Sawhney opent Traces Festival in stijl met The Proms Show

Brit van Indiase komaf maakt indruk

Wouter de Waal ,

Na enige jaren van afwezigheid is het Tilburgse Traces Festival weer helemaal terug. Centrale gast dit jaar is alleskunner Nitin Sawhney. Afgelopen vrijdag opende hij het festival in 013 met een Proms Show. In samenwerking met prominente artiesten (met name zangeressen) en het Metropole Orkest gaf hij een stijlvolle demonstratie van zijn muzikale veelzijdigheid.

Brit van Indiase komaf maakt indruk

Na enige jaren van afwezigheid is het Tilburgse Traces Festival weer helemaal terug. Centrale gast dit jaar is alleskunner Nitin Sawhney. Afgelopen vrijdag opende hij het festival in 013 met een Proms Show. In samenwerking met prominente artiesten (met name zangeressen) en het Metropole Orkest gaf hij een stijlvolle demonstratie van zijn muzikale veelzijdigheid.

GROOTS
Bij binnenkomst in de grote zaal valt meteen op dat het podium een aardige uitbreiding heeft gekregen aan de voorzijde. Dat moet ook wel, wil het plek kunnen bieden aan het gehele Metropole Orkest en de keur aan muzikale gasten die Sawhney deze avond heeft opgetrommeld. Zo wordt al direct duidelijk dat de opening van het Traces Festival dit jaar in grootse stijl zal plaatsvinden. En die verwachting wordt ook ingelost op het moment dat het Metropole Orkest aantreedt en Sawhney (die deze avond afwisselend de gitaar en toetsen bespeelt) opener Sunset inzet. Nu is bovengetekende eigenlijk geen enorm liefhebber van het Metropole Orkest, dat bij zijn weten vooral wordt ingezet om oude, gerenommeerde artiesten uit de pop- en jazzwereld een orkestraal jasje aan te meten dat lang niet altijd als gegoten zit. Maar het moet gezegd worden, dat het samenbrengen van Sawhney en dit orkest een gouden greep is. Zijn vaak filmische muziek leent zich namelijk uitstekend voor een orkestrale omlijsting.

STIJLVOL
Hoe valt die muziek verder te omschrijven? Bovenal als stijlvol. Met behulp van uitstekende zangeressen, zoals de soulvolle Luci Jules, de soms wat aan Lou Rhodes van Lamb herinnerende Tina Grace, de Indiaas klinkende Reena Bhardwaj en de Arabisch intonerende Natacha Atlas zet Sawhney een afwisselende set neer die wereldmuziek moeiteloos verbindt met elegante pop. Hoogtepunten van de avond zijn voorts de ritmische samenzang van Sawhney met zanger/fluitist Ashwin Srinivasan en tablaspeler Aref Durvesh, die begint als traditioneel Indiaas ritmisch geneurie, maar door de frasering gaandeweg overgaat in moderne drum ‘n’ bass, en het hoogstaande fluitwerk van Srinivasan tijdens Charu Keshi Rain. Een optreden vol schoonheid alom, waar misschien enkel de rauwheid wat ontbreekt (maar Sawhney is nu eenmaal geen smerige rocker, eerder een nette clubbezoeker). Verder een prachtige opening van het Traces Festival, dat de komende dagen de veelzijdigheid van Sawhney nog verder zal belichten in de meest uiteenlopende contexten. Gaat dat zien!