Er is geen twijfel over mogelijk: de tweede editie van Tivoli's Nu Heroes festival kende in de vrijdagavond een absoluut hoogtepunt. Het publiek werd getrakteerd een aantal grote namen uit de electroscene, met als onbetwiste headliner de Canadees-Berlijnse sensatie Peaches.
Het Berlijnse Kissogram verzorgt tijdens de gehele Europese tour van Peaches haar voorprogramma en had ook vrijdagavond voor een nog vrijwel lege zaal de zware taak de avond te openen. Geen makkelijk klusje voor het beginnende duo. Kissogram had het in het begin dan ook erg moeilijk; de eerste 15 minuten waren ronduit stuntelig en rommelig. De zanger kon zijn draai niet vinden en er vielen regelmatig stiltes. De groep begon met elektronische popnummers met veel herkenbare deuntjes. Na het moeizame eerste kwartier barstte het tweetal echter los, en bracht het juweeltjes van nummers ten gehore. In het begin deed de muziek -mede dankzij de overwegend kale beats- nog het meest denken aan Kraftwerk, maar eenmaal op dreef met gitaar begon het feestje pas echt. Het nieuwsgierige publiek, dat geleidelijkaan begon binnen te stromen, begaf zich rap naar de zaal om lekker te dansen op de stevige elektronische beats van Kissogram, die dankzij de vele ingenieus in de muziek verwerkte samples behoorlijk herkenbaar overkwam. Al drong de vergelijking met T.Raumschmiere en Fischerspooner zich af en toe wel erg nadrukkelijk op.
Hoge verwachtingen waren er vooraf ook over LCD Soundsystem, maar de muziek kwam helaas niet goed tot zijn recht. Het geluid was te schel, de bassen waren te overheersend en de muziek stond veel te hard. Erg jammer, want het vijftal was wel lekker op dreef. De door trommel, percussie en synthesizer ondersteunde snoeiharde elektropunkrocknummers volgden elkaar in hoog tempo op, maar menigeen slaakte een zucht van verlichting toen de dj gewoon weer een plaatje opzette.
Het Duitse kunstenaarstrio Chicks On Speed heeft met hun recente cover van Tom Tom Club’s ‘Wordy Rappinhood’ en het boek ‘It’s a project’ behoorlijke bekendheid verworven in zowel de mode- als popscene. Hun nummer 'Fashion rules' werd zelfs gebruikt bij een modeshow van Karl -voorwaar niet de minste- Lagerfeld. Onder luid gejoel van het publiek kwam het drietal dan ook de Tivoli-planken op, gehuld in fluorescerende creaties van eigen ontwerp. Maar ook aan andere vormen van creativiteit ontbreekt het het drietal niet: het podium staat vol met allerlei beschilderde apparatuur en de Chicks halen van alles uit de kast om hun muzikale kunsten te laten zien. Zelfs plamuurmessen worden niet geschuwd.
Hoogtepunten van de show zijn de eerder genoemde catwalkkraker ‘Fashion Rules’ -waarbij het publiek werd uitgenodigd mee te dansen op het podium- en ‘We don’t play guitar’ waarbij het trio net als op de cd werd bijgestaan door Peaches (jawel, op gitaar). Helaas bleek een goede performance alleen voor de Chicks On Speed niet genoeg. Op den duur ging de drukke en kitscherige show enigszins vervelen, en bleef de kwaliteit van de songs achter bij het enthousiasme van het trio. Oftewel, kort samengevat: te veel show en te weinig inhoud.
Dat publiekslieveling Peaches in haar element was, was van het begin van haar optreden duidelijk. Anders dan bij haar optreden tijdens Bazar Curieux vorig jaar in Nighttown Rotterdam had ze het Tivoli-publiek vanaf het begin op haar hand, en dat deed haar duidelijk goed. Peaches opende de show met een cover van de Electric Six-hit 'Gay Bar', waarna ze er in amper een uur bijna alle nummers van haar laatste album 'Fatherfucker' doorheen jaagde, waaronder de topper 'Shake yer dix'. Ze werd daarbij ondersteund door twee boomlange Australische danseressen die -compleet met voorbinddildo’s- een gecensureerde pornoshow opvoerden. Het grootste deel van het optreden stal Peaches echter zelf de show, met haar gitaren of kleine Roland MC505 Sequencer. Instrumenten waarvan Peaches vroeger tijdens haar optredens overigens veel vaker gebruik maakte.Tegenwoordig zingt ze een groot deel van de avond vol over eerder opgenomen muziek : ‘It's great, it's fucking karaoke!’
Met de kale electrobeats en minimale basslines focust de Canadese de aandacht voornamelijk op haar stem en -natuurlijk- op zichzelf. Want ook in Tivoli blijkt het maar eens te meer: Peaches is een rasentertainer. Een podiumdier, dat er niet voor terugdeinst al zingend bovenop de speakers te klimmen en de mensen op het balkon een handje te geven. Dat is Peaches op en top, zoals ook aan ranzigheid en sex in Tivoli natuurlijk geen gebrek is. Ze gaat aan de haal met bananen in het nummer ‘stuff me up’ en laat zich maar al te graag met touwen door de danseressen vastbinden. Zelfs de microfoon is niet veilig en verdwijnt regelmatig in haar broek. Haar V-gitaar is uiteraard hetzelfde lot beschoren. Bloedspuwend over het publiek sluit Peaches even later tevreden de show af. Hilariteit alom. Peaches mag blijven!
Aan 2 Many DJ’s vervolgens de eer om de avond waardig af te sluiten. Het tweetal geeft zoals altijd een energieke dj-set ten gehore. Van classic acid tot Madonna: alle muziekstijlen passeren de revue en worden moeiteloos aan elkaar gemixt door ‘The Fucking Deweale Brothers’ Er wordt in Tivoli dan ook nog tot in de late uurtjes gedanst. Een gepast einde van een uiterst geslaagde electropopavond in Tivoli. Op naar Nu Heroes nummer 3!
Nu Heroes Festival, met Kissogram, LCD Soundsystem, Chicks On Speed, Peaches en 2 Many DJ's
Gezien: Tivoli Oudegracht, vrijdag 2 april 2004.
Peaches publieksfavoriet van bomvol Nu Heroes
Electrotop bijeen in uitverkocht Tivoli
Het zwaartepunt van de tweede editie van het Nu Heroes Festival lag zonder twijfel op de vrijdagavond. In een uitverkocht Tivoli speelden achtereenvolgens Kissogram, LCD Soundsystem, Chicks On Speed, Peaches en 2 Many DJ’s. Met een line-up om van te watertanden, kon deze electropop-georiënteerde avond eigenlijk bij voorbaat al niet meer stuk. De hoogte- en dieptepunten van een volle avond.