8afterEight-festival van sterk wisselend niveau

Meeste Geheim van Utrecht-deelnemers blijken in De Helling na half jaar slechts enkele optredens verder

Tekst: Matthijs van der Ven / Fotografie: Tim van Veen, ,

Achter het cryptisch getitelde 8afterEight-festival gaat een avond schuil vol acts die eerder dit jaar tijdens het laatste Geheim van Utrecht hebben laten zien wat ze kunnen. Donderdag 8 december kregen ze allemaal een half uur de tijd om het publiek in De Helling te laten zien of en hoe ze zijn gegroeid. Is het mogelijk om als band in zes maanden tijd een wezenlijk verschil te ontwikkelen ten opzichte van je eerdere performance? Het antwoord op die vraag liep sterk uiteen.

Meeste Geheim van Utrecht-deelnemers blijken in De Helling na half jaar slechts enkele optredens verder

Achter het cryptisch getitelde 8afterEight-festival gaat een avond schuil vol acts die eerder dit jaar tijdens het laatste Geheim van Utrecht hebben laten zien wat ze kunnen. Donderdag 8 december kregen ze allemaal een half uur de tijd om het publiek in De Helling te laten zien of en hoe ze zijn gegroeid. Scratch Collection heeft van de acht geprogrammeerde acts de eer het spits af te mogen bijten. Een twijfelachtige eer, aangezien op het moment van spelen welgeteld twintig mensen in de zaal te vinden zijn. Wel stroomt De Helling ondertussen langzaam vol, iets waar de band van zanger Bart Drost echter pas wat van merkt, wanneer zij het podium al heeft verlaten. Zowel Scratch Collection als het daaropvolgende Sunset Vertigo weet niet te overtuigen; beiden lijken te vervallen in een show waarin de nummers veelal niet in de gedachten blijven plakken. De avond wordt pas echt interessant wanneer de heren van Land of Airplanes - Geheim van Utrecht-finalist, en winnaar van het laatste Uur U- hun kunsten beginnen te vertonen. Met ogenschijnlijk veel meer bravoure en afwisselender nummers vermaken zij het publiek wel de volle dertig minuten. Dit geldt ook voor de twee navolgende bands: Circle J en Backwater. Waar eerstgenoemde een erg energieke set neerzet met helaas iets te weinig eigen materiaal, gooit Backwater er een schepje bovenop met prima spel en als afsluiter een fraaie uitvoering van Blackstreets 'No Diggity'. Het optreden van Impossible Situations begint met een foutje van de drummer. Of, beter gezegd: de cd waarop de drums zijn opgenomen, aangezien het schijfje een aantal keren overslaat. Met de nodige humor wordt er omgegaan met het feit ‘dat ze nu toch redelijk voor lul stonden’. Later in de show komt ook hun nieuwe bewerking van Herman van Veens Spetter Pieter Pater nog even langs. Doo-Nix & Airway sluiten de avond af, nadat ook phinx in de ondertussen goed gevulde zaal zijn kunsten vertoont, met zijn pas opgerichte band Onvoltage. Hoewel de acts er in De Helling een vermakelijke avond van weten te maken, blijft de constatering dat de meeste aanwezige bandjes slechts een aantal optredens verder zijn, recht overeind staan. Er hebben dus geen grenzenverleggende ontwikkelingen plaatsgevonden sinds het Geheim van Utrecht, een half jaar geleden. Hieronder een impressie van de avond, bezien door de lens van 3VOOR12/Utrecht-fotograaf Tim van Veen 8after Eight Festival Gezien: Tivoli De Helling, donderdag 8 december 2005.