Amanda Palmer vermaakt en ontroert 013

Fantastische muziek, veilingen, vragenrubriek; alles kan tijdens memorabele show

Stefan van Doleweerd, ,

Terwijl Guus Meeuwis woensdagavond het publiek in de Dommelsch Zaal vermaakte was er in de Kleine Zaal van 013 een optreden van een totaal ander kaliber. De Amerikaanse Amanda Palmer vermaakte en ontroerde het publiek met een gedenkwaardige laatste show van haar Europese tour.

Fantastische muziek, veilingen, vragenrubriek; alles kan tijdens memorabele show

Voor wie niet bekend is met Amanda Palmer eerst een korte uitleg. Deze dame is (of was?) de helft van het duo The Dresden Dolls dat naam maakte met een aparte mix van cabaret, pop en de puurheid van een singer/songwriter. Afgelopen jaar bracht Palmer haar eerste solo-album Who Killed Amanda Palmer uit. Vanavond in 013 mocht het publiek getuige zijn van een heerlijk avond met zowel solowerk als wat nummers van The Dresden Dolls. Het werd voor band en publiek een memorabel optreden. JASON WEBLEY Bij binnenkomst in de Kleine Zaal blijkt support act Jason Webley bijna klaar te zijn met zijn set. Tijdens het laatste nummer is het publiek ongezien enthousiast voor een voorprogramma en straatmuzikant Webley krijgt het met accordeon en een ouderwets drinklied voor elkaar om iedereen om zijn as te laten draaien om de dronken sfeer er vast goed in te krijgen. Helaas heeft ondergetekende niet meer gezien van dit optreden, maar volgens de fotograaf is het absoluut meer dan de moeite waard. AMANDA PALMER Al vrij snel na afloop van het optreden van Webley is het de beurt aan Amanda Palmer. Na een lange aankondiging van één van de leden van The Danger Ensemble (een groep acteurs die vandaag vaker op het podium zal verschijnen) omtrent de dood van Amanda Palmer begint het concert met het nuttigen van het lichaam van de zangeres. Dit gebeurt door middel van zes vrijwilligers die elk een letter van chocolade moeten eten die samen het woord Amanda vormen. Tijdens het eerste nummer staat ze echter op uit de dood en kan de avond pas echt van start gaan. Met prachtig pianowerk en haar schitterende stem maakt Palmer meteen indruk en het publiek luistert dan ook in absolute stilte naar haar muziek. De mix van theatrale muziek en de cabareteske podiumpresentatie doet denken aan het Berlijn van de jaren dertig van de vorige eeuw zoals we dat kennen uit de musical Cabaret. Palmer presenteert zichzelf soms als een diva, zoals Marlene Dietrich, als zij kleine liedjes zingt met zachte stem. Zodra ze hardere pianostukken speelt verandert haar houding en de blik in haar ogen als ware zij de duivel zelve is die de naïeve Faust op de hielen zit. De nummers die Palmer speelt zijn vooral afkomstig van haar debuutalbum. De openingsnummers Astronaut: A Short History Of Nearly Nothing, Strengt Through Music en Blake Says maken veel indruk. Toch lijkt het dak er pas echt af te gaan tijdens de paar nummers die ze speelt van The Dresden Dolls. Tijdens Coin-Operated Boy en met name het briljante Missed Me, met de overweldigende zang- en pianopartijen, geniet werkelijk iedereen in de zaal. Na ruim een uur is het tijd voor wat lol voor Palmer en de leden van The Danger Ensemble. Vandaag blijkt de laatste avond van de Europese tour en dus is er tijd om de rekwisieten te veilen en vragen te stellen aan Palmer. De avond vol hoogtepunten kent verder nog een ontzettend fout geplaybackte uitvoering met groepsdans van het nummer Umbrella van Rihanna en wordt afgesloten met een prachtige uitvoering van Creep (Radiohead) met slechts zang en heel zacht spel van Palmer op haar minuscule gitaartje. Amanda Palmer heeft het publiek een avond met louter hoogtepunten voorgeschoteld en is met stip genomineerd voor het beste optreden in Tilburg van 2008. Hopelijk zien we Palmer (solo of als Dresden Doll) snel nog eens terug in 013, want wie vanavond aanwezig is geweest zal de volgende keer zonder te twijfelen meteen weer een kaartje aanschaffen.