Rico, Typhoon en Muppetstuff pionieren op locatie

Hiphop verdient zijn plaats in het theater

Daan de Vries ,

Akoestische hiphop in het theater: het blijkt niet alleen mogelijk, het levert bovendien een geweldige avond op. Vrijdag sloten Rico, Typhoon en Muppetstuff de eerste zomerse week van 2009 op gepaste wijze af met een originele en ijzersterke versie Hotelgasten op locatie. Pionierswerk van zeldzaam goede kwaliteit, en nog ontzettend vermakelijk ook.

Hiphop verdient zijn plaats in het theater

Akoestische hiphop in het theater: het blijkt niet alleen mogelijk, het levert bovendien een geweldige avond op. Vrijdag sloten Rico, Typhoon en Muppetstuff de eerste zomerse week van 2009 op gepaste wijze af met een originele en ijzersterke versie Hotelgasten op locatie. Pionierswerk van zeldzaam goede kwaliteit, en nog ontzettend vermakelijk ook.

Volgens het concept van Hotelgasten, dat normaliter plaats heeft in De NWE Vorst, is de Dommelsch Zaal van 013 omgebouwd tot theaterzaal. Het podium is gestileerd als huiskamer, inclusief een oerwoudachtige begroeiing van kamerplanten. De avond bestaat uit twee delen. Voor de pauze interviewt Leon Verdonschot rappers Rico (Opgezwolle) en Typhoon over hun inspiratie, voorbeelden en favoriete films. Rico's verhandeling over March Of The Penguins is ontroerend en hilarisch tegelijk.

De zaal verkeert dan ook in luchtige stemming wanneer Muppetstuff na de pauze het podium betreedt, om spoedig te worden gevolgd door Rico en Typhoon. De mannen beginnen een beetje voorzichtig; noch de kamerplanten, noch de huiselijke setting kunnen wegnemen dat het Tilburgse publiek wat afwachtend staat tegenover de gewaagde keuzes van het gezelschap. Met een opening in croonerstijl wordt de twijfel echter weggenomen. Voor aarzeling is de rest van de avond geen plaats meer, want Rico, Typhoon en Muppetstuff houden een spannende, intieme, maar ook gezellige show, waarin nieuw werk en oude nummers van elk van de genoemde artiesten voorbij komt. 

Het kloppend hart van de avond is de vrolijke, gedreven, muzikale ondersteuning van Muppetstuff. Dit viermanscarnaval uit Overijssel klinkt zoals zijn naam doet vermoeden: een bizarre kermis van klezmer en mariachi, met soms een zomerse, Caribische ondertoon en soms een hartverscheurend stukje Nederpop er tussendoor. Muppetstuff is enorm trefzeker en doet denken aan Manu Chao's manische gezelschap van straatmuzikanten. Voor een orkest dat vanavond uit slechts vier personen bestaat, is dat een behoorlijke prestatie.

De muziek staat haaks op de duistere klanken waar Opgezwolle zich van bedient. De Opgezwolle-tracks die vanavond voorbij komen, worden binnenstebuiten gekeerd en stijgen met de nieuwe muzikale omlijsting boven zichzelf uit. Rico, op zijn best in de rol van charismatische flierefluiter, krijgt meer ruimte voor melodie, voor zijn gulle lach en voor zijn Arubaanse wortels. Het resultaat is verbijsterend. Buitenbad verdient het om de alternatieve zomerhit van 2009 te worden, Balans klinkt vanavond honderd maal urgenter.

Typhoon, ondertussen, is rustiger en laat zijn introspectieve, aangrijpende teksten soepel stromen over de surrealistische muziek. Het verschil met zijn normale werk is minder groot dan bij Rico, maar ook Typhoon's nummers winnen enorm aan diepgang met een liveband als Muppetstuff. Hoogtepunt van de avond is Muppetstuff's Tom Waits-achtige ballade De Grieze, waarbij Rico vanachter een ficus te voorschijn springt om impromptu een paar rhymes uit Park neer te zetten. De theatersetting, inclusief ongemakkelijk zittende klapstoeltjes, nodigt niet echt uit om te dansen, maar de zaal zindert en siddert van genot. 

De combinatie tussen de off-centre Nederpop van Muppetstuff en de koele flows van Rico en Typhoon is verbluffend geslaagd. De show van vanavond is vernieuwend en origineel, maar wordt gebracht met een routineuze kwaliteit. Hopelijk binnenkort te zien op diverse festivals.