Moos brengt sfeervolle elektronica op debuut ‘Inkling’

Te weinig nieuw materiaal na eerdere EP’s lichte smet op verder uitstekend album

Jimmy van Ameijde, ,

Ditmaal met een originelere titel dan ‘Blauw’ of ‘Rood’, keert Moos na twee jaar terug met zijn eerste volledige album ‘Inkling’. Samen met vj Jorrit Poelen wordt een lading psychedelische visuals in combinatie met een gevarieerde plaat vol sfeervolle elektronica aan de luisteraar voorgeschoteld.

Te weinig nieuw materiaal na eerdere EP’s lichte smet op verder uitstekend album

Maurice Dohmen alias Moos, die naar eigen zeggen inspiratie haalt van artiesten als Plaid en Orbital, maakte een goede start met twee demo-EP's. Deze werden opgepikt door onder andere Job de Wit (ex-Club Lek / 3VOOR12BPM) en Radio Mortale. Hij verscheen op het compilatie-album 'Push the Button' van het NPI en stelde een aantal gratis downloads ter beschikking. Ondanks positieve recensies, bleef het verder echter enigszins stil. Nu, ruim twee jaar later en een handvol optredens later, arriveert het eerste debuutalbum 'Inkling'. Een leuke bijkomstigheid is de meegeleverde dvd, hierop staat een live visuals mix door Jorrit Poelen, ondersteund met de muziek van Moos. Voor degenen die al bekend zijn met Moos zijn eerdere werk zoals de Rode Demo, valt op dat een behoorlijk aantal van de tracks afkomstig is van eerdere EP's. Iets wat niet ongebruikelijk is, maar wel teleurstellend gezien de verstreken jaren sinds de vorige release. Het album is opgebouwd uit tien nummers, waarvan drie stuks remixen zijn. De plaat start met het nummer 'All That I Do', oorspronkelijk afkomstig van het Nederlandse Omski. Deze is zo bewerkt dat er weinig van het origineel terug te horen is. Vocalen zijn door de vocoder-molen gehaald, en rustig voortstuwende ritmes geven het een minimaler, en minder poppy gevoel. Muzikaal zet het goed de toon voor wat nog gaat komen. Helaas is de meer dan zeven minuten tellende track iets te langdradig om direct een goede indruk te krijgen. Na een abrupt einde neemt het al oudere 'Golven' het over. Hierbij wordt het tempo opgeschroefd en begint het meer naar techno te neigen. De verschillende nummers bieden genoeg aan variatie, maar zo nu en dan voelt het toch alsof het album van de hak op de tak springt. Vooral de edit van Roots Manuva's 'Too Cold' past niet goed in het geheel. Opvallend is het nieuwe werk 'Blessed State', een remix van de Engelse band Wire. De gedetailleerde programmering met veel variatie in de stemming zorgt ervoor dat dit het meest interessant is voor degenen die al bekend zijn met eerdere releases. Toch mag het al bekende materiaal ook niet vergeten worden. De eerder op de 'Rode Demo' verschenen track 'KameeleMoos' blijkt het hoogtepunt op dit album, wat daarna langzaam afbouwt naar meer downtempo elektronica. Hoe aanlokkelijk ook, het is misschien niet al te verstandig om gerenommeerde artiesten te remixen. Het origineel wordt simpelweg zeldzaam overtroffen - wat ook hier het geval is. Het album voelt niet als één geheel maar meer als een vroeg 'best of' album, misschien omdat er veel oud werk is gebruikt. Desondanks is 'Inkling' op wat schoonheidsfoutjes na, een goed - en bij vlagen heel erg mooi - album geworden. Moos laat zien dat hij sfeervolle en complexe muziek kan maken op een eigen, originele manier. Beluister het zelf, zowel het album als een podcast versie van de dvd zijn gratis te downloaden via de website van Moos (te vinden via de link rechts in het scherm). Moos - Inkling 2006, (eigen beheer)