THE TUNICS (15.30 UUR - KLEINE ZAAL 013)
CONCERT
Independent culture? Valt soms ook gelukkig wel mee. Zo zijn de Tunics, in de Kleine Zaal van de 013, een relatieve baken van rust, in een zee van uitdagende en vernieuwende optredens. De drie heren uit het Verenigd Koninkrijk spelen voor een erg lege zaal, wat niet vreemd is op deze tijd van de (zon)dag. Waarschijnlijk laat de band daarom niet zijn meest energieke gezicht zien.
MUZIEK
Een combinatie van de losbandigheid van de vroege Libertines, en het vrolijk van The Fratelli’s. Een van de zovele typische britpopbands dus.
PLUSPUNTEN
De muziek is het typische geluid van een vrolijk bandje, dat erop uit is lekker te spelen, en een beetje lol trapt. Een vrij standaard bandje, maar het doet niks fout, en is altijd leuk om te zien.
MINPUNTEN
Het is allemaal al zo vaak gedaan. Geen vernieuwende elementen, geen uitdagende nummers.
CONCLUSIE
Een prima bandje, wat overal wel zijn ding kan doen. Het haalt geen bijzondere taferelen uit, speelt geen bijzondere muziek, en heeft ook qua podiumpresentatie weinig om het lijf. Wel zijn het gezellige vrolijke heren, die er zelfs om half vier plezier in hebben, en dat laten merken. Leuk om te zien, maar niets bijzonders.
CIJFER
7 (WD)
----------------------------------------------------------------------------------
GOLDIELOCKS (16.00 UUR - MUZETUIN)
CONCERT
Na een wederom geweldig optreden van Sun Ra Arkestra komt Goldielocks het feestje voortzetten in de Muzetuin.
MUZIEK
Goldielocks komt uit Londen en rapt dan ook met een zwaar Engels accent. Achter haar staat een dj die de grime beats verzorgt. Haar muziek sluit naadloos aan bij Santogold en M.I.A.; rap en soms een beetje zang. Goldielocks zingt over haar eigen tweede stem heen en danst en springt over het podium heen.
PLUS
Goldielocks maakt er een feestje van. De muziek die ze maakt is verfrissend. De cover die ze heeft gemaakt van het nummer Provider van N.E.R.D. geeft ze een geheel eigen draai waardoor het echt haar nummer wordt. Goldielocks heeft veel contact met het publiek. Tussen de nummers door spreekt ze het publiek toe over onder andere het weer en waar haar nummers over gaan. Wat ook erg lachwekkend is zijn de drie meisjes van een jaar of vier die uitbundig voor het podium staan te dansen.
MIN
Afgezien van de drie kleine meisjes danst er niemand. Het publiek zit op de grond met een biertje of staat een peuk te roken. Misschien is de Muzetuin ook niet de ideale plek voor Goldielocks om op te treden. Het podium is te groot voor haar alleen en de dj. Ze zou beter tot haar recht zijn gekomen in de Little Devil of een ander klein poppodium.
CONCLUSIE
Goldielocks kan wel gaan doorbreken met haar beats en rap. Ze maakt er een feest van en ze ziet er geweldig uit met haar rode rokje en blonde haar. Alleen moet ze zolang ze nog niet een wereldhit heeft gehad in kleine zaaltjes optreden.
CIJFER
7 (SW)
----------------------------------------------------------------------------------
DIRGE (16.15 UUR - BAT CAVE 013)
CONCERT
Postrock met agressive repeterende samples. Daar staat deze Franse doomband voor. Samen met drie gitaren, drums en loeiharde samples beginnen ze hun donkere setting in de toch al donkere maar wel drukke Bat Cave.
MUZIEK
Met een slowdown tempo brengen ze ons harde rock waar de gitaren centraal in staan.
PLUS
De gitaren wisselen mooi af met samples en drums en volgen elkaar op tot een mooi geheel. Waardoor het allemaal nog dramatischer klinkt.
MIN
De visuele effecten doen het pas na veel gedoe. Daarnaast is het vaak herhalend.
CONCLUSIE
Alhoewel hun liedjes bijzonder lang duren, heeft het geheel voldoende effect om je oren na twee uur nog na te laten suizen.
