Keynote Speakerz: 'Wij zijn geen jongens van de straat' Keynote Speakerz: 'Wij zijn geen jongens van de straat'

Master Surreal en Skiggy Rapz hebben debuut-EP in de steigers

, Jacco Hupkens,

Keynote Speakerz: 'Wij zijn geen jongens van de straat'

Master Surreal en Skiggy Rapz hebben debuut-EP in de steigers

Jacco Hupkens, ,

Skiggy Rapz won in 2003 de Grote Prijs in de categorie hiphop en boekte daarna successen in Japan, Master Surreal is vaste producer van Tifen. Samen vormen ze Keynote Speakerz, dat al een aantal memorabele optredens op zijn naam heeft staan. Op het 3VOOR12/Utrecht-feest a.s. vrijdag gaat het duo, in navolging van Illicit vorig jaar, een poging doen het dak van De Helling er eens goed vanaf te krijgen.

Master Surreal en Skiggy Rapz hebben debuut-EP in de steigers

Keynote Speakerz bestaat uit Skiggy Rapz en Master Surreal, twee MC’s en producers die op eigen houtje al aan een aardige loopbaan begonnen zijn. Skiggy won in 2003 de Grote Prijs van NL in de categorie hiphop en bracht daarna een goed verkopende debuut-CD (‘Boat Drinks’) uit, Surreal produceerde het grootste gedeelte van Tifens debuutalbum ‘Sublimatie’. Samen vormen ze Keynote Speakerz, waarmee het al tot een aantal memorabele optredens kwam. Begin februari vertelde Master Surreal in Pax’s hiphop-uurtje op Utracks dat de debuut-EP voor maart gepland was. Reden genoeg dus om de twee heren te ontmoeten in Surreal’s kamer annex studio in Ondiep. En natuurlijk om te vragen: waar blijft die EP? Master Surreal: “Maart gaat niet meer lukken, maar het duurt niet lang meer. We zijn nu alles aan het afmixen, er moeten nog scratches en geluidseffecten op sommige nummers. Maar we kunnen alles hier bij mij thuis of bij Skiggy doen, ook het masteren, dus als het klaar is is die plaat zo geperst, er hoeft geen dure studio meer aan te pas te komen. Op de EP komen zes nummers , drie producties van Skiggy en drie van mij.” - Jullie zijn allebei begonnen als zowel producers als MC’s. Is die beslissing om elk de helft van de tracks te produceren bewust, of hebben jullie gewoon de beste nummers uitgekozen zonder op producer te letten? Surreal: “Dat is altijd al het plan geweest. We hebben verschillende invalshoeken qua productie. Door onze samenwerking hebben we veel van elkaar geleerd, maar we hebben nog steeds wel eigen stijlen. Ik ben vooral iemand van samples, maar ik heb door Skiggy wel wat meer aandacht voor melodie in een nummer gekregen.” “En ik heb door Surreal het mixen wat meer onder de knie gekregen," vult Skiggy aan. "Voorheen stond alles bij mij gewoon hard, nu zit er wat meer diepgang in. Omdat we allebei dezelfde apparatuur hebben staan kunnen we thuis alleen werken en het later naar elkaar meenemen, zonder dat er een groot verschil is in geluidskwaliteit. Ik ben meer bezig met de opbouw van nummers, in plaats van gewoon ‘een beat en rhymes en je bent klaar’. Bovendien kan ik meer zelf inspelen.” Surreal: “Door elk de helft te doen houden we het ook zo breed mogelijk. Er staan ouderwetse bangers op de EP en een echte clubtrack, maar ook een vrij serieus rustig nummer met Ninthe.” - En qua teksten? Hoe bepalen jullie de toon en inhoud van een nummer? “Degene die de track produceert verzint meestal ook de hook, en zet daarmee de toon voor het nummer. De ander bedenkt dan hoe hij daarop kan inspelen. Voor het nummer ‘Getaway’ dat op de EP komt te staan, hebben we samen in een avondje de tekst geschreven. Om de zoveel maten namen we het van elkaar over, en na een paar uur hadden we een nummer klaar.” Skiggy: “Als je een degelijke MC bent, moet je op zich in staat zijn om elk moment een tekst te kunnen schrijven. De ene tekst is beter dan de andere natuurlijk, maar in principe vind ik dat je er altijd wel iets zinnigs uit moet kunnen krijgen.” Surreal: “Veel moeite kost het niet, we zijn elkaars kwaliteitscontrole: ik weet Skiggy geen onzin schrijft, en andersom. We zeggen het wel eerlijk als we iets minder vinden, maar dat zijn maar zeldzame kleine dingen. Er zijn nooit conflicten over tekst ofzo, we hebben vertrouwen in elkaars skills.” - Hoe zien jullie jezelf in de Nederlandse hiphopscene? Ik hoorde net in een nummer een sneer naar het begrip ‘urban’. Zien jullie jezelf meer als ‘echte hiphop’? Surreal: “Ik kom uit Ede, woon nu een paar jaar in Utrecht. Skiggy woont nog geen jaar hier, hij woonde eerst in Nieuwkoop. Dus we zijn niet opgegroeid in een ‘urban’ omgeving. Maar urban heeft tegenwoordig weinig meer te maken met een woonomgeving, het is meer een marketing term.” Skiggy: “Ik ben eerder suburban! In mijn dorp was ik de enige die bezig was met hiphop. We doen af en toe wel stoer in onze nummers, maar we zijn geen jongens van de straat.” - Dat ligt wel een beetje in de lijn