Het verhaal begint op 6 april, als Heijthuijsen een e-mail van SoundCloud krijgt. Daarin kondigt het sociale medium aan dat het account zijn ‘two strikes you're out’-limiet had bereikt. Dit is een procedure waarmee SoundCloud haar gebruikers een kans geeft om fouten rondom auteursrechten recht te zetten. Er wordt twee keer gewaarschuwd, maar daarna gaat de deur dicht. En daar weten de heren van Caïro Liberation Front sinds kort alles vanaf.
“Het gekke is dat we direct na die melding aan de slag zijn gegaan met de omstreden tracks. Als een artiest niet wil dat wij zijn muziek gebruiken, dan respecteren wij dat en zoeken we verder naar artiesten die daar wel voor openstaan”, vertelt Heijthuijsen. SoundCloud maakte kenbaar aan de heren dat Sony bezwaar heeft gemaakt op 'Future – Honest (CLF’s Future Of Egypt Version)' en 'Future – Honest (CLF Bootleg)'.
“We wisten dat we fout zaten toen de remix werd geplaatst, maar we hebben ons vanaf dat moment écht netjes aan de regels gehouden.”
Verschillende mailwisselingen met SoundCloud leverden volgens Heijthuijsen bar weinig op. “Je mailt niet met SoundCloud, maar met een robot. Na de ‘two strikes out’-mail hebben wij niets meer van Future gepost. Sterker nog; de copyrightschending vond plaats ver voordat de 'two strikes you're out'-mail verscheen.”
En het werd nog gekker, volgens Heijthuijsen. “Op 7 mei kregen we de mail dat ons account definitief was verwijderd. Enkele dagen daarvoor kregen we nog een mail van SoundCloud dat ons pro-account bijna verliep. We hebben toen direct actie ondernomen en 100euro betaald om het pro-account te behouden.”
Zelfs nadat de account geblokkeerd is, stuurt de ‘robot’ nog een mail naar CLF, waarin staat dat de account geüpgraded moet worden om te zorgen dat volgers bepaalde tracks weer kunnen luisteren.
“Wij mailen en de robots mailen terug. We hebben de procedure aan hen voorgelegd. Het is gewoon een rare manier van omgaan met mensen die jouw platform draaiend houden. Er zit totaal geen logica in de manier waarop dit bedrijf met haar gebruikers omgaat. Als Soundcloud persoonlijker en menselijker omgaat met artiesten, voorkomen ze gewoon heel veel problemen.”
Heijthuijsen zegt niet te weten hoe het nu verder moet. Een even bekend alternatief bestaat volgens hem niet. Wel weet hij dat hij de manier van werken van SoundCloud aan de kaak stelt, omdat hij steeds meer hoort dat artiesten zich storen aan de inaccurate werkwijze van het medium. Toch zullen de 30.000 luisteraars nog even niet kunnen luisteren naar de Electro Cha3bi-muziek van CLF. Tenzij je zaterdag 10 mei op het festival Kindergarten te vinden bent, want daar treden de drie heren op. Gewoon live, en dat is misschien wel net zo belangrijk.