CIJFER
7+ (DvA)
----------------------------------------------------------------------------------
GAY AGAINST YOU (17.00 UUR - KLEINE ZAAL 013)
CONCERT
Het lijkt wel hoogtepunten te regenen op de zondag van ZXZW. Vanuit het rustige Bob Corn in de Synagoge de Kleine Zaal van 013 binnen rennend word je verrast door een geheel absurde act van Gay Against you. Twee mafketels die hun kleren omgekeerd aan hebben, weten met hun breakcore (?) 45 minuten lang te boeien. Een van de twee verdwijnt voortdurend in het publiek om daar voor de nodige ongein te zorgen en aan het eind van het optreden weten de twee heren het publiek zelfs zover te krijgen om in een spontane sit-in hand in hand naar het laatste nummer te luisteren. Naast muzikaal plezier weten de heren ook voortdurend op de lachspieren te werken met hun gedrag op en om het podium.
MUZIEK
Absurde indie breakcore shizzle.
PLUS
Muziek en show vallen zo goed samen, dat je zelfs als hater van breakcore moet blijven kijken en achteraf met een euforisch gevoel wegloopt. Fuckin’ A BRILJANT!
MIN
Dat ondergetekende door de strakke planning in zijn schema de eerste vijf tot tien minuten heeft moeten missen.
CONCLUSIE
Wanneer weer?
CIJFER
8,5 (TvE)
----------------------------------------------------------------------------------
THE LORDS OF ALTAMONT (17.45 UUR - BAT CAVE 013)
CONCERT
The Lords of Altamont in de Batcave.
MUZIEK
Rock ’n roll van het smeriger soort, met zwart-wit beelden van motorrijders op de achtergrond. De Heren gehuld in zwart leer, het volume op bijna-pijnlijk. Klassiek, zou je het bijna kunnen noemen.
PLUS
De lage opkomst lijkt de Lords alleen maar aan te moedigen om het gas nog een beetje verder open te trekken. De zanger – zonnebril op, dat spreekt – laat zijn orgeltje gieren, terwijl de drummer met zijn stokken blijft smijten en maar niet kan beslissen of hij wil zitten of staan.
MIN
Weinig publiek dus, hoewel de paar mensen die er wel zijn het kunnen waarderen.
CONCLUSIE
Dat het niet ingewikkeld, niet artistiek en niet buitenissig is, maakt deze band op dit festival des te beter: de rechttoe rechtaan rock’n roll vormt een mooi contrast met de rest van het programma. Zodat we daarna ook wel weer zin hebben in iets avontuurlijks.
CIJFER
8 (FV)
----------------------------------------------------------------------------------
CADENCE WEAPON (17.45 UUR - MUZETUIN)
CONCERT
Eindelijk wat goede hiphop op ZXZW 2008.
MUZIEK
Rollie Pemberton is de man achter Cadence Weapon. Strakke hiphop vergezeld van bijtende raps met daar overheen heftge synth electro-geïnjecteerde beats (neigt soms zelfs richting Daft Punk). Canadees Pemberton, ooit ontslagen als journalist bij Pitchfork omdat zijn recensies te vaag bleken te zijn. Zijn muziek is dat duidelijk niet. In your face hiphop met hoorbaar IDM-invloeden maken dit tot een zeer goed optreden.
PLUS
Pemberton is goedgeluimd en staat zelfverzekerd op het podium zijn te ding te doen voor helaas te weinig mensen (waarschijnlijk ook etenstijd voor velen). Hier en daar grapt hij tussendoor wat met het publiek of staat hij te springtouwen met zijn microfoonsnoer. Maar het belangrijkste is natuurlijk zijn muziek en die is meer dan dik in orde.
MIN
Hoe 'festival' de Muzetuin als lokatie ook aandoet, er ontbreekt gewoon aan publiek dat deze act verdient.
CONCLUSIE
Dansbare hiphop met een goede presentatie verdient op ZXZW een beter publiek.
CIJFER
8 (DS)
----------------------------------------------------------------------------------
THE DEVIL'S BLOOD (18.30 UUR - KLEINE ZAAL 013)
CONCERT
The Devil’s Blood bracht onlangs zijn eerste plaat uit op Ván Records, een label met vooral extreme black metal. Deze Tilburgse revelatie gaat echter terug naar de roots van de metal (en dat heeft niets met Sepultura te maken).
MUZIEK
Om net zo hoog te kunnen zingen als Bruce Dickinson is jarenlange training met de sopranen van het Gregoriaanse Koor en een flink aangesnoerde spandexbroek welhaast vereist. The Devil’s Blood heeft daar iets op gevonden: je laat gewoon een vrouw zingen. Gelukkig heeft de zangeres een krachtige stem, zodat het niet tot gothisch gekwijl leidt. Hoewel ik toch ergens de opmerking ‘hé, leuk een gothic band’ opvang, heeft The Devil’s Blood niets met nieuwerwetse trendmetal te maken. Dit is hardrock zoals het ooit begon, met een occulte sfeer als Coven en Danzig en geweldige twinsolo’s uit de beste Maiden-dagen.
