Vijftien jaar Hillbillly Boogiemen

Utrechts instituut viert zaterdag jubileum in Vredenburg

René Beaart, ,

Vijftien jaar een band bij elkaar houden is al een prestatie op zich. Zo’n lange periode ook nog eens succesvol zijn, is maar weinig groepen gegeven. Het Utrechtse kwartet Hillbilly Boogiemen is een internationaal gerespecteerde naam in de bluegrass-wereld. Zaterdag viert de band het derde lustrum in Muziekcentrum Vredenburg.

Utrechts instituut viert zaterdag jubileum in Vredenburg

De vier mannen van de Hillbilly Boogiemen vieren een feestje. Zaterdag staan de Utrechters stil bij het feit dat hun bluegrass-, country-, rock & roll-band al vijftien jaar bestaat. Het jubileumfeest – met diverse speciale gasten – wordt gevierd in hometown Utrecht, in het chique Muziekcentrum Vredenburg. En terecht. Want de Hillbilly Boogiemen zijn succesvol en doen optredens van Ierland tot in Tsjechië, hebben in de afgelopen jaren tal van (internationale) prijzen gewonnen en ze krijgen waardering als er wat gespeeld in het land waar rootsmuziek vandaan komt: de Verenigde Staten. Niet gek voor een stel muziekliefhebbers die, kort samengevat, via Elvis Presley uitkwamen bij Bill Monroe, de uitvinder van de bluegrass. Bluegrass is oeroud, maar tegelijkertijd nog steeds populair. En niet alleen bij muziekpuristen: in 2000 verkocht de soundtrack van de film ‘O Brother, Where Are Thou?’ onverwacht enorm goed. Het nummer ‘I Am A Man of Constant Sorrow’ werd zelfs een soort cult-hit. Een recenter voorbeeld van de onverwoestbaarheid van het genre is Hayseed Dixie, een Amerikaans gezelschap dat op virtuoze wijze hardrock classics van Kiss, Ozzy Osbourne en vooral AC/DC door de bluegrass-mangel haalt. Hilarisch, maar ook fenomenaal goed gespeeld, zo bleek dit voorjaar in EKKO. Hillbilly Boogiemen’s Arnold Lasseur stond pal vooraan te kijken hoe de mandolinespeler met zijn vingers over de dubbele snaren racete. The Hackensaw Boys zijn een ander voorbeeld. Zij schitterden dit jaar op Lowlands en speelden eveneens in EKKO. Mooi om te zien hoe zulke akoestische bands een zaal aan het swingen kunnen krijgen. Dat de Hillbilly Boogiemen ook met dat bijltje kunnen hakken, lieten ze zien als support act bij The Hackensaw Boys in Utrecht. Bandlid Arnold Lasseur zei een aantal jaar geleden in Vonpopp (het voormalige blad van Stichting U-pop): ‘Bluegrass en country hebben in Nederland een paradoxaal imago. Aan de ene kant is het wel cool en trendy om je met dit soort muziek bezig te houden. Dat is zeg maar de VPRO/Volkskrant-clan. Maar daarnaast wordt het ook nog steeds als het toppunt van oubolligheid gezien.’ In datzelfde interview legt Lasseur uit dat de Hillbilly Boogiemen meer zijn dan alleen bluegrass. ‘Vaak weten mensen niet wat voor soort muziek ze van ons kunnen verwachten. De meeste bands in ons genre spelen of bluegrass of country of rock & roll, maar wij doen het allemaal. Bovendien spelen we zowel akoestisch als elektrisch. Bluegrass is akoestisch met banjo, mandoline en viool. De country die wij spelen is in de Hank Williams-traditie. Het is niet zo poppy als de country van tegenwoordig. En dan spelen we nog jaren vijftig rock & roll. Wat die stijlen bindt is dat ze uit dezelfde tijd en plaats stammen: het zuiden van Amerika. Verder zit in bijna alle nummers samenzang.’ Tegenwoordig kennen de Hillbilly Boogiemen ook een pure bluegrass-incarnatie onder de niet erg verrassende naam de Bluegrass Boogiemen. Bij deze optredens speelt de rondomgevoelige microfoon een belangrijke rol. De Boogiemen staan in een halve cirkel om deze microfoon te spelen en te zingen. De muzikant die aan de beurt is voor een solo doet een stapje vooruit en zijn instrument treedt op de voorgrond. Met dit uitgekiende voetenwerk hoeft er geen geluidsman aan te pas te komen. Een truc uit de begintijd van versterkte optredens die nog steeds goed voldoet. Met hun mengeling van bluegrass, country en rock & roll overtuigen zij zelfs in het land waar het allemaal is uitgevonden: de Verenigde Staten. En als je daar de echte fans van het genre voor je weet te winnen, dan ben je geen kinderachtig bandje. Het prestigieuze Amerikaanse dagblad The Washington Post schreef naar aanleiding van een optreden van de Boogiemen: ‘During the 70-minute set, the Boogiemen showed themselves to be one of the few acts that would feel at home and welcome either in Branson or Amsterdam.’ Dat de stad Branson (Missouri, Verenigde Staten) zich afficheert als ‘Live Country Music Capital of the World’ legt nog wat extra gewicht in de schaal. Vijftien jaar Hillbilly Boogiemen, zaterdag 26 november in Vredenburg. Met als speciale gasten de Belgische blues-rootsrockers The Seatsniffers en nieuwe Utrechtse (alt.)country band The Faraways. De avond wordt omlijst door de dj’s Rob, Saskia & Jeroen en The Serpents of the Nile. Voor meer informatie en kaarten: www.vredenburg.nl of bel 030 2314544 (kassa Vredenburg).