Utrechtse invasie in Amsterdam

Tussen winst en verlies: Nobody Beats The Drum en Aestrid in Paradiso, SallySkunk in Club 3VOOR12

Tekst: Klazien Schaap / Fotografie: Cor Jabaaij, ,

Woensdag 28 september gebeurde er iets vrij unieks in Amsterdam. Er speelden maar liefst drie Utrechtse bands in de stad, zonder dat met elkaar afsgesproken te hebben. Een heuse Utrechtse invasie? Het lijkt er bijna op. 3VOOR12/Amsterdam was er voor ons bij, en doet verslag van Nobody Beats The Drum, SallySkunk en Aestrid!

Tussen winst en verlies: Nobody Beats The Drum en Aestrid in Paradiso, SallySkunk in Club 3VOOR12

Wat heeft Amsterdam met Utrecht gemeen op het gebied van goede popmuziek? In de eerste plaats natuurlijk een levendige bandjesscene en een lokale 3VOOR12-site die daarover schrijft. Maar belangrijker, beide steden ‘delen’ min of meer ook een aantal bands zoals Damer, Coparck en SallySkunk. En uiteraard Rudeboy, vroeger de enige Amsterdammer in de verder Utrechtse Urban Dance Squad. Het zal de bands zelf aan hun reet roesten hoe of waar ze vandaan komen. Zij willen in de eerste plaats zo vaak en op zoveel mogelijk verschillende plekken optreden, het liefst ook nog in het buitenland. Maar voor veel fans is ‘hun’ band het visitekaartje van de eigen stad. De drukst bezochte concerten van deze bands zijn dan ook de ‘thuiswedstrijden’. In het door 3VOOR12/Utrecht en -Amsterdam verklaarde ‘Utrecht meets Amsterdam festival’ was het dan ook de Amsterdamse band Zuco 103 die de Paradiso bijna volledig wist uit te verkopen. Alhoewel ook daar weer een Utrechts tintje aan te ontdekken valt. Want naar welke Nederlandse stad is Zuco-zangeres Lilian Vieira onlangs verhuisd? Inderdaad, Utrecht. Zuco 103 trekt een voor Paradiso redelijk opvallend publiek: veel dertigers en vooral veel vrouwen. Redelijk goed en vrouwelijk gekleed, maar niet opvallend. Goedgehumeurd zijn ze, met een mojito in de hand. Viva-vrouwen. Ben je een man, vrijgezel en kun je aardig salsa dansen? Dan moeten de voorste drie rijen in de Paradiso tijdens Zuco 103 welhaast een paradijs zijn geweest. Als je van Viva-vrouwen houdt, uiteraard. Maar voor het salsadansen losbarst krijgen deze Zuco-fans op het vroege tijdstip van 20.00 uur een stel jonge honden uit Utrecht in hun maag gesplitst: Nobody Beats the Drum, het groepsproject van voormalig Zuco-DJ Sjam. Wat in andere gelegenheden wordt beschouwd als opzwepend en dansbaar, met ene hoog 'gooi je haar los', is in Paradiso vanavond echter niet helemaal op zijn plaats, en eigenlijk ook niet zo gewenst. De duizenden gestifte lippen in de zaal krullen in een vraagteken. Dit zijn geen heerlijke tropische klanken, dit is harde herrie! Je ziet ze denken: 'Hier zijn wij zelfbewuste vrouwen echt te oud voor.' Na een half uurtje hun trucje te hebben gedaan verlaten de jongens dan ook wijselijk het podium. Wanneer hoofdact Zuco 103 na afloop van hun nieuwe videoclip (je zou hem zo verwarren met een commercial voor Passoa light) het podium betreedt, veranderen de vraagtekens in brede glimlachen. Zuco zelf steelt vervolgens de show met een lange set en een stralende Lilian Vieira. De swingende cocktail van latin, funk en ritme geeft het publiek geen rust. Nee, gedanst zal er worden en gedanst wordt er in de volle Paradiso, de hele set lang. Rumba’s, salsa’s en wat al niet meer aan latin dansjes tillen de voetjes van de vloer. Verrassingen krijg je niet bij deze band: bij Zuco 103 weet je wat je krijgt voorgeschoteld en het is lekker! Deze thuiswedstrijd is dan ook glansrijk gewonnen. Geen kunst aan. We verlaten het tropische feestje op zijn hoogtepunt om weer tot rust te komen in Studio Desmet. Daar valt met de simpele popliedjes van SallySkunk niet zoveel te dansen, maar des te meer te luisteren. Ooit begonnen als schoolband in Deventer, zijn de drie individuen uitgewaaierd naar Utrecht, Amsterdam en … Leiden (maar dat mag van zanger Dries Twijnstra niet hardop worden genoemd). In verband met de recente release van hun nieuwe album ‘Love is boring’ krijgen ze de laatste tijd veel aandacht van de media. Zo speelt SallySkunk na jarenlang lobbyen dan eindelijk live voor de radio in VPRO''s Club 3VOOR12. De nummers van het nieuwe album worden gespeeld met bezieling. Stuk voor stuk popliedjes die klinken alsof Paul McCartney ze speciaal voor de band gecomponeerd heeft. In het kader van de jaren ’90-themaweek op 3FM, studeerde de band ook een cover in uit die periode. De keuze viel op ‘Pumping On Your Stereo’ van Supergrass. Geen gekke greep, maar door het gebrek aan instudeertijd komt de energie van het nummer helaas niet zo goed uit de verf. Een gemiste kans, die al met al zorgt voor een gelijkspel voor SallySkunk. Een herkansing in de de hoofdstad krijgt de band binnenkort al, aanstaande zaterdag in de Nieuwe Anita. Terug naar de Paradiso voor een andere Utrechtse (of eigenlijk, Soestse) groep. Aestrid is de laatste band in de line-up van de maandelijkse Locals Only!-avonden van popblad Live-XS. Over Aestrid wordt in Utrecht niks dan goeds gehoord: de band klinkt als donkere new wave, de nummers lijken te zijn opgebouwd rond de bas en dat allemaal zwaar 'emo' aangezet. Vooral de stem van Bo Menning; daar druipt de zwaarmoedigheid van af. Aestrid doet buiten The Cure dan ook denken aan bands van het Utrechts/Amsterdamse Zabel-label, als Mono of Feverdream. Het uiteindelijke resultaat in de Paradiso valt echter lichtelijk tegen. Aestrid opent veelbelovend met een donkere Madrugada-achtige baslijn. Maar dat mooie onheilspellende weet de band ze gedurende zijn optreden helaas niet vast te houden. Het publiek druipt halverwege - het is inmiddels bijna 3 uur- dan ook af richting de bar. Deze uitwedstrijd in Paradiso lijkt de band dan ook verloren te hebben. En dat is jammer, want de heren zullen niet snel weer terugkomen in Amsterdam om te laten zien dat ze het beter kunnen. Meer Utrecht zien in Amsterdam? Ga dan aanstaande zaterdag naar de Nieuwe Anita waar SallySkunk optreedt met The Gasoline Brothers uit,… u raadt het al. Aestrid, SallySkunk, Zuco 103 en Nobody Beats The Drum Gezien: Paradiso en Studio Desmet, Amsterdam, woensdag 28 september 2005.