PLUS
The Devil’s Blood opent meteen met een nummer dat als het dertig jaar eerder was uitgebracht ongetwijfeld al uitgegroeid was tot een klassieker. De twee daarop volgende nummers zijn iets langzamer, door de lange jams verslapt de aandacht heel even. De band blijkt echter nog een hoop troeven in handen te hebben. De set vervolgt met uitstekend uitgewerkte songs met vette riffs, sterke vocalen en ruimte voor functionele improvisatie. Als de laatste noten op zijn Manowars worden uitgespeeld gaan de pinken en wijsvingers de lucht in. The Devil’s Blood heeft weer een thuiswedstrijd (met veel uitpubliek) gewonnen.
MIN Frontman Selim is met zijn hoofd in de ketel met varkensbloed gevallen en heeft dat uitgesmeerd over zijn bandleden tot aan het decolleté van de zangeres aan toe, al blijven de zorgvuldig met conditioner onderhouden lokken van de andere gitaristen gespaard. Op de achtergrond branden nog twee verloren kaarsen, maar de occulte uitstraling komt toch niet helemaal over. Deels is dat toch wel te wijten aan de zangeres die, als ze niets te zingen heeft, met een nietszeggende blik in de leegte staart.
CONCLUSIE
The Devil’s Blood bevindt zich in een retro-niche met niet bijster veel concurrentie, maar ontleent zijn bestaansrecht ook zeker aan de pakkende nummers met oog voor detail. Deze band heeft alles in zich om alsnog uit te groeien tot een klassieker in het genre.
CIJFER
8,5 (DH)
----------------------------------------------------------------------------------
WIRE (18.30 UUR - MUZETUIN)
CONCERT
Postpunklegenden die voor vele bands een groot voorbeeld zijn doen een bezoek aan ZXZW, wat een eer!
MUZIEK
Ontstaan tijdens de punkexplosie als het meer intelligente broertje binnen de scene zorgt Wire al meer dan dertig jaar voor vernieuwend en grensoverstijgend materiaal. DIngen roepen als: "zonder Wire was er nooit een REM, The Cure of Bloc Party geweest" is misschien wat overtrokken, maar dat de band een grote invloed heeft gehad op genoemde acts valt niet te betwisten. Wanneer de lucht boven de Muzetuin donkergrijs beslaat, betreedt Wire het podium. Menig man van middelbare leeftijd voelt zich weer even punker. Allerlei nummers passeren de revu, van de harde punkrock tot de wat rustigere postpunk waar Wire de blauwdruk van is geweest. En dit alles presenteert zich strak. Erg strak voor een band wiens bandleden de vijftig lentes reeds gepasseerd zij.
PLUS
Wire schijnt bijna geen fouten te kunnen maken op het podium. Dit is natuurlijk een onwijs pluspunt, maar hierdoor sluipt er ook een beetje het routineklusje in. Toch blijft het een eer om een band van dergelijke klasse zo ontzettend goed te zien spelen.
MIN
Met het geluid van Wire is niets mis, alleen zou de sfeer misschien toch iets beter zijn uitgekomen op een andere locatie. Iets dat al meer is geschreven over de Muzetuin als ZXZW-spot.
CONCLUSIE
Een band met een reputatie als dat van Wire live zo goed zien spelen, is iets om voor lang op te sluiten in het expliciet geheugen van je hersenen.
CIJFER
9 (DS)
----------------------------------------------------------------------------------
THROATS (19.15 UUR - BAT CAVE 013)
CONCERT
"Some decent hardcore with some arty influences" meldt zxzw.nl.
MUZIEK
Vlammen. Een en al energie op het podium. En zoals deze muziek vraagt: onverstaanbaar en doorgaan. De nummers zijn kort, maar krachtig. Dit is core-business. Ook weer een band die elkaar kent. Eenheid, ieder nummer knalt eruit. De energie maakte de band. Misschien iets te krachtig omdat de zaal een beetje leeg liep. Muzikaal enkele vraagtekens: waarom hoorde men in den beginne geen bas? Het zal vast weer aan iemand anders liggen. Wel jammer. Het weerhield niemand. De muzikanten niet en het publiek niet. Dan ben je muzikant en liefhebber. Na veel gezweet is hier een set neergezet die meer verdiende dan de Bat Cave, maar dan op een ander festival. Het knalde, maar of het ook niet gewoon op een Metal-Matinee had kunnen staan, ik weet het niet...
PLUS
De energie, waar haal je het vandaan? Performance was wild en vooral daar waar die moest zijn.
MIN
Misschien wat over-done.
CONCLUSIE
Het zal absoluut niet de beroemdste band ter wereld worden, maar schudden zullen ze hem !
