EP-release Black Marble Selection: Club Smederij compleet gesloopt EP-release Black Marble Selection: Club Smederij compleet gesloopt

Sixties psychedelica hipster rock n’ roll is meer hardcore dan je denkt

, Clemens Lambermont

EP-release Black Marble Selection: Club Smederij compleet gesloopt

Sixties psychedelica hipster rock n’ roll is meer hardcore dan je denkt

Clemens Lambermont ,

Even heel eerlijk: wanneer was je voor het laatst bij een EP-release die meer was dan een korte showcase van de band? Dat het meer is dan de vijf nummers op de EP er doorheen jagen? Zo’n avond was de releaseparty van de selftitled EP van de Tilburgse Black Marble Selection. Met heel veel nadruk op het partygedeelte.

Versterking krijgt The Black Marble Selection van het Eindhovense The Reaction. Een band die net als de hoofdact vrolijk meelift op de huidige psychedelic revival met bands als Tame Impala, The Strypes en Temples. Heel erg sixties, heel erg vintage en als je naar het publiek kijkt… best wel hipster?

The Reaction trapt helaas niet erg sterk af. Sixties garage is van nature erg rommelig, maar hier lijkt de dynamiek behoorlijk weg. Misschien ook wel doordat de drummer fungeert als frontman en hij samen met de uitzinnige toetseniste/percussioniste nogal schril afsteekt tegen de afwezig lijkende vocalist. Toch weten ze vooral later in de set een betere dynamiek te creëren en krijgen ze het publiek voorzichtig aan het bewegen.

Moshpits en mondharmonica’s

Dit wordt compleet anders zodra de The Black Marble Selection de eerste noten laat klinken. 'Surrealistisch' is misschien het beste woord waarmee je het tafereel zou kunnen omschrijven. Bij het voorprogramma waren er nog oproepen als ‘wil iedereen even vijf stappen richting het podium doen' nodig. Nu is de halve zaal veranderd in een moshpit. Het contrast is bizar. Op het podium een stel gasten met coltruien, pakken, vintage gitaren en een mondharmonica. In de zaal een groep losgeslagen fans. En dat op simpele, rammelende akkoorden en mondharmonicasolo’s. Het geluid dat uit de platenspeler van je vader komt, leent zich blijkbaar prima om helemaal op stuk te gaan.

Maar het is ook niet de diepgang in de muziek waar de Black Marbles het van moeten hebben. Het is de uitstraling van de band met daarbij die ultieme sixties-feel van hun muziek. Zanger Jean-Paul Lilipaly weet bovendien een bijzonder rauw stemgeluid te produceren, wat de sound van de band een smerig randje geeft. Het nieuwe werk van de band balanceert daarbij tussen pure rhytm & blues en psychedelica. Simpel maar effectief. Topper van de EP? Absoluut 'The Great Escape'. Als je alles wat in de jaren '60 rock n’ roll was in een blender zou kunnen stoppen, krijg je waarschijnlijk dit nummer.

De reactie van het publiek werkt aanstekelijk. Met plezier gooit de band er nog wat nummers in die niet op de EP staan, zoals een van hun eerste singles 'On The Road'. Het publiek vindt het fantastisch en draagt de band op handen. Letterlijk. De frontman crowdsurft op een gegeven moment lekker mee om daarna met een dubbele toegift de set af te sluiten. Een EP-release blijft natuurlijk toch om te laten zien wat je als band in huis hebt, en The Black Marble Selection laat deze avond zien dat ze garant staan voor een avond topvermaak. Zeker als de liveshows net zo blijven als deze EP-presentatie. Hoe dan ook, The Black Marble Selection is een band die je zeker op je must-see lijstje van dit jaar kunt zetten.

nu op 3voor12