Stel: je bent een band uit Tilburg en omgeving en het gaat lekker met muziek maken, maar wie of wat helpt je verder? De grotere boekingskantoren en managers zijn misschien nog een stap te ver, maar de basis om verder te groeien is op alle manieren voelbaar.
Voor acts van dat kaliber is BASE music agency opgericht; een platform met meerdere functies waaronder het bouwen aan een community en artiesten managen waarbij vanuit de behoeftes van de artiest wordt gewerkt. Voor dat laatste is het wel noodzaak dat er een klik is tussen BASE en de artiest. Mede-oprichtster Ylze Musters legt uit waarom: 'Wij willen alleen samenwerken op basis van goed vertrouwen en een persoonlijke band. We gaan daarom altijd eerst een kennismakingsgesprek aan om te zien of die persoonlijke klik er is. Dat, en goede muziek zijn de twee ingrediënten die nodig zijn voor het adoptieproces.'
Een veilige thuisbasis voor artiesten die een solide basis zoeken; dat is in een notendop waar het nieuwe Tilburgse muziek agency BASE voor staat. Het is een initiatief van Ylze Musters, Lieke Boersma en Sam Schoutens die aan de slag gingen met het idee en met de aanvulling van Snow Coats-bassist Frank Peters werkelijkheid werd.
In dat kennismakingsgesprek met BASE is het in kaart brengen van de wensen van de artiest leidend. 'Het is echt een soort hulp op maat, we gaan in gesprek, kijken wat er ligt en wat wij kunnen doen. Dat kan bij elke artiest totaal anders zijn,' legt Sam Schoutens uit. 'In principe zijn er twee opties: een lange samenwerking waarbij artiesten in ons roster belanden, zoals de band BUNKER en ons nieuwste aanwinst Wasted Youth Club. Voor hen biedt BASE specifieke diensten aan. 'Je moet dat soort samenwerkingen een beetje zien als een menukaart,' zegt Frank Peters. 'Wij hebben allerlei verschillende diensten en daar kunnen ze uit kiezen, zoals management, pitches naar platforms als Spotify, en het regelen van subsidies. En als er iets buiten ons pakket valt, vinden we mensen die wel kunnen helpen.' De andere optie is een samenwerking voor korte termijn waarbij BASE bands helpt met kortstondige zaken zoals bijvoorbeeld een branding-, content-, en/of subsidiesessie.
En zoals al eerder aangegeven: naast lange- en kortetermijn samenwerkingen heeft BASE ook de 'DATA-BASE'. Dat is een community waarin voornamelijk Tilburgse artiesten en muzikanten worden samengebracht in een Whatsappgroep met professionals en creatives. Die community is niet opgericht ten behoeve van BASE zelf: 'We willen een plek creëren waarin mensen elkaar gaan helpen door bijvoorbeeld mensen te laten weten waar je speelt, dat je een fotograaf nodig hebt of andere aanvragen. En het is goed om te zien dat dat leeft', vertelt Ylze. Om de groei van de community verder te stimuleren, organiseert het collectief netwerkborrels en in de toekomst ook panels en themadagen.
Verder is BASE van plan om vaker showcase-evenementen te organiseren, inclusief randprogramma's. 'Het moet echt een evenement worden dat op zichzelf staat en dat mensen ernaartoe komen zonder te hoeven weten wie er speelt', vertelt Schoutens. Musters vult aan: 'Gewoon omdat ze weten dat de muziek bij BASE vet is.'
Meer weten over BASE of wil je je aanmelden voor de DATA-BASE? Volg en/of stuur BASE een bericht op hun Instagram of mail naar info@basemusicagency.nl.