Gert van Veen heeft zo’n beetje alles gedaan wat je kunt doen op dance-gebied. Hij behoorde eind jaren tachtig tot de Nederlandse housepioniers (met Eddy de Clerq maakte hij onder de naam A-men in ’89 de eerste Nederlandse houseplaat), richtte het succesvolle technocollectief Quazar op, schreef tien jaar als journalist voor de Volkskrant over de housescene, raakte bevriend met muzikanten over de hele wereld (onder wie Karl Hyde van Underworld) maakte radio, organiseerde feesten en schreef in 2004 een boek over ’10 jaar ID&T’. Om het plaatje compleet te maken ontving hij tot tweemaal toe een Life Time Achievement Award vanwege zijn verdiensten voor de house- en technoscene.
Toch heeft deze schijnbaar geboren technoman een rock-achtergrond, en wel in Utrecht. Van Veen speelde daar twintig jaar geleden in de band Hi-Jinx, met onder anderen René van Barneveld (de latere Urban Dance Squad-gitarist) en Erik de Jong (tegenwoordig bekend onder de naam Spinvis). Ook zat hij in Secret Sounds, een van de bekendste Utrechtse new wave-bands uit die tijd.
De rock heeft hij volledig achter zich gelaten: tijdens Festival deBeschaving was Van Veen terug met Quazar. Met Lil’D (Dorine Rohde) en Jobbe Strobosch achter de knoppen en danseres Sophia op de voorgrond zorgde Van Veen voor een van de opwindendste optredens van het festival.
Na het optreden interviewen we Quazar in een met tl-buizen verlichte keet naast de nog dampende tent waar de Gemene Mixmeesters het stokje inmiddels dankbaar van Quazar hebben overgenomen. Gert van Veen vertelt dat ze eerder op de dag hebben opgetreden op het Solar Festival in Roermond, maar dat het optreden in Utrecht een stuk beter ging. Van Veen: “We hadden daar wat technische problemen. Hier ook wel in het begin, maar uiteindelijk ging het echt heel goed. Het klinkt vreemd, maar elke keer als we in Utrecht spelen, voel ik me helemaal thuis. Het is te gek om te zien hoe ons nieuwe werk hier wordt opgepikt. Het publiek begrijpt Quazar op een of andere manier altijd, ook al ben ik hier al vijftien jaar weg.”
“We speelden vanavond een aantal tracks van het nieuwe album om te kijken wat we zelf goed vinden en waar het publiek goed op reageert”, aldus Van Veen. Quazar speelde verder ouder werk, onder andere een track waarop vriend Karl Hyde (Underworld) te horen is en de clubhit Seven Stars uit 1991.
Opvallend is dat hij en zijn oude Utrechtse bandmaten, Erik de Jong en René van Barneveld allemaal een goede plek hebben gevonden als muzikant. Van Veen: “Het grappige is dat Erik in 1980 een jochie van 17 was, de jongste van onze band, dat niet alleen een hele goeie drummer was, maar ook al een ontzettend goede muzikant. Later werd René bekend met de Urban Dance Squad en ik met Quazar. We vroegen ons altijd wel af wat er van Erik terecht was gekomen. Tot ‘ie opeens twintig jaar later met Spinvis kwam. Wij waren natuurlijk -net als iedereen- verbaasd dat ‘ie ineens uit het totale niets kwam. Het enige waar we niet verbaasd over waren was dat ‘ie zo goed is, want dat wisten wij al lang natuurlijk.”
De rock is een belangrijke achtergrond voor Van Veen, maar hij ziet zichzelf niet zo snel meer iets in die richting doen: “Ik ben een mens van vooruitgang en niet van achterom kijken. Op het moment dat de house begon in 1988 had ik echt het gevoel of er een bliksem insloeg, ik wist gewoon dat dit was waar ik altijd naar gezocht had. Ik liep op dat moment al een aantal jaren met mijn muzikale ziel onder mijn arm, ik wist niet echt waar ik naartoe moest met mijn ideeën. Ik zie het vinden van deze richting dan ook als onderdeel van mijn muzikale ontwikkeling en ik verwacht niet terug te gaan naar een eerdere periode. Ik wil juist verder.”
Toch wil Van Veen ook weer niets uitsluiten: “Ik ben rock altijd wel blijven volgen en ik heb een heleboel vrienden in de rock. Toen The Pixies begonnen heb ik bijvoorbeeld zanger Black Francis goed leren kennen. En er gebeuren nu ook wel veel dingen op een grensvlak dat me aanspreekt. Toen ik James Murphy van LCD Soundsystem bijvoorbeeld voor het eerst ontmoette begrepen we elkaar helemaal, we hadden eigenlijk gewoon dezelfde roots. Ik vind wat zij doen dan ook echt helemaal te gek.”
Quazar heeft plannen voor een zevende album in 2006 onder de naam ‘3006’. De titel is bedacht toen Van Veen in kennelijke staat verkeerde: “Vorig jaar op Extrema kwamen we Laidback Luke tegen. We waren al de hele dag aan het feesten en redelijk vaag moet ik bekennen. Hij vroeg toen wanneer het nieuwe Quazar-album uit zou komen. Ik zei toen dat we er aan bezig waren en dat de plaat uit zou komen in 3006. Toen viel het even stil en vervolgens keek hij me vol bewondering aan: ‘3006, dan moet het wel echt een verschrikkelijk goed album worden’. Sindsdien hebben we het maar zo gelaten.”
Van Veen wil daarnaast een album met een Quazar live-set als betaalde download gaan aanbieden. Van Veen: “Dat wordt echt een live-set zoals je vanavond hebt gehoord. We maken de albums overigens met verschillende muzikanten, analoog aan de manier waarop ze dat in de jazz doen. We spelen altijd met een wisselende bezetting. Op Solar bijvoorbeeld speelden we met een drummer. Verder werken we soms met MC Stretch en doen we dingen samen met Amsterdamse producers als Erik de Man.“
Van Veen ontving al twee keer een Life Time Achievement Award voor zijn verdiensten in de housescene. Van Veen: “Eigenlijk is het heel triest als je zo’n award krijgt, je gaat je dan afvragen of mensen vinden dat je moet stoppen. Ik heb eigenlijk nog geen intenties in die richting.” Van alle dingen die van Veen heeft gedaan blijft hij het maken van muziek het leukste vinden. Van Veen: “Het is zo’n bijzondere manier van communiceren. Dat blijf ik doen totdat ik iets beters vind. Maar aangezien ik dat niet verwacht denk ik dat ik, net als zo’n oude bluesmuzikant, doorga tot ik erbij neerval.“
Quazar vindt het te gek hoe het nieuwe werk in Utrecht wordt opgepikt
Van Veen: “Wij wisten wel dat Spinvis veel in huis heeft. Hij was onze drummer in 1980”
Gert van Veen, oprichter van Quazar, heeft zo’n beetje alles gedaan wat je kunt doen op house- en technogebied. Voordat hij doorbrak met dit technocollectief, was hij een van de sleutelfiguren in de Utrechtse rockscene. Op Festival deBeschaving sprak 3VOOR12/Utrecht met hem.