Pop is een zakelijk ding geworden, stelt directeur Guus van Hove van het Tilburgse popcentrum 013. Veel popzalen hebben een financieel directeur en een artistiek directeur. En dan is er nog een marketing manager. Van Hove pakte het iets anders aan en creëerde een nieuwe functie tussen marketingmedewerker en programmeur in. Als onderdeel van een forse reorganisatie bij de popzaal ging hij op zoek naar een bruggenbouwer. Die heeft hij na een speurtocht van twee jaar gevonden in Wilfried Damman. Zo’n functie is nodig bij een zaal met ambities als 013, vindt Van Hove: “Wij willen de meest aantrekkelijke regionale speler van het land zijn.”
013 probeerde het eerder met programmeur Arnold Wegner. Maar al snel werd duidelijk dat iemand met een marketingachtergrond was gewenst. Van Hove: “Om cultureel te kunnen ondernemen, heb je voldoende middelen nodig. Pas dan kun je zorgen voor de inhoud.” Maar wie denkt dat Damman een gladde marketing jongen is, zit er naast. Hij verdiende zijn sporen in muziekland als tourmanager van de voorloper van 16 Down, Afterdust. Hij werd partner bij SOZ boekingen/management en deed de hele productie, de boekingen en de promotie rond de Jack Daniels Rock Night.
Op het ogenblik zit Damman nog in Kamperveen, waar SOZ gevestigd is, anderhalf uur verwijderd van Tilburg. Dat wordt dus verhuizen: “Om de zaal goed te leren kennen moet je er vaak als bezoeker rondlopen en het is natuurlijk zonde om zoveel tijd te verliezen met reizen. Maar ik vertrek pas per 1 augustus. Ik vind het wel jammer, want ik was net bezig met allemaal nieuwe artiesten en nieuwe activiteiten.”
Voor Damman betekent de nieuwe baan een terugkeer naar de marketing: “Ik heb ooit bij KPN-retail gewerkt en deed inkoop en marketing van internetgerelateerde producten. Maar door mijn baan bij SOZ kwam ik erachter dat je van je hobby een carrière kunt maken. Alleen is artiestenmanagement heel erg indirect en adviserend. Je invloed bij bands is gering. Het mooie van de nieuwe baan bij 013 is dat ik de dagelijkse leiding heb en een koers kan varen met een heel team.” Damman wil niet zeggen of hij zijn functie ziet als een muziekbaan of een marketingfunctie: “Ik wil er geen stempel op drukken.”
De afgelopen jaren heeft Van Hove zelf deze functie vervuld: “Maar het is beter dat iemand anders vast op zo’n plek zit. Je moet zowel de artistieke kant als de marketing kant bewaken en prioriteiten stelt. Hij moet kunnen zeggen: dit doen we wel, dat doen we niet. Nu kan ik mij vrijspelen. Zo kan ik meer netwerken, over nieuwe concepten nadenken, kijken, lobbyen en dingen tot stand brengen.”
Afgelopen week was 013 nog in het nieuws vanwege het weigeren van de Franse act Costes. Tot slot aan Damman de vraag of hij extreme seks-, poep- en piesperformance wel toegang tot het podium van 013 had verleend: “Daar wil ik weinig over zeggen. Ik ken die achtergrond niet zo en wil er eigenlijk niets over zeggen omdat ik er afgelopen week nog niets over te zeggen had.”
Ambitie dwingt 013 een brug te slaan tussen marketing en programmering
Directeur Guus van Hove: "Iemand moet zeggen: dit wel, dit niet"
Veel popzalen hebben een financieel directeur en een artistiek directeur. En dan is er nog een marketing manager. "Pop is een zakelijk ding geworden," zegt Guus van Hove, directeur van 013 in Tilburg. Hij creëerde een nieuwe functie voor een bruggenbouwer tussen promotie en programmering. Na twee jaar zoeken heeft hij eindelijk de juiste man gevonden: Wilfried Damman.