ZXZW Zaterdag: 013 & Zaal 16 ZXZW Zaterdag: 013 & Zaal 16

3VOOR12/Tilburg doet live verslag vanuit V39

, 3VOOR12/Tilburg,

ZXZW Zaterdag: 013 & Zaal 16

3VOOR12/Tilburg doet live verslag vanuit V39

3VOOR12/Tilburg, ,

Lees hier de recensies van Dethscalator, Hey Colossus, Appie Kim, Crayonsmith, Gura, Gonga, neWax, Koonda Holaa, Bunkur, The 1982, Svarte Greiner en This Is Music Inc.

3VOOR12/Tilburg doet live verslag vanuit V39

DETHSCALATOR (16.15 UUR – BAT CAVE 013) CONCERT De eerste band van de zaterdag is Dethscalator. In een ruim gevulde Bat Cave beginnen zij bijna tien minuten te laat en stoppen tien minuten te vroeg. MUZIEK Dethscalator weet ons te vervelen met passieloos gespeelde stonernoise. Ergens heeft de band wat weg van VOLT, maar nergens weten zij de energie en overtuiging van onze Oosterburen te bereiken. PLUS Dankzij de late aanvang en het vroege einde is het concert maar van zeer korte duur. Zelden ben je zo gelukkig met een band die de set niet vol speelt. MIN De ongeïnteresseerdheid waarmee de nummers gebracht worden. Daarnaast hebben we hier echt te maken met een dertien in dozijn bandje. CONCLUSIE
 Ongeïnteresseerde band met onsamenhangend geluid en voorspelbare stoner die hun vrienden misschien erg leuk vinden. Maar daar heb je vrienden voor. CIJFER 4,5 (TvE) ---------------------------------------------------------------------------------- HEY COLOSSUS (17.00 UUR – KLEINE ZAAL 013) CONCERT Dat diepte- en hoogtepunten bij ZXZW zeer dicht bij elkaar kunnen liggen, wordt na het desastreuze optreden van Dethscalator in de Bat Cave in de Kleine Zaal van 013 door Hey Colossus bewezen. Een 45 minuten durende les in hoe je wel moet imponeren. MUZIEK Als doom noise of noise doom nog geen bestaand genre is, dan bedenken we dat nu voor Hey Colossus. Een donkere muur van geluid wordt opgetrokken van gitaren, drums, feedback en zang. Naast de frontman die voortdurend in twee microfoons tegelijkertijd zingt, waarbij er een door de effecten wordt getrokken, zingen/krijsen/brullen ook nog de beide gitaristen. Een zeer gelaagd geluid wordt gecreëerd dat ergens doet denken aan Today Is The Day, net zo beangstigend en net zo hard. PLUS Dit is een band met een eigen geluid en een sterke live set. MIN Maar wel een erg hard eigen geluid. CONCLUSIE
 Zware donkere noise die met een ongelooflijke energie over je heen walst. Hey (Opzij! Hier komt) Colossus! CIJFER 8 (TvE) ---------------------------------------------------------------------------------- APPIE KIM (17.45 UUR – BAT CAVE 013) CONCERT Als vervanger van het weggevallen Lakes staat in de Bat Cave het Nederlandse Appie Kim. Hoewel uit een totaal andere vijver dan Lakes, is dit zeker een gelukkige vervanger te noemen. MUZIEK Appie Kim maakt lieve liedjes die vervolgens zeer ruig worden gespeeld. Ruige schoonheid. Ergens doet het denken aan Liz Phair, maar wel met een sterke lo-fi stempel. Hier en daar komen ook Eric’s Trip en Cat Power in het hoofd op. PLUS Vervangen is lastig, maar Appie Kim weet daar wel raad mee. MIN De onzekerheid van Appie Kim die zich toont in het herhaaldelijk laten horen dat ze maar een vervangende band zijn voor het veeeeeeeeeeel hardere Lakes. Vertrouw in jezelf, want je muziek weet echt wel te overtuigen! CONCLUSIE Mooie kleine liedjes die voor zichzelf staan. Met zo’n vervanger mis je Lakes niet. CIJFER 7 (TvE) ---------------------------------------------------------------------------------- CRAYONSMITH (18.30 UUR - KLEINE ZAAL 013) CONCERT Crayonsmith begint eerste optreden op Europese vasteland goed. MUZIEK Lekkere indierock met goed getimede elektronica. Deze Ierse band is lekker begonnen aan hun Europese tour. A capella-momenten van zanger Ciaran Smith worden afgewisseld met basgitaarsolo's. Een vrolijke synthesizer siert met analoog geluid de achtergrond. Qua publiek is het in het begin rustig in de zaal. Maar naarmate de rustige