SneakerFreak debuteert professioneel

Album ‘Go’ bevat volop frisheid en uitstekende mixen

Rogier Westerhoff, ,

De drie mannen van SneakerFreak draaien alweer een paar jaartjes mee in de Utrechtse muziekscene. Sinds gitarist Lourens van Haaften de nedermetalformatie VanKatoen vaarwel heeft gezegd en zijn focus op SneakerFreak legt, zijn de verwachtingen van laatstgenoemde band een stuk hoger. En dat maakt natuurlijk nieuwsgierig naar het debuutalbum ‘Go’.

Album ‘Go’ bevat volop frisheid en uitstekende mixen

We kennen het drietal SneakerFreak voornamelijk van een aantal semi-akoestische optredens met slechts twee gitaren, dubbelzang en een verdwaalde mondharmonica of tamboerijn. Twee jaar terug maakten ze al indruk met hun single ‘Naked/David’. Sindsdien werd er vooral veel opgetreden (o.a. Oerol, Paradiso, Metropolis) en gewerkt aan het debuutalbum, dat ze op dinsdag 28 maart presenteren in het Rozentheater in Amsterdam. Voor het album ‘Go’ hebben zanger Arthur van Westerop en gitarist Lourens van Haaften het overgrote deel van de productie zelf voor hun rekening genomen. Het was een bewuste keuze om in de thuisstudio de productie van de liedjes te vervolmaken en het geld te investeren in de mix. Die is dan ook niet door de minste gedaan: Joeri Staal van het Amsterdamse Studio 150 werkte al eerder met o.a. Paul Weller en Spinvis. Hoewel ze live maar met zijn drieën musiceren is bij ‘Go’ nadrukkelijk gekozen voor een vol bandgeluid. De band is niet vies van de nodige bijgeluiden, effecten, samples, drums en uitgebreide achtergrondzang. En juist in deze weloverwogen keuze ligt de kracht van het album. Naast het goede liedje zijn er meer factoren die de cd na meerdere malen beluisteren nog boeiend houden. Zo is het samenspel van gitaristen Ferry van der Groep en van Hooften fris en inventief. Ook een compliment voor het gebruik van de achtergrondzang, die werkelijk nergens gaat vervelen. Met het nieuwe album ‘Go’ laat Sneakerfreak zien hoe serieus en professioneel ze met hun muzikale product bezig zijn. Opvallend zijn de uitstekende geluidskwaliteit en een aantal wonderschone liedjes. Nummers als ‘School’ en ‘Besides’ lijken rijp voor de nationale muziekzenders, omdat ze een lichtelijk bekende sfeer uitademen van bands als Racoon en Muse. Maar de hoogtepunten zijn de nummers ‘At A Party’ en ‘Yellow Notes’, die naast schoonheid ook nog eens een eigen SneakerFreak-identiteit bevatten. Die identiteit zien we ook terug in de gebruikte samples, effectjes en achtergrondgeluiden, bijvoorbeeld in het tweede liedje ‘Naked’. Het nummer, dat twee jaar terug ook al als single verscheen, is geheel ‘ge-upgrade’ qua mix. Je kan je natuurlijk afvragen of je nog wel moet sleutelen aan zo’n nummer, maar eigenlijk is het alleen maar goed dat er nu twee lekkere versies bestaan. Een positieve insteek van het nu volgende kritiekpunt is de volgende: als het album zo groot was geweest als de eerste zeven nummers was ondergetekende zelf een gillende groupie geworden. Maar helaas: de laatste vijf nummers zijn ondanks een voldoende gewoon niet zo lekker en fris als hun voorgangers. Misschien is dat wel bewust gedaan: zo begin je na afloop gewoon weer snel vooraan. Go van SneakerFreak is verschenen in eigen beheer en wordt op 28 maart officieel gepresenteerd in het Rozentheater in Amsterdam.