Kan een tragische gebeurtenis een aanleiding zijn voor blijdschap? In Hall of Fame zou je afgelopen woensdag zeggen van wel. Want ook al was er ruim honderd man op de been om geld in te zamelen voor het afgebrande Stroomhuis in Eindhoven, de avond werd een groot 'hé-jij-hier?'-feest, vol met bands die we alweer even niet hebben gezien (en mogelijk nooit meer gáán zien).

"Ik zal je eerlijk zeggen dat ik een beetje bang was dat er weinig animo zou zijn voor een Eindhovens initiatief in Tilburg." Een ongegronde angst van mede-organisator Joep Schmitz die tijdens GIRO040 in Hall of Fame van hot naar her rent, backstage van alles regelt en ergens toch nog de tijd weet te vinden om een praatje te maken met ogenschijnlijk álle ruim honderd bezoekers. Dat die elkaar allemaal ook weer kennen, spreekt boekdelen over niet alleen het ons-kent-ons gevoel, maar ook over de solidariteit voor Stroomhuis, waarvan een aantal medewerkers hier ook aanwezig is. Zij staan hardop te genieten van GIRO040, gooien de armen nog eens in de lucht als de dan spelende act iedereen nog eens aanspoort om te doneren en van een bedompte sfeer is de hele avond dan ook geen sprake, laat staan een gebrek aan animo.

tekst gaat verder na de foto's

The People's Pleasure Grounds

Goed; het is wel wat vroeg op de avond en het is nog niet heel druk, wellicht dat daarom The People's Pleasure Grounds wat later begint, maar eenmaal van start, meld iedereen zich bij Jimmy de Kok en de zijnen. De band streelt de oortjes met hun psychedelische sixties sound en is echt een bandjes-band, bestaande uit leden die we ook al pakweg tien jaar geleden kenden (we noemen een Iguana Death Cult, Black Marble Selection, en in de studio geholpen door Rens Ottink van Temples).

Het wat cleanere geluid van The People's Pleasure Grounds kan niet beter contrasteren dan met opvolger Beroerte (als we het dan toch hebben over tien jaar (!) geleden) dat in een permanente staat van het vagevuur lijkt te bestaan - Spotify-bio: 'Als je Beroerte nog niet kent heb je misschien wel pech gehad want niemand weet of Beroerte nog bestaat.'

Toch zijn het echt Mat van Berkel, Luc Jeuken en Jimmi Vos die het podium betreden. Ieder lid heeft zo zijn eigen projecten in de tussentijd gehad (Van Berkel met Öhne Umlaut, Jeuken met To Adelaide en Vos met The Naked Sweat Drips), maar los van even nadenken of een nummer in drop D moet en een paar momentjes van vergeten teksten, lijkt het alsof het stonerpopdrietal in deze formatie nooit weg is geweest. De solo's gaan soepel en Vos lijkt een rekening te moeten vereffenen met het drumstel. 'Wie is er nog nooit in Stroomhuis geweest?', vraagt Van Berkel, waarop maar een select aantal handjes de lucht in gaat en zelfs de moeder van Van Berkel moet toegeven er niet te zijn geweest. Een goed gesprek over wie zijn ouders wel of niet in Stroomhuis en/of Weemoed zijn geweest volgt, afijn: gevalletje 'je had erbij moeten zijn'.

Maar de vraag die wíj straks kunnen stellen is: 'Wie is er ooit bij een show van Beroerte geweest?', want Van Berkel sluit af met een: "Bedankt, dit was misschien de laatste keer dat we met Beroerte hebben gespeeld. Of misschien ook niet."

Dan snel naar de foyer waar het Docile Bodies dj-team al de hele avond banger na banger vuurt ('Mind's A Lie' van High Vis is zó goed) en een paar meter verderop bij de platenmarkt al het vinyl over de toonbank gaat, vaak met nét even wat extra centen op de basisprijs, want hier blijft niets aan de strijkstok hangen; alles komt ten goede aan de GoFundMe van Stroomhuis. Als dan vervolgens door een deel van het publiek de oordoppen erbij worden gepakt, kan het niet anders dan dat het tijd is vo-

ZALM!!! HET ELECTROGRINDPUNKPROJECT VAN OUD-HALL OF FAME DIRECTEUR MIKE DOBBER!!!!! VOORZIEN VAN EEN VERSE TATOEAGE VAN STROOMHUIS OP ZIJN BEEN!!! WANT DIE PLEK GAAT HEM ECHT AAN ZIJN HART!! EPILEPSIEWAARSCHUWING VOOR DIE GESUBSIDIEERDE LAMPEN!!!! DRIE NUMMERS IN EEN MINUUT???? JA DAT IS ZALM!!! BPM VAN 4000?? TUURLIJK!!! EN MET EEN REGERING ZOALS DIE VAN NU HEEFT HIJ WEER VOER GENOEG OM TE SAMPLEN!!!!

