Rocketdog brengt garagegeweld naar EKKO Rocketdog brengt garagegeweld naar EKKO

The Skidmarks vergeten voor wie ze spelen

, Rutger Betlem,

Rocketdog brengt garagegeweld naar EKKO

The Skidmarks vergeten voor wie ze spelen

Rutger Betlem, ,

Rocketdog is een van de weinige Nederlandse labels die de garage-rock stroming serieus nemen. Zaterdagavond waren er vier bands uit de Rocketdog-stal te bezichtigen in EKKO: Berserkerz, The Real Turds, de Utrechtse Stiletto's, en, de grootste naam van het stel: the Skidmarks.

The Skidmarks vergeten voor wie ze spelen

Rocketdog is een van de weinige Nederlandse labels die de garage-rock stroming serieus neemt. Zaterdagavond waren er vier bands uit de Rocketdog-stal te bezichtigen in EKKO: Berserkerz, The Real Turds, de Utrechtse Stiletto's, en, de grootste naam van het stel: the Skidmarks. The Berserkerz bestaan al sinds 1997. De bijzonder energieke band bewijst dat het hebben van geen image ook een image is. Vanaf de eerste noten zitten de The Berserkerz in de hoogste versnelling. De bezetting van dubbele gitaar, bas en drums stort een lawine van vuige garage over de zaal uit. Zelfs meerstemmige zang wordt niet geschuwd. Helaas sneeuwde de stem van Oekel Brenzev geregeld onder in een brij van gitaargekraak. In de rustige nummers komt de band tekort. Het samenspel blijkt slordig en het ingetogen repetoire valt niet bepaald onder het meest boeiende. Gelukkig excelleert dit van oorsprong Arnhemse gezelschap in de snelle nummers. The Berserkerz vormden een veelbelovende opening. In tegenstelling tot de The Berserkerz was het bij de The Real Turds de stem die de muziek overschreeuwde. Dat was jammer, want nu was het juist de muziek die boeide. De band is goed op elkaar ingespeeld en het orgel was een welkome aanvulling. The Real Turds weet de pop-enkels van de garage te likken. In een stroming die doorgaans niet bolstaat van de nuances is dat een verdienste. Het gezelschap werkt hard, maar slaagt er net niet in te overtuigen. De problemen waren voor een groot deel terug te voeren op de hoofdstem. Deze was samen met een lichtelijk overdreven podiumact een schrille dissonant. The Stiletto’s hebben de afgelopen jaren een onstuimige groei doorgemaakt. De scherpste hoeken zijn van de muziek afgeslepen en de bandleden bespuwen elkander een stuk minder. Dat betekent niet dat Utrechts trots het garagehart minder snel doet kloppen. The Stilletos zijn als een warm croissantje in de morgen. Het drietal is perfect op elkaar ingespeeld, weet te boeien en verkent het genre als geen ander. Met name gitarist Drs. Hook is sterk gegroeid. Zijn rol is inmiddels minstens zo belangrijk als die van de kleine schreeuwlelijk Ned Harris. The Skidmarks zijn één van Neerlands beste live acts. De band die sterker tegen sixtiesbeat dan garage aanleunt, had duidelijk last van de verpletterende indruk die de Stiletto’s achterlieten. Het publiek liep niet direct warm voor de goed uitgevoerde en strak gespeelde brouwsels van deze Amsterdammers. The Skidmarks leken meer voor zichzelf dan voor de zaal te spelen en dat had zijn weerslag op het toch al niet zo enthousiaste publiek. De band liet een kans liggen om de criticasters in de zaal het zwijgen op te leggen. Een pijnlijke misser, want The Skidmarks zijn met afstand de meest complete en technisch begaafde band van het illustere viertal dat EKKO bezocht. The Berserkerz, The Real Turds, The Stilettos, The Skidmarks Gezien: EKKO, zaterdag 31 juli 2004

nu op 3voor12