liedjes zich afwisselen met uptempo-nummers, komt er mee publiek af op de leuke samples en heerlijke beats. Dat is ook deels te danken aan de band die het publiek uitnodigt naar voren te komen. PLUS De band probeert echt contact te krijgen met het publiek. Ze hebben plezier in wat ze doen en dat stralen ze dan ook uit; de mensen vooraan gaan helemaal op in de combo van gitaren en synthesizer. Daarnaast heeft de zanger een goede, zuivere stem die bij het geheel past. Samples van percussie maken het af. MIN Crayonsmith begint met een lege zaal. Daarnaast is de afstemming met de geluidstechniek niet optimaal; door de hoeveelheid instrumenten, staat de balans verkeerd. Zanger Smith geeft meerdere malen aan dat een bepaald instrument harder of zachter moet. Zelf is hij druk in de weer met synthesizers, gitaren en klokkenspel. Dan kun je bijna verwachten dat het geheel moeilijk regisseren is. CONCLUSIE Indierock met veel invloeden als pop en elektronica dat naar meer smaakt. Alleen de zanger moet bij zijn leest blijven. CIJFER 8- (DvA) ---------------------------------------------------------------------------------- GURA (19.15 UUR - BAT CAVE 013) CONCERT Het Belgische instrumentale stoner/doom duo Gura speelt voor een handjevol publiek in de Bat Cave. MUZIEK Met alleen bas en drums zetten de dame en heer een loodzwaar doomgeluid neer, dat ook wat aanschurkt tegen de loggere vormen van stonerrock. PLUS Met een hoop distortion en regelmatig gebruik van basakkoorden zet Gura een hard, agressief geluid neer. De melodieën zijn aardig en de drummer is een ouderwetse Animal, wat altijd vermakelijk om te zien is. MIN Het is een gedurfde onderneming om met zo weinig middelen op het podium te gaan staan. Alle lof daarvoor, maar het resultaat is toch wel erg minimalistisch. Dat compenseert de band door nog een tandje harder te spelen, de distortion nóg iets verder open te draaien en nóg iets krachtiger op de drumkit in te hakken. Daar wordt de muziek helaas niet nóg interessanter door, maar de zaal wel leger. CONCLUSIE Hard, doomy, minimalistisch en eerlijk gezegd vrij saai. CIJFER 5,5 (FV) ---------------------------------------------------------------------------------- GONGA (20.00 UUR - KLEINE ZAAL 013) CONCERT Britse stoners van Gonga maken na Crayonsmith de Kleine Zaal onveilig. Dit keer in de negatieve zin van het woord. MUZIEK Stoner, dus rammen. Het is niets nieuws, dertien in een dozijn. De nummers lijken veel op elkaar. Gonga improviseert erop lost, maar toch houden ze een ritme aan. Het doet denken aan eind jaren '80, begin '90. De zanger doet zijn uiterste best, terwijl hij er best vaak naast zit. Daarnaast is hij ook nog eens niet te verstaan. Er wordt geen moment gedacht: blij dat deze band er is. PLUS Lekker snel, strakke drummer wederom. Het Invada-label zal er een goede aan hebben. Ze komen er pas later goed in, mag gezegd worden. MIN De muzikanten lijken wel wereldvreemden voor elkaar. Ook is lijkt de geluidsman soms de gitaar belangrijker te vinden dan de zang. Niet tegensprekend wat hierboven staat, waarschijnlijk heeft hij er een reden voor... CONCLUSIE Geen geld aan besteden en laten gaan. CIJFER 5 (JvE) ---------------------------------------------------------------------------------- NEWAX (20.30 UUR - ZAAL 16) CONCERT In het afgelegen zaaltje van Zaal 16 speelt het energieke neWax. Het feit dat er slechts vijftien man in de theaterzaal zijn, laat neWax niet uit het veld slaan en de bandleden houden de energie er goed in. Erg jammer dat het zaaltje alleen zetels heeft, want zo komt het optreden niet erg van de grond. MUZIEK De vierkoppige band heeft zich overduidelijk laten inspireren door The Cure, Joy Division en The Kaiser Chiefs. De uithalen van de zanger doen denken aan Robert Smith, de spastische stuiterbewegingen aan Joy Division en de catchy deuntjes verzorgen de rest. PLUSPUNTEN De band doet het erg leuk, met