CIJFER
6 (JvE)
----------------------------------------------------------------------------------
CASIOTONE FOR THE PAINFULLY ALONE (20.00 UUR - KLEINE ZAAL 013)
CONCERT
Na de rust in de Synagoge bij Thingsuma*Jigsaw is het rennen naar de Kleine Zaal van 013. Hier speelt het veel aangeprezen Casiotone For The Painfully Alone. Een man met zijn drumcomputers en andere aanverwante apparatuur plus een microfoon.
MUZIEK
Muzikaal valt Casiotone For The Painfully Alone het beste te omschrijven als lofi indietronics. Voor de mensen die begin jaren negentig helemaal in de tape wereld zaten, denk Shrimper Records met bleeps en blops. Hier en daar doet het denken aan Mountain Goats met elektra.
PLUS
Alle nummers zijn gewoon goed. Het is onmogelijk bij deze man stil te blijven staan.
MIN
Behalve dan wanneer hij aan het lullen slaat. Tussen de nummers praat hij iets teveel waardoor de vaart uit de show gaat, en de nummers teveel los komen te staan. Na een paar weken lijdt Casiotone For The Painfully Alone aan tour vermoeidheid, en dat is helaas te merken.
CONCLUSIE
Erg mooie indietronic, die iets meer vaart in de show nodig heeft.
CIJFER
8 (TvE)
----------------------------------------------------------------------------------
PRE (20.45 UUR - BAT CAVE 013)
CONCERT
Na een avondje hoogtepunten mag als laatste Pre op ZXZW in de Bat Cave pieken. Vier heren en een dame uit Londen, Engeland, die de boel op stelten zetten met een zeer wilde ADHD noise. Een energieke show met een band die alle hoeken van het podium opzoekt. De muziek is zo mogelijk nog drukker dan de band. Het gaat hier om de lol in muziek, en die is duidelijk te merken. Wel is het erg warm in de Bat Cave, zo warm dat de zangeres het zelfs nodig vindt haar kleren uit te trekken. Meteen komen de camera’s uit de broekzak!
MUZIEK
ADHD noise, denk Trumans Water, denk punk, denk de absurditeit van BIS en je hebt Pre. Grandioze muziek waar nooit iemand Ritalin in moet duwen. NOOIT!
PLUS
Zeer eigen geluid dat ondersteund wordt door een grandioze overgave op het podium. De band lijkt haast bezig te zijn met de verplichte dagelijkse fitness ronde. Hectische muziek met een hectische band. Dat is de top.
MIN
Helaas is de samenzang bij tijd en wijle zo vals dat je wel schuin moet gaan kijken.
CONCLUSIE
Heerlijke energieke band met een zeer eigen benadering van muziek. De nummers lijken haast op het podium te ontstaan.
CIJFER
8 (TvE)
----------------------------------------------------------------------------------
WATAIN (21.30 UUR - KLEINE ZAAL 013)
CONCERT
Het Zweedse Watain zou je wel de headliner van het black metal programma op ZXZW mogen noemen. Ze spelen dan ook in de Kleine Zaal van 013, inclusief uitgebreide aankleding.
MUZIEK
Black metal liederen.
PLUS
De show is uitstekend. De kaarsen, de grote omgekeerde kruisen, de corpse paint, het met bloed (of verf) besmeurde gezicht van de permanent maniakaal uit de ogen kijkende frontman, de steekvlammen op het eind: het lijkt wel Kerstmis (of zoiets). En men speelt ook heel degelijk.
MIN
Deze band vindt zichzelf ongelofelijk ‘true’, maar wekt vandaag sterk de indruk een stel ‘posers’ te zijn: meer show dan (muzikale) substantie. Uitspraken als het plichtmatige “you’re the worst fucking pacifist audience we’ve ever played for” (oeh-hoe wat zijn we toch slecht) hebben dan ook bovenal iets triests. Een band als Enslaved was een waardiger afsluiter geweest voor een programma dat onder andere “true Norwegian black metal” in de schijnwerpers heeft gezet. Maar ach, het merendeel van het publiek vermaakt zich prima bij Watain… dat dan weer wel.
CONCLUSIE
Een visueel heel vermakelijk optreden dat echter diepte ontbeert.
CIJFER
6,66 (WdW)
ZXZW Zondag: 013 & Muzetuin
3VOOR12/Tilburg doet live verslag vanuit V39
Lees hier de recensies van The Tunics, Goldielocks, Dirge, Gay Against You, The Lords of Altamont, Cadence Weapon, The Devil's Blood, Wire, Throats, Casiotone For The Painfully Alone, Pre en Watain.