De Scandinavische avond op dit Impakt Festival wordt geopend door een optreden van beeldkunstenaar Johannes Heldén, ondersteund door audio van The iDEALIST. Laatstgenoemde is een pseudoniem van Joachim Nordwall van het Zweedse iDEAL Recordings. De beelden van Helden tonen een wonderlijke, duistere fantasiewereld, maar de connectie met schijnbaar geimproviseerde geluidservaring uit Nordwall's laptop is niet voor iedereen in het - zittende en liggende - publiek helemaal duidelijk. Het heeft voor de een wellicht wel erg veel weg van willekeur, de ander kan zich misschien helemaal vinden in deze combinatie.
Espen Sommer Eide en Dag-Are Haugan, samen opererend onder de naam Alog, betreden met elk twee tot tafeltjes omgebouwde muziekstandaards het podium. De beide Noren zien er wat schuw uit, maar zijn wel de enigen deze avond die hun mond opendoen om het publiek te vertellen wat ze gaan doen en te bedanken voor applaus. Met de een op elektrische gitaar en de ander gewapend met iets dat lijkt op een digitale klarinet verzorgt Alog een redelijk organisch geluid.
Impakt zou echter Impakt niet zijn als deze instrumenten niet ontstemd, direct gesampled en vervormd zouden worden door laptops. Alog lijkt wat algemener aan te slaan bij het publiek, misschien omdat er af en toe heuse beats gebruikt worden die prima geschikt zijn om je hoofd op te laten knikken en een 'sjekkie plus' bij te roken. De term 'dansbaar' die de Impakt flyer bij de aankondiging van Alog gebruikt is echter nergens te bekennen.
Ook bij het laatste optreden van deze avond, Henrik Rylander, die zijn werk ook op het iDEAL label van Nordwall uitbrengt, kan de bezoeker op het verkeerde been gezet zijn door de aankondiging 'techno'. Rylander komt op in het geblaas van een rookmachine met verder niets dan twee spots achter zich. Feedback, dissonanten, interferentie en harde mechanische geluiden vormen het grootste deel van zijn geluid, dit alles op flink hoog volume en met af en toe een flinke dosis stroboscoop.
Aan het eind van het optreden wordt er een flinke bouwlamp aangeknipt, die vervolgens losgelaten wordt op een grammofoonplaat. Na wat gezwaai met lamp en plaat smelt de plaat uiteindelijk en wordt er geapplaudisseerd. Waarvoor exact weet niet iedereen, maar een dergelijke show krijg je inderdaad ook niet iedere dag opgediend door introverte knoppendraaiers.
Muziekprogrammeur Dave Driesmans van het (K-RAA-K)3-label wil graag dat Impakt een festival is dat de vinger aan de pols houdt, waarbij er liefst meer te zien is dan alleen iemand achter zijn laptop. Dat laatste is op zich gelukt, toch blijft het maar een select publiek dat hierop afkomt. Zo druk als bij Jamie Lidell op de openingsavond zal het de rest van het Festival misschien niet zijn, er is in ieder geval weer een hoop te ontdekken dit jaar.
Impakt 2005: The iDEALIST & Johannes Heldén, Alog, Henrik Rylander
Gezien: donderdag 8 december 2005, Theater Kikker
Zaterdagavond is de Zweedse Andreas Tilliander, eveneens van iDEAL Recordings, nog op Impakt te zien.
Impakt 2005, dag 2: Nieuwe Zweedse en Noorse conversaties
Weinig woorden tijdens New Scandinavian Conversations in Kikker
Drie Zweden en een Noor verzorgen een avondje 'New Scandinavian Conversations' op Impakt 2005. Veel woorden maken de mannen echter niet vuil aan deze conversaties. Ze communiceren vooral in beeld en geluid, waardoor de boodschap niet bij iedereen even goed overkomt.