zijn typische pop/rock geluid. MINPUNTEN De muziek is slechts een dertien in een dozijn en de zaal nodigt niet uit tot enige activiteit van het al zo weinige publiek. CONCLUSIE Energiek, maar niet origineel. Ook werkt de zaal en het kleine publiek niet erg mee. CIJFER 7 (WD) ---------------------------------------------------------------------------------- KOONDA HOLAA (20.45 UUR - BAT CAVE 013) CONCERT Koonda Holaa vertelt zijn levensverhaal aan het publiek in de Bat Cave. MUZIEK Een one man performance met veel experimentele rock, gitaarsamples en praterige zang. PLUS Zijn stem, de fantastische gitaarsolo’s. Deze brok ervaring vertelt op een Johny Cash-achtige manier zijn levenservaring. En de zaal luistert aandachtig mee. Zijn stem doet op volume ook aan The Doors denken: vol emotie. MIN Het barpersoneel zit irritant mee te doen. Daarnaast is het jammer dat hij zijn laatste liedje in het Tsjechisch deed. Alhoewel je sommmige liedjes het beste in je eigen taal kan uitdrukken. CONCLUSIE Deze Tsjech laat het publiek genieten van zijn western-achtige muziek met gitaarkunsten en hoogwaardig gesample. Zijn stem is geweldig. Jammer dat niet iedereen dat op waarde kan inschatten. CIJFER 8,5 (DVA) ---------------------------------------------------------------------------------- BUNKUR (21:30 - KLEINE ZAAL 013) CONCERT Nederlands noise-trio volgens het programmaboekje. Een trage, duivelse geluidsbrei, zo blijkt. MUZIEK Drones, of eigenlijk droooooooooooonnnessss, afkomstig van twee gitaristen met ontbloot bovenlijf. De drummer zwengelt het af en toe aan met een geweldige klap en de zwaarste grunt die een mens kan voortbrengen, maar hij is ook vaak een lange tijd stil. Het resultaat klinkt als een Metallica-plaat die op, pakweg, twee toeren per minuut wordt afgespeeld. PLUS Eerlijk gezegd is dit Nederlandse trio aanvankelijk wel behoorlijk indrukwekkend. De drummer is, zoals gezegd, het middelpunt: met zijn satanische geloei en lange zwiepende haren commandeert hij het respect van de zaal. Ook de gitarist links schreeuwt een ijzingwekkend potje mee, terwijl de andere gitarist (die we herkennen als DJ DMDN) ook zonder zijn stem imponeert. MIN Het duurt behoorlijk lang voor deze doodsmars gaat vervelen, maar dat moment komt wel. We klokken: 25 minuten voordat de recensent doorheeft dat Bunkur nog steeds aan het eerste nummer bezig is en dat het bij dit nummer gaat blijven. Na 35 minuten is hij weg. Alles is gezien, hier komen geen verrassingen meer om de hoek kijken. CONCLUSIE Hoewel Bunkur langer leuk/interessant blijft dan normaal bij dronebands, ligt het tempo zo moordend laag dat je zelf achter het drumstel wilt springen om even gas te geven. CIJFER 6 (RG) ---------------------------------------------------------------------------------- THE 1982 (21.30 UUR - ZAAL 16) CONCERT Een indie-schreeuw-rockband met een drummer voorop in beeld, gehuld in een T-Shirt van Eminem, waarom niet? De 4 Franstaligen in Zaal 16 waren overduidelijk stoned en de zanger besloot het lange staan maar af te wisselen met op de grond liggen. Het geheel werd er erg rommelig door en de pogingen tot interactie eindigden in lachbuien van enkele bandleden. MUZIEK Een combinatie van The Strokes, The Libertines en een dikke dosis geschreeuw. PLUS De muziek die de slecht gevulde Zaal numero 16 indreunt zou in een ander café goed tot zijn recht komen. De muziekstijl waarin ook deze jongens besluiten hun ei kwijt te raken is deze dagen onwijs populair, dus met een aankondiging en een schappelijke locatie zou dit een leuk optreden bezorgen. MIN Zoals voor zoveel buitenlandse artiesten in Nederland, is de aantrekkingskracht van cannabis schijnbaar toch iets te groot. Ook zijn de overgangen van de nummers alles behalve soepel en is de interactie weinig aanwezig. CONCLUSIE Leuk optreden, maar de rommeligheid maakt het geheel toch minder goed. CIJFER 6 (WD) ---------------------------------------------------------------------------------- SVARTE GREINER (22:45 - BAT CAVE 013) CONCERT In de toch al mysterieuze Bat Cave begint de oneman-soundscaper Svarte Greiner rond kwart voor elf zijn set. Het enige wat op het podium te zien is zijn een plastic stoeltje, met daarin een jongeman met zijn gitaar horizontaal op schoot en een zevental sequencers, samplers en andere elektronische hoogstandjes. Omdat alleen conformisten gitaarsnaren aanslaan, besluit Svarte zijn strijkstok te gebruiken, wat resulteert in de sfeervolle, duistere muziek, die je zou verwachten in een spannende film. MUZIEK Een duistere, neerslachtige soundscape. Het type muziek waar bands als Portishead en Massive Attack op voortborduren, om een weemoedige sfeer te creëren. Het feit dat het voor andere bands een basis zou zijn, terwijl het voor Svarte Greiner het complete geluid is, geeft toch het idee dat het niet af is. PLUS Het live vastleggen van de melodische, donkere tonen. MIN Dezelfde duistere muziek. Ideale muziek voor een rustig avondje, om lekker bij te ontspannen, maar het bereikt net niet het niveau waarop je er lang naar zou kunnen luisteren. Ook is het bij dit type acts lastig om de aandacht van het publiek vast te houden, omdat je tevergeefs blijft wachten op interactie. CONCLUSIE Erg ontspannen, donkere muziek, waarvoor je toch wel in de stemming moet zijn om het langer dan een half uur te kunnen luisteren. Verder lastig om het een werkelijk ‘optreden’ te noemen; het is gewoon een jongeman die zijn ding doet, zonder daarin het publiek te betrekken. CIJFER 7,5 (WD) ---------------------------------------------------------------------------------- GO BACK TO THE ZOO (23.45 UUR - ZAAL 16) CONCERT Go Back To The Zoo in de afgelegen maar bijzonder sfeervolle Zaal 16. MUZIEK Op een festival zonder muzikale grenzen is een poppy rockbandje een vreemde eend in de bijt, maar een welkome afwisseling op al het experimentele geweld is het zeker. Ongeveer twintig mensen hebben de weg naar de voormalige kapel gevonden, maar Go Back To The Zoo weet goed om te gaan met een klein publiek. De zanger maakt gezellig een praatje en de band staat er ontspannen bij. PLUS Ook muzikaal is Go Back To The Zoo de moeite waard. Sterke feelgood rockliedjes a la Franz Ferdinand met een hoog meezinggehalte: het blijft maar oh-oh-oh’s en ah-ah-ah’s regenen. De drummer voorziet het geheel van een ritme waar je maar moeilijk op stil kunt blijven zitten. MIN Want zitten, dat is de enige optie in Zaal 16. Dat geeft een wat dubbel gevoel, want het is wel een prachtige zaal. Minpunt aan de band is hooguit dat die wat conventioneel en voorspelbaar is. Maar wie maalt daarom? CONCLUSIE Go Back To The Zoo heeft hitpotentie. Misschien niet helemaal ZXZW, maar wel behoorlijk 3VOOR12. CIJFER 8 (FV) ---------------------------------------------------------------------------------- THIS IS MUSIC INC. (00.15 - BAT CAVE) CONCERT Een man met een gitaar. Klinkt schappelijk zou je zeggen, er zijn vele mannen en vrouwen die met alleen een gitaar prima uit de voeten kunnen. Neem bijvoorbeeld Koonda Holaa, eerder deze avond te bewonderen op dit festival. This Is Music Inc. komt alleen niet veel verder dan wrange akkoorden aanslaan, tijdens een poging tot zingen. MUZIEK Neem Radiohead en voeg er een dosisje Placebo aan toe. Om tot This is Music inc. te komen, moeten we echter alle motivatie en zuiverheid uit deze mix halen. De zanger probeert hevig om zijn emoties over te laten komen op het publiek, maar door de huilerigheid blijft er niet veel van hangen. PLUS Omdat er veel mensen de zaal verlieten, bleef er meer ruimte over voor de mensen die wel bleven. MIN De muziek. CIJFER 3 (WD) Klik op de link in de rechterbalk om te luisteren naar de optredens van Gura, This Is Music Inc, Dethscalator, Appie Kim, Svarte Greiner en Koonda Hola op ZXZW 2008
Tags

Nu op 3voor12