No Sleep 2008: Recensies Kleine Zaal

3VOOR12/Tilburg bracht live verslag vanuit 013

3VOOR12/Tilburg, ,

De Kleine Zaal was op No Sleep dé plek voor dj's en mc's. Vijf hiphopacts toonden daar hun kunsten. De beoordelingen van de optredens in de Kleine Zaal liepen erg uiteen. Zo kreeg Van Kwaad Tot Erger een hoog punt, terwijl Timmietex het moest doen met een onvoldoende. Bekijk hier de recensies van Punt Uit, Timmietex, DuBBel, Van Kwaad Tot Erger en KGV.

CONCERT Punt Uit in de Kleine Zaal op No Sleep 'Til Burg 2008. MUZIEK Drie mc’s. Een dikke, een dunne en een kleine. Dit is wat er gebeurt als blanke Brabantse jongetjes teveel Lil Wayne luisteren. Ze zijn de openingact op het hiphop podium van No Sleep. PLUS De beats. Die klinken fris. De clubbeats met dirty south invloeden zijn misschien een tikkeltje afgezaagd, maar het klinkt in ieder geval goed geproduceerd. MIN De raps. Het gaat voornamelijk over poep en bier. Dat is ook gelijk de titel van hun mixtape die binnenkort uitkomt. Kennelijk zijn de jongens een beetje in hun anale fase blijven steken. Tevergeefs proberen ze zichzelf een gangster image aan te meten, wat jammerlijk mislukt. De hakketakketak flows maken het optreden redelijk eentonig. Tekstueel is het ook geen hoogstandje. Het credo is ‘als het maar rijmt’. Maar gelukkig vinden ze zichzelf ook stront dus qua zelfkennis zit het wel snor. Als Punt Uit het laatste nummer wil inzetten, worden ze bruut afgekapt omdat het optreden is uitgelopen. Niet erg. CONCLUSIE Zonde van de moeite... CIJFER 6,5 (KvB) ---------------------------------------------------------------------------------- CONCERT Timmietex in de Kleine Zaal op No Sleep ‘Til Burg 2008. MUZIEK Timmietex is het beste te omschrijven als nederhop. Onverstaanbare nederhop. Twee jongens uit Brabant die tijdens hun nummers net iets te vaak herhalen dat ze een 'zachte g' hebben. 'Brabanthop' dus. De teksten van Timmietex gaan vooral over hem zelf, ADHD en hoe goed hij is. Nou ja, goed: eigenlijk niet écht bijzonder. PLUS Aardige beats, interactie met het publiek en een flinke dosis zelfvertrouwen. Maar helaas red je het daar niet mee... MIN Van de teksten is weinig te verstaan. Iets wat bij nederhop een vereiste is. Bovendien gaan de liedjes nergens over. Drie nummers over jezelf is iets te veel van het goede. 'Egohop'. Het is opmerkelijk te noemen dat Timmietex na vijfentwintig minuten geen repertoire meer heeft. En als de rapper dan besluit om een mop te gaan vertellen, zakt helemaal mijn broek af. CONCLUSIE Als je het giga ego, de slechte teksten en niet originele nummers wegdenkt, is Timmietex best aardig. CIJFER 4 (RH) ---------------------------------------------------------------------------------- CONCERT DuBBel in de Kleine Zaal op No Sleep ‘Til Burg 2008. MUZIEK Vrolijk frisse rap met een vleugje humor. Deze twee Tilburgse rappers en hun producer zorgen voor een gezellige sfeer. Ze hebben zelfs een heuse saxofoonspeler meegenomen. PLUS Zoals gezegd fris en vrolijk. Het optreden loopt als een goed geoliede machine. Het publiek doet leuk mee en er wordt goed met taal gespeeld door de heren. Zelfs de mic check ontaardt in een liedje. De beats zijn funky en aanstekelijk. MIN DuBBel moet het van de grapjes hebben. Helaas zijn deze niet altijd echt grappig. Af en toe een glimlach, maar meer ook niet. Het zou allemaal net wat scherper moeten om écht te overtuigen. Ook lijkt het alsof de rappers een stijve lul krijgen van moeilijke woorden gebruiken. De beats zijn simpel in elkaar gezet, maar het blijft wel funky. Wel heeft DuBBel net iets meer swagger nodig om de lyrics en de beats bij elkaar te laten passen. CONCLUSIE Leuk voor de beginnende fan van Nederlandse hiphop. De doorgewinterde heads zullen dit waarschijnlijk minder waarderen. Toch hulde voor de positieve insteek van deze twee sympathieke jongens. CIJFER 7- (KvB) ---------------------------------------------------------------------------------- CONCERT Van Kwaad Tot Erger in de Kleine Zaal op No Sleep ‘Til Burg 2008. MUZIEK Vijf mc’s en één dj. Rauwe hiphop met de wortels stevig in de jaren negentig aarde. PLUS Dit klinkt zowaar als hiphop. De aanwezigheid van een dj is een groot pluspunt. Het is verstaanbaar en hard. De beats pompen als een malle. Soulsamples en keiharde drums passen goed bij de stijl van de mc’s. Het is lekker druk op het podium met maar liefst vijf rappers. De meest opvallende is Fotosynthese, een veertien jarig jongetje dat voor zijn leeftijd bijzonder begaafd is. Van Kwaad Tot Erger zet een energieke show neer zonder dat het rommelig wordt. Knap, want dat is vaak de valkuil voor grote crews. MIN Weinig minpunten bij deze act. De dj had meer aanwezig mogen zijn. Hij zet goede cuts en dat smaakt altijd naar meer. De lyrics zijn hier en daar ook iets teveel doorspekt met clichés. Het grootste minpunt is eigenlijk nog het publiek, dat zich er gemakkelijk vanaf maakt door met de armen over elkaar te staan kijken. Hier en daar een knikkend hoofd en een halfbakken applausje is veel te weinig credit voor wat er on stage gebeurt. CONCLUSIE Hard, harder, hardst. Alle factoren voor een hiphopshow zijn aanwezig. Duidelijk een van de betere rapacts van de dag. If it ain’t rough… nou ja, maak zelf die zin maar af. CIJFER 8+ (KvB) ---------------------------------------------------------------------------------- CONCERT KGV, de onbetwiste afsluiter in de Kleine Zaal van No Sleep ‘Til Burg 2008. MUZIEK Eerlijke nederhop met scherpe randjes. Een andere omschrijving is er niet voor de drie heren van KGV. Zij staan op hetzelfde podium waar zij eerder furore maakte tijdens een editie van DVD. Het trio is al een geruime tijd bezig op het gebied van hiphop en dat is dan ook zeker te horen. De beats van KGV variëren van pompend tot strijkorkesten, gevarieerd dus. PLUS De inzet en het professionele gedrag van de heren. De beats die toch wel de gehele set mooi weten af te wisselen om zo bij het publiek de juiste sfeer te creëren. De goede en vooral ook verstaanbare tekst van de heren. En natuurlijk de trots, die toch elke goede nederhiphop/hiphop artiest moet bezitten. MIN Allereerst natuurlijk de weigerende techniek, waardoor de heren toch wel een klein moment off zijn, wat zij goed weten op te vangen door dit voor de aanwezige a capella af te maken. Ook een klein nadeel is de setlist, naar gevoel soms niet helemaal duidelijk. Maar door het goede contact met het publiek maakt dit niet veel uit voor de harde kern die aanwezig is. CONCLUSIE Lekker afwisselende hiphop die aan te raden is bij nederhop liefhebbers. En mogelijk een nieuwe naald voor de draaitafel. CIJFER 7.8 (MvV)