Hans Bijloo (SKVR): “Dat je denkt: “Shit, die ouwe lul deed dat ook al.”

De Popschool van de SKVR

Ben Stam, ,

Stel: Je wilt muziek maken, maar hebt geen band. Of je zit in een band en maakt steeds hetzelfde liedje. Je wilt een carriere in de popmuziek. In al die gevallen kan muziekonderwijs je verder helpen.

Dit keer in ‘Dossier: Muzikanten-faciliteiten’: de Popschool van de Rotterdamse SKVR Muziekschool. Wat is er bijzonder aan de Popschool? Gaat poponderwijs ten koste van je ‘eigenheid’? Wat heeft een al bestaande band eraan? Een gesprek met de schooldirecteur.

De Popschool van de SKVR

De Popschool van de SKVR Het aanbod van de SKVR-muziekschool is enorm. Daarom zoomt 3voor12 in op een speciaal onderdeel van die muziekschool: De Popschool. Iedereen vanaf 13 jaar is er welkom, ongeacht niveau en ambities. Of je nu voor de lol muziek wil maken of serieus als prof in de muziekbiz wil. Want de Popschool werkt ook samen met de Popacademie van het Zadkinecollege (mbo) en heeft een traject dat voorbereid op het toelatingsexamen voor Codarts (conservatorium, hbo). De nadruk ligt op de traditionelere genres pop/rock/heavy metal. Ook voor R&B is er plaats. Voor hiphop/rap/urban heeft de SKVR andere initiatieven, dat valt niet onder de Popschool (zie de link naar On The Move). 3VOOR12 Rotterdam spreekt af met Hans Bijloo, schoolleider van de Muziekschool en leidinggevende aan de Popschool, in het pand aan de Pieter de Hooghweg in Rotterdam (WMDC, het World Music and Dance). 3voor12: Wat is er speciaal aan de Popschool? “Wat alle cursisten heel erg waarderen is dat wij bandjes kunnen formeren met hen. Want er zijn veel loslopende mensen die graag in een bandje willen.” Daarbij merkt Hans op dat het is natuurlijk wel zo is, dat je je qua stijl aan zult moeten passen aan de band waar je in speelt. Meestal is dat geen probleem. “Door het jaar heen hoor ik weleens, als mensen willen stoppen met de lessen, dat ze zeggen: “Ik vind het niet leuk in een bandje”. Maar dat heeft maar zelden met stijl te maken, eerder of een bandje goed sociaal functioneert, of iedereen net zo enthousiast is en iedereen vaak komt, dat soort dingen.” Hans geeft aan dat de hele Popschool nu gecentraliseerd is in het WMDC-gebouw. Er zitten meer muzikanten bij elkaar en dus kan de Popschool nog beter rekening houden met ieders smaak en level bij het formeren van de bandjes. 3voor12: Verlies je niet je eigenheid, als muzikant, als je les neemt? “Het is absoluut niet de bedoeling dat je je eigenheid kwijtraakt. Het is meer dat je handvatten krijgt aangereikt om het te verbreden.” “De hele discussie over of je pop moet onderwijzen is natuurlijk in de tijd dat de conservatoria begonnen met popopleidingen, heel erg gevoerd. Moet je dat willen, moet je dat doen? Ik vind dat je dat moet doen omdat je daarmee, hoe dan ook, zeker mensen die muzikaal zijn, mensen die heel erg met muziek bezig zijn, op een hoger niveau brengt. Ook kennismaken met andere stijlen als klassiek of jazz, kan alleen maar heel positief zijn.” “Heel veel heavy metalgitaristen luisteren naar Bach vanwege die technische en muzikale lijnen die ook in de heavy metal terugkomen. En als je dat weet als heavy metalgitarist, dan kun je er ook veel gerichter naar luisteren. Dat je denkt: “Shit, die ouwe lul deed dat ook al!”, dat is toch geweldig?! Dat soort dingen hopen we ook wel te bereiken met de Popschool.” We lopen even het aanbod door: Popschool: Bandles en instrumentale les (ook zang). Na een intake om je niveau en wensen te bepalen wordt er een lesplek en een passende band voor je gezocht. Als je geen bandles wilt, behoort het volgen van alleen lessen op je instrument ook tot de mogelijkheden. Talent Zone: Voor leerlingen die erg muzikaal zijn en ambitie hebben, doet de Popschool ook iets extra’s, de Talentzone. Je krijgt dan een jaar theorieles erbij om je voor te bereiden op toelating voor Popacademie of Codarts. Ook tijdens de reguliere lessen word je voorbereid op zaken die je voor elkaar moet hebben. Bandcoaching: Voor muzikanten die buiten de Popschool al een band hebben, is er bandcoaching. Een docent geeft aanwijzingen om je band verder te helpen in het maken van je muziek. Dan kun je daar als band een paar weken mee aan de slag. Ook is het mogelijk dat de docent een uurtje naar je oefenruimte komt. Workshops Incidenteel vinden er workshops plaats over een specifiek onderwerp. Deze workshops vinden vaak plaats als aanvulling op het reguliere lesprogramma. Er wordt bijvoorbeeld dieper ingegaan op opnametechniek, interpretatie van muziek of staat in het teken van voorbereiding voor toelating aan Popacademie of conservatorium. Strippenkaart: En dan zijn er ook nog de zogenaamde ‘strippenkaarten’ waarmee je 12 keer een half uur of 6 keer een uur les kan krijgen van een docent, op het moment dat jij dat nodig hebt over de onderwerpen waar je mee bezig bent. 3voor12: zitten er ook nog optredens aan vast? Hans vertelt over de speciale Popschoolavonden, waarin de bandjes zich presenteren op een heus podium aan -voornamelijk- familie en vrienden. “Voor de Popschool is het drie keer per jaar. We streven naar een keer hier (WMDC), op het grote podium, een keer op een wat kleiner podium in de stad (denk aan Rotown) en dan 1 keer in Waterfront.” Het is natuurlijk niet hetzelfde als deel uitmaken van de reguliere programmering van een zaal als Waterfront, tof is het natuurlijk wel. 3voor12: Famous last words? “Speelplezier is de essentie van muziek maken. Dat je met elkaar kan werken, voor elkaar kan werken, samen een eenheid vormt. En dat vooral bij ons moet komen doen!” Wil je meer weten over het aanbod van de Popschool? Check dan de link. Wil je je britpop toch voorzien van Hindipopgitaar of Klezmer? Bekijk dan de algemene Muziekschoolsite.