#Mundial14: hoe is het terrein?

Een eerste indruk van de tweede editie Mundial in de Spoorzone

Clemens Lambermont ,

De Spoorzone is hipper dan ooit: na een geslaagde editie van Mundial vorig jaar keert het festival ook voor deze editie terug naar de het oude NS-terrein. Op het eerste gezicht lijkt er niet veel veranderd ten opzichte van vorig jaar, maar er zijn toch een paar subtiele verschillen.

Het is licht bewolkt, warm en een beetje benauwd zodra het terrein open gaat. Langzaam stroomt het publiek binnen wat inmiddels gewend zijn op Mundial. Opa's oma's, veel jonge (pers)gasten met dure camera's en ouders met kinderen. Misschien de grootste verandering ten opzichte van vorig jaar is dat er deze editie geen verschil zit in kaartjes. Had je vorig jaar nog of een ticket voor alles wat buiten te doen was, of alleen voor binnen, dit jaar wordt er geen onderscheid in gemaakt. Zeker een verbetering ten opzichte van vorig jaar want toen moest je echt een keuze maken tussen mooi weer en sfeer (buiten) of de betere acts (binnen).

Qua terrein valt meteen op dat ze het podium buiten, het Parkplein een kwartslag gedraaid hebben zodat er meer ruimte voor publiek is. Een slimme zet want al vroeg in de middag is het grasveld goed gevuld. Maar dat is ook dit jaar niet de plaats waar de 'headliners' staan. Daarvoor moet je naar de gesponsorde stages gaan: de Koepelhal (Fontys) en de Wagenmakerij (VPRO). Beide locaties hebben de plaatsing van het podium veranderd: Bij de Koepelhal stond het vorig jaar nog achterin de hal, dit jaar staat het gelijk aan het begin. De Wagenmakerij staat nu juist achter in plaats van voor. Samen zijn ze goed voor de bekendere acts van dit weekend waaronder Skip & Die en Kraantje Pappie.

Verder zijn natuurlijk ook de goede doelen goed vertegenwoordigd met standjes van Stop Aids Now, Slachtofferhulp en KWF Kankerbestrijding. Maar er is dit jaar een opvallende afwezige: Amnesty International. De mensenrechtenorganisatie wilde niet de €2500 betalen die nodig is voor een standje. Op zich best een pittige prijs wat voor een goed doel misschien beter ingezet kan worden dan voor een plaatsje op Mundial.

Maar naast deze kleine verschillen houdt Mundial houdt vast aan de formule van vorig jaar: de Spoorzone als gigantische fancy fair. Want dat is het in principe. Een feelgood market, een educatief bio-gedeelte voor kinderen, voedsel uit alle uithoeken van de wereld en muziek on the side. De sfeer is headliner op Mundial, en doordat dit jaar binnen en buiten gelukkig niet meer gescheiden is kan iedereen daarvan genieten.