Singer/songwriters en hun populariteit volgens Desmond Haneveer Singer/songwriters en hun populariteit volgens Desmond Haneveer

“De authentieke uitdrukking spreekt aan”

, Tekst en foto's: Marin van Campen

Singer/songwriters en hun populariteit volgens Desmond Haneveer

“De authentieke uitdrukking spreekt aan”

Tekst en foto's: Marin van Campen ,

Deel twee in de speurtocht naar het hoe en waarom van de populariteit van singer/songwriters. Een serie waarin dit onderwerp van verschillende kanten belicht wordt. Dit keer vragen we naar de visie van Desmond Haneveer, docent songwriting aan de Rotterdam Pop Academy (Codarts).

“De authentieke uitdrukking spreekt aan”

In een leslokaal in de oefenruimtes van Waterfront spreek ik met Desmond Haneveer. Hij is multi-instrumentalist, singer/songwriter onder zijn alias Belker en Desmond doceert muziekgeschiedenis en songwriting aan de Rotterdam Pop Academy. In laatstgenoemde functie spreek ik hem over singer/songwriters en hun populariteit.

“De opleiding songwriting is twee jaar geleden ontstaan. Niet vanwege de populariteit van het fenomeen singer/songwriter, maar op verzoek van de studenten van de Rotterdam Pop Academy zelf. De opleidingen klassiek en jazz bijvoorbeeld hebben het vak compositie standaard in het pakket zitten, bij ons was songwriting in eerste instantie een bijvak. Als bijvak liep het zeer goed, maar ik ben blij dat de studenten zich hard hebben gemaakt voor deze opleiding. In de popmuziek is het erg belangrijk om je eigen ‘ding’ te hebben en uit te dragen. Niemand zit te wachten op nóg een coverband, vooral niet als je aan de Pop Academy gestudeerd hebt.

Deze opleiding trekt ook een nieuw type student aan. Mensen die juist voor deze opleiding naar de Pop Academy komen. Deze studenten zijn namelijk geen typische conservatoriumstudenten. Eigenwijsheid, daar gaat het om in dit vak. Het schrijven van liedjes is heel persoonlijk. De schrijver moet goede ideeën hebben en de juiste keuzes maken in het schrijfproces. Eigenlijk moet een songwriter iedere dag schrijven, net als iemand die boeken schrijft. Daniël Lohues bijvoorbeeld, doet dat ook. Natuurlijk is dat niet rock ’n roll, maar zo kom je wel tot iets ‘eigens’.

Om de populariteit concreet te maken kun je vele kanten op. Door het internet, en dan voornamelijk online muziekwinkels als iTunes, is de song belangrijker en populairder geworden dan een compleet album. De MP3-speler staat op ‘shuffle’ en maar weinig mensen nemen de moeite nog om een album te kopen, op te zetten en er integraal naar te luisteren. Dit maakt op zichzelf staande liedjes gewild en niet zozeer de singer/songwriter zelf. Dit neemt natuurlijk niet weg dat internet een geweldig medium is om je als singer/songwriter te profileren. Het wordt namelijk steeds moeilijker om je kunsten bij het grote publiek onder de aandacht te brengen, zeker als singer/songwriter. Zo zijn er de afgelopen jaren meer singer/songwriters doorgebroken dankzij Radio 1 en 2 dan via het populaire 3FM. Denk maar aan Charlie Dée.

De authentieke uitdrukking van de singer/songwiter en zijn of haar muziek is iets wat de mensen pakt. Zeker in een wereld waar de gemiddelde populaire popsong uit een liedjesfabriek lijkt te komen. Het akoestische van de liedjes van de singer/songwriter geeft veel mensen ook een beetje rust in deze hectische maatschappij. Deze songs contrasteren met de ‘aanwezige’ muziek van bands en dat is nog iets wat aanspreekt.

Misschien is het wel zo dat beginnende singer/songwriters het idee hebben dat het makkelijker is dan in een band. De enige die inspraak heeft is de singer/songwriter zelf. Wanneer je gaat optreden gooi je je gitaar in de auto, rijdt naar de plaats van bestemming, gitaar er weer uit en spelen maar. Eitje! Commercieel gezien is het voor een singer/songwriter echter moeilijker. Schaalvergroting is hierin het lastigst. Nederland kent, in tegenstelling tot de Verenigde Staten, namelijk geen echte singer/songwriter-traditie. Ons land is ook te klein om veel ‘groten’ te kunnen adoreren en wanneer het in eigen land al niet gemakkelijk is, dan wordt het over de grens nog moeilijker. Gelukkig zijn er mensen die het tegendeel bewijzen en nóg meer talentvolle anderen die dit ook willen en kunnen. Ze moeten alleen de juiste snaar zien te raken.”

Zie jij het wel zitten om les te krijgen van Desmond? Kijk op de website van Codarts voor informatie over de opleiding songwriter aan de Rotterdam Pop Academy.

nu op 3voor12