#Incu14: 3voor12 Tilburg Incubate trainingsplan #Incu14: 3voor12 Tilburg Incubate trainingsplan

Columnist Joris Spikkelaar bereidt zich voor

, Joris Spikkelaar

#Incu14: 3voor12 Tilburg Incubate trainingsplan

Columnist Joris Spikkelaar bereidt zich voor

Joris Spikkelaar ,

Tien jaar Incubate, je leert er dingen van. Zo is een belangrijke les die ik in de afgelopen negen jaar heb opgestoken dat zo'n week lang stadsfestival een uitputtingsslag is. In een goede zeven dagen kun je met een goede planning, een praktisch fiets-parkeer-plan en een beetje logistiek geluk vijftig tot zestig volledige concerten zien. En zoals algemeen bekend is de beste beweging tijdens een concert die richting de bar, het geluid is daar altijd beter en - niet onbelangrijk - het bier is daar altijd koeler. Rekenend in halve liters - kleine bekers betekenen nog meer beweging richting de bar en dat gaat dan weer ten koste van de concertbeleving en wekt nota bene ergernis op bij de andere concertgangers - kom je dan al snel op tweeënhalf bier per concert (tussen bier en drank bij de schaarse eetmomenten meegerekend), ergo 125 bier in zeven dagen. Dat vergt voorbereiding.

Gezondheidsguru's zullen vast verkondigen dat veel slaap, fruit en ander gezond eten de beste voorbereiding zijn op zo'n uitdagende week. Ik waag dat echter te betwijfelen. Mijn inziens telt een getraind mens voor twee en welk een betere training voor een uitputtingsslag is het lichaam te laten wennen aan uitputting. Een gedegen voorbereiding op Incubate begint dan ook al eind juli, ten eerste door veel en vooral vet te eten. Om de dagelijkse innerlijke douche aan bier te absorberen is een gezonde extra massa een pure noodzaak; zonder zwembadjes Incubate ingaan is vragen om problemen. Vanaf juli heb je zo ongeveer anderhalve maand om het BMI op een minimale 27,5 te krijgen. Let wel dat is je streefwaarde, meer mag ook. ga echter niet overdrijven, een BMI boven de dertig verlaagt je fietstempo en daardoor zou je stukjes van een concert kunnen missen. aankomen lijkt eenvoudig, maar het is een precisie zaak.

Absorptievermogen is echter niet de enige voorwaarde voor een succesvolle week. Net als in de topsport moet het lichaam in zijn geheel voorbereid zijn op deze cultureel atletische week. Daarom dien je vanaf 1 augustus je dagelijkse alcoholconsumptie constant te houden. Minimaal drie blikken goedkoop bier, om de dag aangevuld met een limonade goedkope whisky. Het mag lekker zijn, maar dat is geen voorwaarde. Goedkoop is hier altijd beter, de drankconsumptie tijdens het festival zal immers al voor genoeg extra kosten zorgen.

Belangrijk voor schrijvers op Incubate is dat je leert te functioneren ondanks je alcoholpromillage. Naast alle bands en bier dien je immers ook nog een goed leesbaar verslag van de ervaren cultuur te schrijven. Zorg er dan ook voor dat je gedurende je training elke dag na de tweede halve liter begint aan het schrijven van een artikel, bij voorkeur over iets dat je na aan het hart ligt. Dan kan het schrijven in een zeker automatisme veranderen. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om de bands die op het festival spelen te beschrijven, zodat op het festival zelf je alleen wat kleine wijzigingen in de schetsen op je zaktelefoon hoeft te maken, maar dat is eigenlijk vals spelen. Zorg er uiteraard wel voor dat je stiekem al wat op papier hebt staan, hoe meer hoe beter. Elke voorgeschreven letter is extra biertijd bij een fijn bandje in plaats van koffie voor een beeldscherm.

nu op 3voor12