Gem levert volwassen poprockplaat af

Tweede album 'Escapades' laat duidelijke groei horen

Melvin Wevers, ,

Voorheen werd Gem in een adem genoemd met The Strokes, tegenwoordig doe je de band met deze vergelijking te kort. Op de tweede plaat is een sonische verbreding te horen, een diverser geluid dankzij andere ritmes en de toevoeging van koortjes en toetsen. En dit alles nog pakkender dan op het debuut. 'Escapades' is Gem anno 2006.

Tweede album 'Escapades' laat duidelijke groei horen

Het succesverhaal van Gem mag als bekend verondersteld worden. In een notendop: openingsact voor Libertines, opgepikt door media, meer dan 100 shows per jaar, nationale en internationale bekendheid, single voor Randstad. En nu is er het altijd lastige tweede album na het succesvolle debuut 'Tell Me What's New'. Gem lijkt er geen problemen mee gehad te hebben: 'Escapades' is op vrijwel alle punten een verbetering te noemen. Het eerste album kenmerkte zich door opgefokte Strokes-achtige rock 'n' roll. Grote kritiekpunt was toen dat het af en toe wel heel erg op de New Yorkers leek. Dat het vijftal meer kon liet het afgelopen maanden al live horen, en komt nu ook duidelijk op plaat naar voren. Tijdens albumopener 'All I Want Is You' is meteen te horen dat de heren van Gem niet gevormd zijn door The Strokes maar door eerder dezelfde inspiratiebron. Iggy Pop weerklinkt duidelijk met zijn Stooges: de melodielijn van gitarist Bas de Graaff gaat in de eerste coupletten nog samen met de zanglijn van Maurits Westerik, daarna kiest Westerik zijn eigen weg. Kleine dingen, maar ze geven meteen aan dat de band gegroeid is. De inspiratiebronnen zijn op 'Escapades' duidelijk te horen, en zoals het hoort bij een volwassen band is Gem in staat deze invloeden tot een eigen sound te kanaliseren. 'The Subterranean Parade' was al eerder te horen op de kerst-splitsingle met Spider Rico. Een 'straightforward' rocksong met de accenten strak op de tel gespeeld. In dit nummer is het eerste album nog het best terug te horen, vooral de transitie naar het refrein lijkt zo uit eerdere sessies te stammen. Een brugnummer tussen de twee albums. Single 'Go!' geeft goed aan hoe Gem tegenwoordig klinkt. De interactie tussen de gitaren heeft duidelijk meer aandacht gekregen, wat zich uit in het Beatlesque samenspel. En ritmisch klinkt het allemaal net iets spannender en afwisselender dan voorheen. Dat het de vijf heren de laatste tijd voor de wind ging, is terug te horen in de positieve teksten. Een hoge meezingfactor; succes gegarandeerd op de zomerfestivals. Het tempo ligt op deze plaat gemiddeld enigszins lager dan op 'Tell Me What's New', de drukte is ingewisseld voor volwassen popsongs zoals 'Fight On' en 'Strangers In The Night'. Een popelement gecombineerd met een vurig rockend deel zorgt voor een afwisselende plaat die met elke luisterbeurt meer indruk maakt. De toevoegingen van haast psychedelische toetsen in 'Move On' en samenzang in 'Turn it On' geven de plaat een extra boeiend tintje. Die meerstemmigheid mag op toekomstig werk een nog grotere rol krijgen. Welke band wordt er tegenwoordig niet groot mee? In de Randstad-single 'Good To Know You' zijn in de frasering van zanger Westerik al duidelijk Bob Dylan-invloeden terug te horen. Enerzijds volgt hij de melodie, anderzijds gaat hij met zijn nasale stemgeluid heerlijk tegendraads zijn gang. Gem bracht zich wel in een lastige situatie door bij het uitkomen van dit nummer geen duidelijkheid te geven over wie het nummer had geschreven. Maar ja, een overgroot deel van de Motown-catalogus is niet door de uitvoerende artiesten zelf gecomponeerd. En niemand hoor je erover dat een groot deel van de plaat van Krezip uit de pen vloeit van Britse liedjesfabrikanten. Feit is wel dat dit nummer niet helemaal past tussen de andere elf nummers op de plaat. Commercieel slim om het er toch op te zetten is het zeker, artistiek gezien was een keuze voor een andere track uit de studiosessies wellicht logischer geweest. Het maken van een evenwichtige poprockplaat lijkt voor 'Escapades' het te doel te zijn geweest. Helaas klinkt de plaat hierdoor op momenten net iets te gelikt en misschien wordt er teveel gemikt op een groter publiek. Maar gelukkig heeft de band zijn branie op momenten nog in zich. In 'Let It Out Get It Out' wordt er naar hartelust geschreeuwd en klinken de gitaren doorleefd en nonchalant. Wanneer 'Escapades' na 37 minuten is afgelopen, kunnen we in ieder geval concluderen dat Gem duidelijk gegroeid is. De band pretendeert niet enorm origineel te zijn, maar wil gewoon pakkende popliedjes schrijven. Sterker nog: met 'Escapades' heeft Gem een plaat gemaakt die kan wedijveren met de releases van internationaal gerenommeerde namen. Niets staat de band dan ook in de weg om een nog groter publiek te bereiken; nationaal en internationaal. Gem - 'Escapades' (Excelsior/V2 2006) ligt vrijdag 24 februari in de winkels. Woensdagavond 22 febrauri speelt Gem in Club 3VOOR12 in Amsterdam, een dag later vindt rondom 'Escapades' een exclusieve actie plaats in Club 3VOOR12/Utrecht in dB's. Reserveren kan via de link hiernaast. Op donderdag 13 april staat Gem in Tivoli de Helling.