ZALM is mede mogelijk gemaakt door Stichting Cultuur Eindhoven.

Afterpartees? Mede mogelijk gemaakt door Danny Panadero, tenminste, als dat de reden is waarom we 'Danny's Autopaleis' als opkomstlied horen. Voor de rest is het goed om te zien dat frontman Niek Nellen in zijn eentje altijd energie genoeg heeft om vier bands aan te sturen. Speaking of tien-jaar-geleden-vibes, als we Setlist.fm mogen geloven is het alweer negen (!) jaar geleden dat we de band uit Horst hier in Tilburg hebben zien spelen, een Record Store Day 2022 in Sounds daargelaten. In de tussentijd zijn er kinderen bijgekomen, is Nellen getrouwd en blijft de band gestaag muziek uitbrengen. Nellen vliegt als vanouds alle kanten op, koprollen, kopstoten met de tamboerijn en prijst alvast zijn microfoonstand aan.

Want ja; dat is niet zomaar eventjes een microfoonstandaard, maar eentje uit de archieven van 013-voorloper Noorderligt en door Peer IJpelaar (beheerder van de oefenruimtes van de Hall of Fame) als gift voor Stroomhuis gedoneerd. Beheerder van dat archief Roger Schmitz mag aan Niek vertellen dat de laatste die gebruik heeft gemaakt van de standaard niemand minder is dan Mötorhead-frontman Lemmy Kilmister. De band trad nog in 1998 op aan de Veldhovenring en hoe dat klonk, probeert Schmitz nog na te bootsen. Say no more, deze stand is vanaf nu een gewild collector's item en gaat onder leiding van veilingmeester N. Nellen onder luid applaus voor een mooie honderd euro naar een medewerkster van Club Smederij (cirkeltje rond; daar is Nellen nog marketeer geweest).

En voor wie daarna nog de puf heeft, kan terecht bij afsluiters Pressure Pact (met Humanimaal-organisator Joep van der Weide in de gelederen). De hardcoreheren repeteerden altijd in Stroomhuis en hebben met de blusschade een groot deel van hun spullen naar de filistijnen zien gaan, dus die frustraties: die worden er nog even met een intense hardcore set eruitgeschopt. En dan kan de ware doorhaler zelfs als het bij de Hall klaar is doorgaan bij Café Weemoed. Dat daar het bier rijkelijk heeft gevloeid, bevestigen diverse bronnen de volgende ochtend, voor zo ver er nog iets kan worden herinnerd van de nacht ervoor.

Maar nog even terug naar eerder op de avond in de Hall of Fame, als een bezoeker (naam bij redactie bekend) met een zucht én een grijns tegen redacteur dezes verkondigt dat het "Allemaal wel een beetje gedateerde muziek is". En diezelfde redacteur zou dit willen weerleggen met een 'allemaal tijdloze muziek', en dat tijdloze; dat siert deze avond en alle broedplaatsen zoals Stroomhuis, waar paradoxaal de tijd kan stilstaan én ver vooruitlopen. In dit soort bizarre tijden waarin het lijkt alsof de bepalende machten ons niets liever dan dom en bekrompen wil houden, moeten we vieren en koesteren dat er ruimte is voor het andere geluid en ja, ook al klinkt dat soms wat gedateerd, als het inspireert tot nieuwe toffe muziek, dan is de missie volbracht en gaat het opgehaalde geld aantonen dat de behoefte aan ruimte voor experiment in Eindhoven nog net zo groot is.

Opmerking: het is op het moment van publicatie (zaterdag 30 november) nog niet bekend hoeveel geld er in totaal is opgehaald. Zodra dat bekend is, updaten we dit verslag en delen we dat ook op onze Instagram.