Neurotic Deathfest vrijdag: Terrorizer Stage en Bat Cave

Rap drumwerk, spastische basloopjes en verrukkelijke zang bij Human Mincer

Chris Stadhouders, Wouter de Waal ,

Onze excuses voor de vertraging, maar bij dezen alsnog de recensies van de Neurotic Deathfest vrijdag in de Kleine Zaal en de Bat Cave. Fleshrot deed een gooi naar de bokaal voor het meest onleesbare bandlogo, de heren van Obscura imponeerden met precisie en strakheid en Moker loste hoge verwachtingen in.

Rap drumwerk, spastische basloopjes en verrukkelijke zang bij Human Mincer

Terwijl Fleshrot op de Neurotic Deathfest vrijdag een gooi deed naar de bokaal voor het meest onleesbare bandlogo, imponeerden de heren van Obscura met precisie en strakheid in de Kleine Zaal. Moker loste hoge verwachtingen in.

DEADBORN
Het Duitse death metalcollectief Deadborn overtuigd een goed gevulde kleine zaal met haar botte, brute death metal. Met de door de internationale metalpers geprezen plaat Stigma Eternal op zak, stoomt de band rondom brulboei Mario Petrovic zich door een half uur durende set heen. Het materiaal is misschien nog wat te eenvormig om daadwerkelijk een hele set te boeien, maar deze jonge gasten zitten zeker op de goede weg. (CS)

NOX
Er zijn veel mensen die smachtend uitkijken naar het weer actieve Hollandse deathmetal gezelschap Nox. Een uitpuilende Kleine Zaal wordt niet teleurgesteld: loodzware agressieve death/black metal wordt met precisie op het gepeupel afgevuurd. De band zelf laat het losgeslagen volk dankbaar over zich heen komen. Van een band die de laatste release (Lxaxaar) uit zag komen op het legendarische label Earache mag dan ook wel wat verwacht worden. Retestrak en opgefokt raast de set voorbij, waarbij we aan het zieke strottenhoofd van Niels Adams niet voorbij mogen gaan. Hoe zo’n man nog normaal kan praten is een raadsel. Nox is ieder geval weer terug onder de doden, dat heeft ze deze avond onmiskenbaar duidelijk gemaakt. (CS)

OBSCURA
Dan is het tijd voor de show van het Duitse virtuozencollectief Obscura. Met de Nederlandse bassist Jeroen Paul Thesseling (die een plek in de nieuwe Pestilence line-up liet schieten om met deze heren op pad te gaan) in de gelederen, begint de band aan en schitterende set waarin het laatste werkstuk natuurlijk centraal staat. De bezoekers hoef je duidelijk niets meer te vertellen. Een nokvolle zaal laat na ieder nummer luidkeels haar waardering blijken. Het spel is van dusdanig niveau dat je het beste kunt spreken van een vijftig minuten durende masterclass gitaar, basgitaar en drums, wat je hier voor de kiezen krijgt. Vooral drummer Hannes Grossman imponeert met zijn precisie en strakheid. Als het aan het publiek had gelegen had Obscura nu nog staan te spelen. Een hoogtepunt van de eerste dag. (CS)

HUMAN MINCER
Voor de aanwezigen die van oordeel zijn dat ze deze dag nog niet genoeg hebben kunnen springen, is er het optreden van Human Mincer in de Kleine Zaal. De uitermate energieke grindcore van deze Spanjaarden is namelijk bij uitstek geschikt voor een ruw dansje - een mogelijkheid waarvan door de echte fanatiekelingen gretig gebruik wordt gemaakt. De rest kan lekker ontspannen genieten van het uiterst rappe drumwerk, de spastische bas- en gitaarloopjes en bovenal de verrukkelijke zang van dit orkestje, gestileerd naar het geluid van een krijsend varken. (Naast het stemgeluid is het indrukwekkend lange haar van de zanger overigens ook wel vermeldenswaardig.) Een welluidende afsluiting van deze eerste dag. (WdW)

FLESHROT (BAT CAVE)
De beker voor het onleesbaarste logo gaat in ieder geval met vlag en wimpel naar het Britse Fleshrot. Werkelijk compleet ontcijferbaar. Als iemand zou zeggen dat er het woord teddybeer op de shirts van deze gasten staat, zou ik het niet kunnen uitsluiten. De muziek is gelukkig iets duidelijker. Met een album onderweg staat deze jonge band aan het begin van haar loopbaan. Dat is te horen. Ondanks dat het met de agressie en de muzikale kwaliteiten op zich wel goed zit, heeft de band nog een lange weg te gaan. Verassend zijn de op onverwachte momenten opduikende melodieuze gitaarsolo’s.die de ultrasnelle muziek een verassend karakter geven. Een leuke band die het waard is om in de gaten te houden. (CS)

MOKER (BAT CAVE)
Als afsluiter in de Bat Cave staat op vrijdag de Belgische band Moker. Een naam die toch wat verwachtingen oproept. Geen probleem zo blijkt. Als een bende losgeslagen, razende gekken persen deze Zuiderburen het laatste restje energie uit de aanwezigen. De opgefokte gitaarriffs en blastbeats vliegen je om de oren, maar er wordt ook regelmatig een pompende groove ingezet. Erg prettig. De nieuwe plaat ,Total Domination, wordt ruimschoots aangehaald. Deze band doet niets onder voor collega’s als Aborted of Dying Fetus. Agressie en vernuft gaan hand in hand. Een terechte afsluiter van een mooie maar slopende dag op het Neurotic Deathfest. (CS)