Vooraf gaf gitarist Bas de Graaff te kennen dat ze het leuk vinden om voor een nieuw publiek op te treden. Een paar dagen eerder traden ze bijvoorbeeld ook al in Hamburg en Berlijn op als voorprogramma van Sons and Daughters. Toch moet ook de band zelf opgelucht adem hebben gehaald naarmate ze meer respons uit de zaal kregen.
De muzikanten kwamen erg ontspannen het podium oplopen, maar in tegenstelling tot de band zelf bleef de zaal tijdens de eerste nummers even rustig als daarvoor. Zoiets is natuurlijk te verwachten bij een concert waar alleen mensen binnenkomen die een kaartje hebben gewonnen. Als 'tegenprestatie' voor de Randstad-reclamespot 'Good To Know You' zette het uitzendbureau de gelijknamige toer op, waar ingeschrevenen van Randstad gratis naar binnen konden. Zanger Maurits laat zich hierdoor dan ook niet ontmoedigen en blijft pogingen doen zijn publiek mee te slepen. Hierbij blijft ook de draaitafel van DJ St. Paul niet ongebruikt als loopbrug naar de toeschouwers. En met succes.
Keerpunt van het concert lijkt de uitvoering van het ijzersterke ‘Fight On’, wat gezien mag worden als één van de meest belovende nummers van het nieuwe album en het eveneens nieuwe ‘Go!’. Als verwacht kan het daaropvolgende ‘Good To Know You’ rekenen op nog meer positieve reacties in de zaal. Hierna wordt de avond gevuld met nog meer nieuwe nummers (slechts drie van de achttien nummers zijn afkomstig van het debuutalbum), vergezeld door een bijna vrolijk klinkend ‘Rise & Fall’.
Zoals gebruikelijk volgen de nummers elkaar in een razend tempo op. Ongeacht de persoonlijke smaken van de mensen in het publiek, is het iedereen duidelijk hoe goed de Utrechters live spelen. Vooral bij de nieuwe nummers is het spel van de verschillende muzikanten beter te onderscheiden, waardoor er meer diepte in de nummers komt. Na een toegift van drie nummers sluit Gem af met een spetterende versie van ‘S.O.S.’.
Het concert in Breda maakt niet alleen duidelijk dat er steeds meer en nieuw publiek op de band afkomt, het zorgt tevens voor de nodige nieuwsgierigheid naar het nog titelloze nieuwe album. Vrijwel alle nieuwe nummers werden gespeeld en het is duidelijk dat ze voor deze plaat meer tijd hadden om liedjes te schrijven en bij te schaven. Maurits: “De vorige plaat bestaat uit nummers die we destijds apart al hadden geschreven en die binnen vier dagen zijn opgenomen. Na het uitbrengen daarvan zijn we meteen gaan werken aan nieuw materiaal. Uiteindelijk hebben we vijfentwintig nummers geschreven waarvan er vijftien echt helemaal af zijn gemaakt. Uit die vijftien gaan we er elf, twaalf of dertien uitkiezen.”
Gitarist Vincent Lemmen geeft aan dat het spelen van nieuwe nummers tijdens optredens ook helpt bij het verbeteren van nummers. Maurits vervolgt: “Zodra we een nummer ongeveer klaar hadden, gingen we het live spelen. Live hoor je waar er nog iets moet worden veranderd en krijg je natuurlijk ook feedback van het publiek. Al deze factoren zorgen ervoor dat we nu keuzes kunnen maken en dat er echt alleen maar goede nummers op het album komen. De nieuwe nummers slaan nu al goed aan, merken we. We hebben ook veel aan onze producers. Blijkbaar vinden we het prettig om te werken met een aantal mensen die als klankbord fungeren.”
“Veel hoeft er niet meer te gebeuren”, vertelt Bas. “Ik moet nog bij drie nummers de leadgitaar inspelen, Maurits moet nog wat inzingen en er moet nog wat percussiewerk gebeuren. Daarna kan het mixen gaan beginnen. De releasedatum ligt nog steeds rond januari of februari.”
In maart vliegt Gem naar de Verenigde Staten om in Texas te spelen op het South by Southwest festival. Een evenement dat al meer dan negentien jaar bestaat en in het verleden een soort springplank is geweest in de carrières van bekende artiesten als Ryan Adams, Norah Jones en The Strokes.
Bij terugkomst in Nederland zal het nieuwe album de kans hebben gehad te bezinken bij het publiek en zal Gem volgens Bas ongeveer vijfentwintig optredens geven in normale zalen door heel Nederland. Als de plaat echt aanslaat hoopt hij op de grotere zalen.
Maurits maakt er geen geheim van over een gezonde portie ambitie te beschikken, maar beseft dat zo’n proces geleidelijk loopt. ‘We zijn als Gem al erg blij met hoe het gaat en komen graag in de zalen waar we nu staan. Als voorprogramma van de Stereophonics in de Heineken Music Hall spelen was natuurlijk erg gaaf, zeker als iemand als Kelley Jones zo positief is over onze muziek. Mochten we er ooit zelf staan, is dat nog mooier. Aan het bier zal het niet liggen.”
Gem
Gezien: Mezz in Breda, donderdag 17 november 2005
Komende concertdata: 03-12: EKKO, Utrecht / 15-12: Rotown, Rotterdam. Beiden met Spider Rico.
Nieuwe nummers Gem overtuigen nieuw publiek van Berlijn tot Breda
Utrechters hebben belangrijk jaar voor de boeg met veelbelovend album
Na elk nummer bedankt Maurits Westerik enthousiast de mensen in de zaal voor hun voorzichtige applaus. De Mezz in Breda was donderdagavond 17 november het decor voor het contrast tussen een prima spelend Gem en hun nieuwe publiek. Een publiek dat grotendeels duidelijk nog niet bekend was met de Utrechtse rockers, die op dit moment op een belangrijk kruispunt van hun carrière lijken te staan.