Een oude Atari-spelcomputer, aangesloten op een oude televisie. Getweeën vormen ze de achtergrond, wanneer de Amersoorter Findel (Bart van Dalen) het podium komt opgelopen. Ondersteund door zijn discman speelt hij een prachtig nummer op zijn synthesizer. De discmanact zagen we al eerder in dB's bij het optreden van Impossible Situations tijdens Club 3VOOR12/Utrecht. Maar de overeenkomsten tussen Findel Bart en Impossible Bram gaan nog verder: Bart speelt in NIRC, Bram drumt bij Wagtale en beide bands brengen hun muziek weer uit op Bram's Stuck in a Day label. En de Amersfoortse heren houden er dus allebei een electro-emopop soloproject met een singer-songwriter achtergrond op na.
Waar Bram alleen een discman meebracht, komt Bart echter met groter geschut aanzetten: het tweede nummer komt compagnon Cedric ondersteuning op gitaar en bas leveren en behalve synthesizer speelt Bart ook af en toe gitaar. Het geheel klinkt af en toe wat rommelig, ongebalanceerd (discman te zacht) en niet helemaal zuiver, maar het is duidelijk dat de liedjes goed in elkaar zitten. In de stijl van de 'Utrecht Plugt Uit'-avonden spelen ze ook nog enkele nummers geheel akoestisch en dat smaakt naar meer, meer dan de nummers waarop 'wat meer punky' gedaan wordt.
Het Utrechts/Arnhemse In Julia's Mind-Scene betreedt vervolgens als een groot collectief de bühne: zeven man en een vrouw sterk. Met akoestische gitaar, blazerssectie, viool en stemmige piano beweegt de band zich tussen folk, swing, jazz, singer-songwriter en postrock. Een drummer die zingt als Tom Waits, een zanger die een mooi staaltje metaal drummen laat zien en zelfs een nummer met tekst van 'Do Somethin' van Britney Spears: over diversiteit in ieder geval niets te klagen. Vorige maand kwam het debuut uit, uitsluitend op vinyl, en vormde de band een van de hoogtepunten van de Bonte Koe-avond in Theater Kikker. Vanavond speelt In Julia's Mind-Scene het publiek plat. Plat op de grond welteverstaan: de aanwezigen gaan er eens lekker voor zitten. En gelijk hebben ze.
Wanneer tegen half twaalf de heren van het Dordtse Anderson eindelijk opgebouwd hebben, zien we wederom een electronisch landschap. Twee sets akoestische gitaren en synthesizers, met een laptop 'on the side'. Denk aan Kings of Convenience aangekleed met electronica, aan The Postal Service op een akoestische trip of gewoon aan Excelsior’s Bauer. De band op Minco Eggermans Volkoren-label, waar we ook werk van 16 Horsepower en at the close of every day tegenkomen, speelde afgelopen woensdag nog in Club 3VOOR12 en tourt ondertussen in mei en juni langs de 'Chill Out'-afdelingen van de Bijenkorf in het hele land.
Het duo brengt nummers van debuutplaat 'We Radio Anderson', maar slaagt erin om nog warmer te klinken. De orgeltjes en gitaarpartijen kabbelen heerlijk voort, de electronische beats zorgen voor 'body' en de tweestemmige zang topt het geheel prachtig af. Alles valt precies op z’n plaats en het publiek wil, omdat die aardige jongens van Anderson er zo vriendelijk om vragen, best even overdreven hard joelen om om een toegift te vragen. En die komt er uiteindelijk dan ook.
Anderson, In Julia's Mind-Scene en Findel
Gezien: dB's, vrijdag 10 juni 2005
Anderson, In Julia's Mind-Scene en Findel krijgen dB’s op de knieën
Ambachtelijke liedjes met hippe garnering vormen recept voor fraai zitavondje
Grote Prijs-winnaar Anderson zorgt samen met Findel en In Julia’s Mind-Scene voor een heerlijke luisteravond. Oude Atari spelcomputers, Super Mario-thema’s als pauzemuziek en hippe laptops vormen de garnering bij een reeks acts die ambachtelijk liedjes schrijven stuk voor stuk hoog in het vaandel hebben staan.