloven. Op zo'n jonge leeftijd zo veel goede liedjes zo goed live kunnen brengen is knap en belooft dan ook het nodige voor de toekomst.
Stevie Ann & Louise Latham
Gezien: Tivoli de Helling, zondag 19 maart 2006.
Stevie Ann charmeert publiek in De Helling
Jong talent geeft volwassen en intiem optreden
Stevie Ann mocht zondagavond aan het goed gevulde Tivoli De Helling laten horen dat ze meer is dan 'dat meisje van 'the Poetry Man''. Daar slaagde ze met verve in. Op prachtige wijze bracht zij zelfs nog een cover van Britney Spears.