Popbobo’s discussiëren in Off Corso over het ideale Rotterdamse poppodium Popbobo’s discussiëren in Off Corso over het ideale Rotterdamse poppodium

Sector is het eigenlijk wel met elkaar eens, behalve wethouder Kaya

, Redactie 3VOOR12Rotterdam,

Popbobo’s discussiëren in Off Corso over het ideale Rotterdamse poppodium

Sector is het eigenlijk wel met elkaar eens, behalve wethouder Kaya

Redactie 3VOOR12Rotterdam, ,

De Rotterdamse popsector is in beweging. Ook op het Gemeentehuis worden er volop plannen gemaakt, bijv. voor de toekomst van Nighttown of voor een mogelijk Urban podium. The Economic Development Board Rotterdam werd dan ook door de gemeente gevraagd om een debat te organiseren waarbij de sector zelf met oplossingen komt. Een verslag van een vlammend debat, afgelopen donderdag in Off Corso.

Sector is het eigenlijk wel met elkaar eens, behalve wethouder Kaya

Voor het eerst zie ik Off Corso in het licht en het valt me op wat een mooie zaal het toch is. Eigenlijk jammer dat dit gewoon niet een concertzaal wordt voor de grotere bands. Bij navraag blijken er nogal wat obstakels te zijn: het Japanse restaurant wat onder de zaal huist heeft geluidsoverlast en de toevoerwegen zijn niet optimaal. Het is goed gevuld en nagenoeg alle podia-programmeurs en bobo's uit de stad zijn aanwezig, net als wat muzikanten zoals Imelda en Charlie Dee. Organisator The Economic Development Board Rotterdam (EDBR) heeft ook een panel samengesteld met daarin Cor Schlösser (directeur Melkweg), Andrew Makkinga (dj en presentator 3FM/NPS) en Heleen Hulshof (projectleider Rotterdam Festivals). Het blijkt maar weer hoe begaan iedereen is met het onderwerp. Gespreksleider is de opperbest gestemde Steven van Eijck (EDBR). Hij begint met een vlammend betoog waar de zaal met nuchtere Rotterdammers duidelijk even aan moet wennen, vooral als hij al na 2 minuten om de mening vraagt van iemand uit het publiek over zijn ideale poppodium. De volgende vraag is wat het Unique Selling Point is van Rotterdam als stad. Ook hier komt niet echt een eenduidig antwoord uit, het zijn tenslotte geen marketiers die bekend zijn met dit soort jargon. Dan maar naar het volgende punt: Accommodatie & Locatie. Eerst mag het panel wat zeggen: Heleen (Rdam Festivals): "Binnen de stad, meerdere zalen bij elkaar, want er moet voor de 'kleinere bands' wat te dromen blijven." Makkinga (NPS): "Gemeente R'dam moet visie uitstralen. Voorbeeld: Off_Corso mag het gebouw gebruiken, er gebeuren mooie dingen, maar na vijf jaar weet nog niemand binnen Off_Corso waar ze aan toe zijn. De gemeente moet goede initiatieven een langere termijn gunnen, zodat er zich ook echt wat kan ontwikkelen. Rotterdam barst uit z'n voegen van talent, die het vaak buiten de stad moet zoeken." Cor (Melkweg): "Denk eerder aan een zaal als De Melkweg met een grote zaal van 1200-1600 man, kleinere zaal 600 man en een eventueel nog kleinere zaal voor discussies en kleinere bands. Maar dan wel met een constructie waarbij er een stichting is die winst maakt wat ten goede komt aan de stichting, en niet zoals bij Nighttown waarbij er nog een BV achter zit die winst moet maken en niet voor kwaliteit kan gaan. Het bestuur van Rotterdam zou in het boek Hey Ho Let's Go moeten lezen, daar staat alles in over poppodia in Nederland. Dan hoeven ze alleen maar uit te zoeken wat ze willen." Vooral het punt over Nighttown wordt later in de discussie nog vele malen genoemd door mensen uit de zaal, iedereen is het er wel over eens dat de bestaande constructie in de toekomst niet gaat werken. Zelfs Ronald Molendijk, ook ooit in het bestuur