van Utrecht als ‘lievige’ hiphop-stad: niet al te veel stoerdoenerij, gewoon goede muziek en leuke feesten. Surreal: “Ja klopt, we kunnen het goed vinden met de lui van 207, Wyd Lynz, Boemklatsch enzovoort. Maar ook zo’n crew als 3D (dat aan de weg timmert met o.a. Steen en Metz, JH) vind ik OK. Ik was laatst bij hun feest in de City Hall, waar Tifen ook moest optreden. De sfeer was goed, en die Metz was erg geïnteresseerd in ons. Qua stijl is het niet mijn ding, maar ik waardeer wel waar ze mee bezig zijn.” Skiggy: “Sowieso is het opvallend dat die feestjes een stuk positiever geworden zijn. Er komen tegenwoordig ook vrouwen op hiphop-feesten! Vroeger waren het alleen mannen, en werd er elke avond wel gevochten, maar tegenwoordig zijn het feestjes waar iedereen heen kan. Vrouwen, studenten, wie dan ook.” - Hoe lucratief is het om te doen wat jullie doen? Kunnen jullie er van leven? Skiggy: “Na het winnen van de Grote Prijs kon ik er goed van leven aangezien ik toen heel veel shows heb gedaan en (eerste album) ‘Boat Drinks’ goed verkocht werd. Daarnaast heb ik ook een vinyl versie van 'Boat Drinks' laten drukken die in Japan nog steeds erg goed verkocht wordt. Voor de CD-versie van dat album heb ik een voorschot gekregen van de Japanse platenmaatschappij P-Vine, waar ik een tijdje aardig van heb kunnen leven. Van die plaat zijn daar al zo’n 2500 exemplaren verkocht, dat is voor Nederlandse begrippen echt bijzonder veel. Bovendien heb ik geinvesteerd in betere apparatuur, waardoor het allemaal wat beter klinkt. En nu studeer ik dus weer, dus krijg ik ook nog studiefinanciering.” Surreal: “Ik werk nu drie a vier dagen in de week in een winkel, niet mijn droombaan maar wel even OK om van te kunnen leven. Zo nu en dan zijn er optredens, zoals met Tifen of Keynote Speakerz, waarvoor je iets krijgt. Maar heel winstgevend is het nog niet. We maken eerst de EP af, laten ‘m op vinyl drukken, en dan kijken we wel of er een platenmaatschappij geïnteresseerd is. Die platenmaatschappij van Skiggy uit Japan is misschien wel een optie. Als Engelstalige MC´s passen we niet tussen Nederpop zoals de Lange Fransen en de Ali B’s, en ook niet tussen de Nederhop zoals Opgezwolle of Extince, dus het kan nog best moeilijk zijn om in Nederland te scoren. Maar we laten onze muziek in ieder geval niet afhangen van hoe verkoopbaar het moet zijn.” - Begrijpelijk. Wat zijn de plannen voor als die EP er eenmaal is? Snel erna een LP, of gaan jullie dan weer apart van elkaar dingen doen? Surreal: “De bedoeling is zeker dat er dit jaar nog een Keynote Speakerz -LP komt, misschien wel in de zomer al. We blijven natuurlijk altijd wel bezig met solo-dingen – ik heb nog wat liggen wat ik misschien in een mix-tape ga verwerken - maar dat verzamelen we stilletjes op de achtergrond. Keynote Speakerz is nu wel even prioriteit. Ik produceer verder ook wel voor anderen, ben nu onder anderen bezig voor 207 (Utrechtse hiphop-crew met o.a. U-PAX-presentator ParAdoX, JH)” Skiggy: “Het is ook niet zo dat we echt goede beats voor onszelf houden, een instelling die we een paar jaar geleden misschien wel hadden. Maar op mijn tweede solo-album komen wel de nummers die persoonlijker zijn qua stijl, dat album staat in de planning voor volgend jaar. Ik ben zelf ook nog bezig met muziek voor D.A.C.-lid Wudstik, die binnenkort met zijn solo-plaat komt, waarop ook een track van Surreal staat. En ik heb voor ongeveer acht nummers beats geleverd voor het album van Dexter, een ander D.A.C.-lid.” Surreal: “Oh, en ik ga naar Zuid-Afrika! Tifen en ik zijn uitgenodigd om in mei twee weken daarheen te gaan om op te treden, workshops te geven etc., in het kader van een soort uitwisselingsprogramma.” Skiggy: “Ik mag niet mee.” De tracks op ‘Keynote Speakerz EP’ (volgorde nog niet bekend): ‘It’s like that’ (klinkt als jaren ’90 New York productie, hardcore hiphop) ‘Blueberry’ (melodieus, ingetogen, melancholiek nummer met Ninthe als zangeres. Doet een beetje denken aan Pete Philly & Perquisite) ‘My Thang’ (wederom ouderwetse ‘echte hiphop’, met opzwepende fluit-sample en scratches van Nobody Beats the Drum-DJ Sjam) ‘Crank it up’ (opzwepende Dr. Dre-achtige club track) ‘Summer for Autumn’ (up-tempo, vrolijk, jazzy nummer) ‘Getaway’ (“doet denken aan eind jaren ’80 hiphop”, een opgefokt achtervolgingsverhaal met een vrij kale, snelle beat. Rare maar passende piepsample uit een Italiaanse horrorfilm) De Keynote Speakerz EP heeft nog geen definitieve releasedatum, ergens eind april / begin mei lijkt een redelijke schatting. Blijf 3VOOR12/Utrecht en U-PAX checken voor een update en eventueel luistervoer! Tot die tijd zijn ze live te zien bij 3VOOR12/Utrecht’s verjaardagsfeestje in Tivoli de Helling, op vrijdag 31 maart.

nu op 3voor12