Tourdagboek 7AM: Roosendaal-Antwerpen-Parijs

Singer-songwriter-duo reist met een man minder door

Mathijs Luijten ,

Het Tilburgse duo 7AM reist de komende weken met de trein door Europa en geeft in grote steden straatconcerten. Tijdens hun reis houden Mathijs Luijten en Chris Pasman een tourdagboek bij op 3VOOR12/Tilburg. Dat was althans de bedoeling, maar uit hun eerste verslag is op te maken dat het niet precies verloopt zoals gedacht...

DAG 1
De dag begon vroeg, we maakten ons klaar voor de tour, checkten of we alles hadden en vertrokken naar het treinstation. Na twee uur reizen kwamen we al aan in Antwerpen. Vroeg dat het was, stonden er al drie straatmuzikanten in de grote winkelstraat. Chris en ik zijn toen maar ergens tussen gaan staan om vervolgens wat nummertjes te spelen. We verplaatsten ons naar een smaller, intiemer straatje en daar merkte ik dat het niet goed ging met Chris. Christian heeft toen redelijk plots om persoonlijke redenen moeten teruggaan naar huis. Dit houdt in dat Christian jammer genoeg niet deelneemt aan de tour. Verstrooid dat ik was van dit plotse besluit, ben ik gewoon nog maar even gaan spelen om te zorgen dat ik een slaapplaats kon betalen. Met redelijk wat geld en vier ceedeetjes verkocht, zeulde ik met mijn volbepakte steekwagentje door Antwerpen op zoek naar een hotel. Hotel Ibis (75 euro per nacht, ik ben niet gek) verwees me toen door naar Hotel Etap naast het station (45 euro per nacht). Toen ben ik maar wat gaan eten. Rond negen uur ben ik naar een klein cafeetje gegaan waar live muziek te horen was. Heerlijk zo even je verstand op nul en genieten van Belgische jazz.

DAG 2
Kort gezegd: hectisch. Dit kwam door de reis naar Parijs. Ik moest namelijk overstappen in Brussel maar stapte bij het verkeerde station Brussel uit. Hierdoor miste ik mijn gereserveerde trein en belandde ik pas om half drie in Parijs. Vervolgens ben ik met de metro gaan reizen. Dit is geen aanrader voor mensen met zwaarbepakte steekwagentjes, omdat de metro bestaat uit trappen. Om vijf uur bij de Arc de Triomphe poging gedaan te spelen, maar werd gelijk weggestuurd. Ik gaf het op voor de dag en vroeg bij een informatiekiosk naar een goedkope hostel in de buurt. Werd doorverwezen naar Hostel Bastille (weer met de metro dus). 's Avonds laat aangekomen bij de hostel, ontmoette ik redelijk vlug een toffe gozer genaamd Nicco (24-jarige Italiaan). Samen met hem heb ik toen wat gegeten en gedronken en daarna nog wat gespeeld bij de Bastille. Toen ik na een half uurtje werd lastig gevallen door een dronken 50-jarige Jamaicaan, die al een tijdje in Parijs woont, besloot ik er maar mee te stoppen voor de dag. Inkomsten van de dag: 13 euro -_-

DAG 3
Vandaag... Nja, 't begon super rustig. Ontbijt bestond uit een droog broodje en een kopje koffie. Toen ben ik (deze keer in plaats van met de metro) met de bus gereisd. Ik ging naar het oh zo bekende muzikantenplaatsje Pompidou. Daar aangekomen bleek al snel dat de politie doorhad dat ik versterkt speelde en ja hoor, wederom werd ik weggstuurd. Dit herhaalde zich nog een paar keer op verschillende locaties en toen besloot ik het op te geven. Parijs is geen stad om als straatmuzikant te verblijven. Raar genoeg kwamen er iedere keer wel veel mensen zeggen dat ze het heel leuk vonden wat ik deed en dat ze het jammer vonden dat ik moest gaan. Uiteindelijk drie cd's verkocht en zes euro verdiend. Uiteindelijk besloot ik in de Metro te gaan spelen! Dat was zeker tof. Ff lekker gewoon verstand op nul en spelen voor een uurtje. 22 euro verdiend... niet veel... maar 't was wel leuk om te doen!

Zodadelijk ga ik even wat eten en daarna niet al te laat terug naar het station om te zorgen dat ik op tijd reserveer voor de nachttrein naar Milaan. Ik hoop dat er nog slaapplekken over zijn!