Spoiler laat logge stoner los

Utrechtse band laat meer zien dan 'lomp pompen'

Ingmar Griffioen, ,

De release van hun tweede cd ‘The Return of King Sonic’ genereert genoeg aandacht voor een heuse persdag in Stairway To Heaven. Bassist Arjen Rienks en gitarist Sidney de Haan van Spoiler leggen aan 3VOOR12/Utrecht uit wat er veranderd is. En dat is bij de Utrechtse rockband niet gering.

Utrechtse band laat meer zien dan 'lomp pompen'

Bij eerste beluistering schept de nieuwe Spoiler vooral verwarring. Want, waar is die moddervette, loodzware stonerrock van het debuut gebleven? Twee-en-een-half jaar na ‘Mud ‘n’ Glitter’ noteren we: meer samenzang, koortjes en seventies-rock, een bijna-ballad plus – warempel – nog meer radiovriendelijk materiaal. Het label ‘stonerrock’ is zeker van toepassing op het debuut, gezien de zwaar groovende combinatie tussen de seventies-rock van Deep Purple en Led Zeppelin en het geluid van Alice in Chains en Soundgarden van twee decennia later. Het debuut was strak, maar niet wezenlijk anders dan stoner-iconen als Kyuss en Fu Manchu. Wel onderscheidden ze zich in het stoner-genre door de samen- en koorzang. Die sneeuwden echter wat onder in de logge gitaarmuren. Anno 2004 is het Spoiler-verhaal echter radicaal herschreven. De band zwoegde vier weken in de Eindhovense Void-studio van Pieter Kloos (o.a. Motorpsycho, Beef, Suimasen) en alle nuances zijn duidelijk hoorbaar. Spoiler speelt nog altijd vanuit de onuitputtelijke bron van seventies-rock. 'The Return of King Sonic' herinnert wederom aan Alice in Chains. Nu niet aan de donkere periode van de Seattle-band; de koorzang in nummers als ‘Caught’ en ‘Drivin’ Till Sunrise’ refereert vooral aan de EP 'Sap,' waarop de in 2002 overleden Layne Staley vocaal schittert met Chris Cornell (Soundgarden, Audioslave). Als Spoiler-voorman Jascha van Roij minder brult, dringt de gelijkenis met Staley zich op. Dat zanger Jascha van Roij tegenwoordig ook als singer-songwriter optreedt, is volgens bassist Arjen Rienks echter niet de reden voor de rustigere aanpak, met de halve ballade ‘Respect’ als uitschieter. 'Jascha schrijft heel veel, ook rustiger werk. Dat leent zich niet altijd voor heftige rock. En anders krijgt het toch een typisch Spoiler-jasje.' Nee, de band heeft bewust gekozen voor veelzijdigheid, benadrukt Rienks. 'We wilden meer kanten van Spoiler laten zien. We hebben wel meer in huis dan alleen lomp pompen. Dus meer diversiteit en dynamiek tonen. Het moest wel zwaar blijven rocken, maar dat kan ook met een poppy geluid. 'Caught' is daar een goed voorbeeld van.' Spoiler is ook zeer te spreken over de eindmix van Amerikaan Dave Sardy, die eerder o.a. met Bush, Slayer, de Chili Peppers en Johnny Cash werkte. 'Sardy heeft het inderdaad erg radiovriendelijk gemixed', geeft gitarist Sidney de Haan toe. 'We hebben nu de extra opnametijd benut voor details en arrangementen. Dat levert toch een plaat op met meer diepgang én een toegankelijke.' Tekstueel legt de band de lat echter minder hoog. Rienks: 'Wij zijn vooral auditief ingesteld en zitten niet in een band om de wereld te verbeteren. Niet dat we helemaal geen flikker te melden hebben. Er zijn ook nummers geschreven als iemand niet zo lekker in zijn vel zat.' Dat de aanstaande release Spoiler wederom in de schijnwerpers zet, is wel zo aangenaam. De debuutplaat was in een week opgenomen met het doel om het live-geluid te vatten en zo optredens te verdienen. Spoiler deed het hele clubcircuit alsmede twee Europese tours, waarvan een als opener voor Hermano (met voormalig Kyuss-zanger John Garcia). Rienks zag met name die laatste tour als een grote zegen. 'Het was als underdog een uitgelezen kans om het publiek bij de kloten te grijpen. Zo van: We weten dat je komt voor John Garcia, maar wij zijn ook pisgaaf. Toen hebben we echt het vuur uit de sloffen moeten spelen om het publiek te enthousiasmeren.' En daar hoort een vette podiumact bij. Rienks: 'Je wil goed spelen, maar het is dubbel zo gaaf als de show ook goed is.' Of, in de woorden van De Haan: 'Je kan nog zulke mooie solo’s doen. Maar als het er niet uitziet, krijg je de meiden niet zo gek.' Na de cd-presentatie wil Spoiler dan ook vooral optreden. 'Het zou ook mooi zijn in deze tijden van internet en Kazaa wat platen te verkopen. Maar het gaat ons vooral om veel spelen en het dak moet eraf. Dat is het gaafste wat er is.' Spoiler presenteert de cd op donderdag 8 april in Tivoli De Helling in Utrecht. 'The Return of King Sonic' ligt vanaf die datum in de muziekzaken.