Doktor Schnitt cd-recensie: Doktor Schnitt

Trio brengt groots drum and bass feest in huis

Annet Brugel, ,

Drum and bass en ambient gespeelt door één bassist met veel pedalen, een drummer en een percussionist nu voor ‘thuis- en onderwegconsumptie’.

Het trio Doktor Schnitt bestaat uit één bassist met veel pedalen, een drummer en een percussionist. De muzikanten Philip Ernsting, Bruno Ferro Xavier Da Silva en Nique Quentin spelen live drum and bass die zo af en toe naar jungle en ambient neigt. In hun één jarig bestaan heeft Doktor Schnitt al flink wat live gespeeld. Eind december 2006 werd de band uitgenodigd voor de finale categorie Dance van de Grote Prijs van Zuid-Holland. En nu hebben ze al een debuutalbum met Remko Schouten (Bettie Serveert en Pavement) geproduceerd. Doktor Schnitt heeft het debuutalbum maar naar zichzelf vernoemd om zoeken in schappen te vereenvoudigen. Vrolijk slaan de eerste tonen uit de boxen; de feestsfeer zit er direct in vanaf de opener Mood 7. De eerste drie nummers bouwen toe naar een climax, zoals dat bij een perfecte drum and bass-party hoort. Het derde nummer Auf Die Schnauze is een feestknaller van de bovenste plank. Elk instortend moment wordt, begeleid door dit nummer, een vette happening. Eni-Less is de eerwaarde hoofd leverancier van de meest fantastische broken beats. En dat geldt zeker voor het nummer Auf Die Schnauze die hij, als speciale gast op het album, voor Doktor Schnitt heeft gemaakt. Daar zouden de gasten van de Freestylers van kunnen dromen. De sfeerverhogende bliepjes op dit nummer komen bekend voor van het laatste album van Gogol Bordello en een oranje frisbee die op het 3VOOR12 R'dam bureau ligt. Maar goed recyclen is in dit geval niet strafbaar. Doktor Schnitt heeft het album neergezet zoals een dance avond geserveerd dient te worden. Dus de ambient nummers, om de dansers even op adem te laten komen, zijn prima geplaatst. Alleen is het ambientgat tussen de uptempo nummers misschien wat groot. Styxx is met z'n 'slaapliedjes-intro', en z'n drum and bassende vette kont, een duivel in schattige babyromper een traktatie op de dansvloer. In They Are Eating The Flash bouwt Doktor Schnitt de spanning tot horror op. Als je reinste Amerikaanse media bangmakerij, dreunt het verhaal over de vleeseters die hun slachtoffers verorberen, op de exquise samengestelde drum and bass van het trio. En de extase, zoals in het begin van de cd te horen was, wordt weer bereikt. Het nummer Sex Stecker is wel een heel losbandige vrijpartij, waarin jazz en funk geil tegen elkaar schuren. Doktor Schnitt levert met Doktor Schnitt een opwindend, afwisselend en wervelend album die bij elke 'mood' (dus ook Mood 7 en Sombra) een feest is. Stijf van de energie kunnen we niet wachten tot de volgende draaibeurt, 'hoppa, play again, three smashing men'. Voor hen die hun nieuwsgierigheid willen stillen, staan de voorproefjes Auf Die Schnauze, Paprika en Mood 7 op Doktor Schnitt's My Space.