#Incu14: King Buzzo heerscht in Midi

Undergroundkoning bevestigt zijn cultstatus

Maarten de Waal ,

Roger “Buzz” Osborne, de man achter het legendarische Melvins die je ook kunt kennen van het project Fantômas met held Mike Patton op vocalen, is voor het eerst solo op pad in Europa, nota bene met akoestische gitaar. Voor wie deze grijze Krusty-de-Clown-look-a-like (zelfs zijn lach lijkt op die van het tekenfilmpersonage) wel eens live aan het werk heeft gezien, bepaald een verrassende keuze. Gaat dit podiumbeest, dat al zovele van zijn fans een permanente gehoorschade heeft bezorgd, zich echt van zijn gevoelige kant laten zien?

HET CONCERT
King Buzzo, Midi, donderdag 18 september 2014

DE ACT

De meester van de rockherrie alleen op akoestisch gitaar. Wat moet dat worden? Tot onze grote opluchting springt hij, mede op aanraden van zijn vrouw, ook solo als een bezetene over het podium, en weet hij zelfs ‘akoestisch’ zo’n volume te produceren dat je handen zich soms onwillekeurig naar je oren bewegen, zeker wanneer hij zijn indrukwekkend schreeuwerige stemgeluid volledig inzet. Hij heeft net een nieuw album uit, het typerend provocatief getitelde ‘This Machine Kills Artists’, maar speelt ook gerust wat oud Melvinswerk of zelfs een Alice Coopercover (“You like Alice Cooper, right? Because you like good music. If you don’t like Alice Cooper, I’m stopping this show right now.”) King Buzzo blijkt solo niet alleen een goede muzikant, maar ook een rasentertainer: Zijn verhaal over zijn grote held Iggy Pop, die ooit wegliep bij een publiek van 40.000 man omdat het aangaf de voorafgaande band Weezer te waarderen (waarop hij woedend verhaal gaat halen bij zijn manager: “What kind of shit are you booking me into?”) is goed opgebouwd en werkelijk vermakelijk.

HET MOMENT
De aanvang van de show, die meteen zo onverwacht heftig is dat je mensen bijna onwillekeurig achteruit ziet deinzen.

OOK OPMERKELIJK
Osborne blijkt ooit een akkefietje te hebben gehad met een man in een rolstoel (hoewel hij, anders dan zijn geluidsman suggereert, bij hoog en laag bezweert dat het conflict verbaal van aard bleef).

HET PUBLIEK
Is een en al bewondering. En terecht.

HET OORDEEL
Buzz heeft het gevoel dat hij een beter mens is geworden door zijn liefde voor Iggy Pop. Wij hebben het gevoel een beter mens te worden door onze liefde voor Buzz.

DE FOTO