van Nighttown, geeft aan dat het gewoon niet werkt. Het kromme is echter dat de politiek onlangs heeft besloten om de constructie van BV en Stichting naast elkaar in stand te houden, en er nieuwe subsidie tegenaan te gooien. Maar dat terzijde, even verder met een paar mooie wensen uit de zaal over het ideale poppodium: Charlie Dee: "Er is behoefte aan een zaal voor 650 tot 1000 man en misschien nog wel groter. Ik heb laatst Rotown afgehuurd om mijn cd te presenteren. De afgelopen jaren ben ik nog nooit officieel geboekt in Rotterdam, terwijl als ik in Paradiso speel er 400 man in de zaal staan." Ted Langenbach "We moeten de macht geven aan de programmeurs, die weten precies waar het talent zit en hoe we het goed kunnen aanpakken. Alles is op dit moment te eclectisch" (was dat niet een term die jij verzonnen hebt Ted?) Ronald Molendijk denkt vooral aan zichzelf als dj: "Als ik op moet treden wil ik niet uren rondrijden tot ik een parkeerplaats heb gevonden, zoals bij Paradiso. Dan wil ik zoals bij het Haarlemse Patronaat m'n auto parkeren, mijn spullen in een lift zetten om mijn instrumenten en randapparatuur naar het podium te takelen, en waar ik na het optreden nog even rond kan hangen zonder bang te zijn dat mijn apparatuur uit mijn auto wordt meegenomen. Naast Nighttown zit een park, en als het nodig is om een dat park weg te halen om een goed poppodia neer te zetten; 'so be it'." Meerdere mensen roepen om de oude Nighttown locatie, andere om het oude Postkantoor naast het Centraal Station, sommige Pompenburg en een onverlaat roept dat het centrum van Rotterdam steeds groter wordt, zodat het ook wel in de loodsen bij een haven kan. Postkantoor op Coolsingel zou ook wel een toplocatie zijn. Anderen geven aan dat het ook belangrijk is om naar de bestaande podia te kijken en die eerst verder te helpen voordat er weer een bak geld gaat naar een nieuwe locatie. Punt drie is Rol & Identiteit, wat moet het poppodium uitstralen? Makkinga (3FM): "Naast muziek moet er bij poppodia ruimte zijn voor multimediale toepassingen. Zo moet er ruimte zijn voor discussies, het maken van tv- en radioprogramma's". Iemand van V2 voegt daar aan toe : "Sommige multimediale dingen kosten zoveel dat het te duur wordt om éénmalig te huren, als de de faciliteiten ervoor gewoon aanwezig zijn kan het ook vaker geprogrammeerd worden." Punt vier: Doelgroep & Muziekstijlen (of meer dan muziek alleen) Zangeres Imelda staat op: "Laten we het nou niet over de jongeren hebben continue. Het moet toch voor iedereen zijn" Irfan Er (programmeur, conceptontwikkelaar) van GoozR staat resoluut op: "Het moet juist wel gericht zijn op jongeren. De meeste die hier staan zijn opgegroeid met Nighttown, zij hebben de zaal nog als kweekvijver meegemaakt, zoiets moet je de jeugd van nu ook bieden." En zo discussiëren we nog lang door tot dat Wethouder Kaya (Participatie & Cultuur, Groen Links) de zaal een soort van conclusie meegeeft. Het gaat over zijn urban podium (waar in de paneldiscussies in de voorbereiding bleek dat zelfs organisatoren uit de 'urbanhoek' er niet op zitten wachten), waar hij 15 miljoen voor uit heeft getrokken. Omdat Rotterdam in 2009 jongerenhoofdstad is moet dat podium er eigenlijk dan al zijn. Het maffe is ook dat Kaya aangeeft achter de constructie Nighttown te staan, terwijl de zaal het er over eens is dat dat juist niet werkt. Niemand roept echter iets, maar ja, er is ook al meer dan anderhalf uur gepraat. Heeft het dan nog zin gehad, vraag je je af, zo'n discussie? We zullen het zien in de komende periode... Rotterdam blijft in beweging.
Tags

Nu op 3voor12