Rotterdams techno-motor ronkt 5 jaar

Audio Assault vierde afgelopen vrijdag feest in Waterfront

Camiele Wenniger, ,

Afgelopen vrijdag onweerde het in Waterfront. Het Rotterdamse techno-label Audio Assault bestaat vijf jaar, en dat zal het KNMI ook wel terug hebben gevonden op haar seismografen. Voorafgaand aan het jubileum sprak 3voor12Rotterdam met één van de twee oprichters, Bas Mooy.

Audio Assault vierde afgelopen vrijdag feest in Waterfront

Wie vrijdagnacht langs de noordkade van de Maas loopt, zal het niet kunnen ontgaan dat er in Waterfront een feestje aan de gang is. Met de release van een dubbelalbum, gemixt door oprichters Jeroen Liebrechts en Bas Mooy, wordt het vijfjarig bestaan van Audio Assault gevierd. Voor de mensen die het niet kennen, wat is Audio Assault? Audio Assault is een technolabel wat ik vijf jaar geleden samen met Jeroen Liebregts ben gestart. We richten ons voornamelijk op de wat zwaardere duistere kant van de techno. Arms is het sublabel en jongere zusje, waarop we vooral 'various artists' releases uitbrengen en er dus ook meer ruimte is voor nieuw talent. Vaak gaan we ook net een tandje harder dan op Audio Assault. Op Audio Assault proberen we ook voornamelijk EP's uit te brengen van artiesten, zodat ze ook iets meer de breedte in kunnen gaan en bijvoorbeeld een wat rustigere track kunnen uitbrengen naast het hardere materiaal. Wat moet een productie hebben om op AA terecht te komen? Producties moeten altijd een bepaalde energie hebben en natuurlijk productioneel/technisch goed in elkaar zitten. We krijgen zo ontzettend veel demo's van artiesten die op zich best goede producties inleveren, maar dan net tekort komen om voor een release in aanmerking te komen. Soms begeleiden we mensen als we het idee hebben dat er echt talent onder de oppervlakte zit, maar we kunnen helaas niet iedereen feedback geven. Daar is de golf aan demo's te groot voor. Aan het begin wil je heel graag mensen helpen en iedereen tekst en uitleg geven, maar op een gegeven moment kom je daar gewoon niet meer aan toe helaas. Waarom zijn jullie ooit AA begonnen? Het was voor mij een logische stap in mijn ontwikkeling. Ik ben altijd bezig geweest met zoveel mogelijk aspecten van de muziek. Zo geef ik al een jaar of acht feesten, ben ik een boekingskantoor begonnen (Syndikaat Bookings) en begon ik - na een paar jaar draaien - met produceren. Het zijn in mijn visie logische stadia die je doorloopt. Op een gegeven moment bekijk je de mogelijkheden tot het beginnen van een label en nadat ik Jeroen had leren kennen hebben we besloten om er samen voor te gaan. We zaten vanaf het begin goed op een lijn en hebben eigenlijk altijd prettig samengewerkt. Na een aantal maanden brainstormen ontstond het concept voor Audio Assault. We kregen een deal bij Triple Vision Distribution en zijn gaandeweg meegegroeid met de ontwikkeling die Triple Vision doorgemaakt heeft. Ik werk nu ook al meer dan vijf jaar parttime bij Triple en heb daar een hoop geleerd. Met zo'n 200 labels in de portefeuille zijn we op weg naar een zeer interessante toekomst. Wat zijn wat jullie betreft de grootste verschillen tussen toen en nu? Het grootste verschil met vroeger is waarschijnlijk de digitale revolutie die heeft plaatsgevonden. Iedereen draait tegenwoordig met laptops en het merendeel van de djs koopt eerder mp3’s dan vinyl. Wat ik jammer vind, maar een ontwikkeling is die je niet tegen kunt houden. Ik ben zelf ook eerst fervent tegenstander geweest van het digitale verhaal, maar je kunt wel eigenwijs blijven vechten voor iets, maar je kan ook kijken wat al die mensen er nou precies in zien. Ik zal vinyl nooit laten vallen, maar wil op dit moment ook experimenteren met de mogelijkheden die er zijn op het gebied van technische ontwikkeling binnen de muziek. Ik denk dat je in de toekomst je voornamelijk moet onderscheiden van de rest door middel van je repertoire. Ik draai veel eigen materiaal wat nog niet is uitgekomen, zodat je altijd een unieke swing aan je set kunt geven. Qua labelconcurrentie is de scene wel veranderd, zelfs behoorlijk uitgedund eigenlijk. Er zijn een hoop labels weggevallen toen Prime Distribution (met afstand de grootste distributeur van techno wereldwijd enkele jaren geleden) failliet ging en met de opkomst van de minimal zijn vele artiesten overgestapt naar die sound. Veel legendarische labels zijn ter ziele gegaan. Doodzonde in mijn ogen, maar een scene heeft soms een opdonder nodig om weer verder te ontwikkelen. Toch ligt mijn hart nog steeds bij die sound uit de jaren negentig. Ik draai nog steeds veel Surgeon, Ruskin, Rachmad, Mills, the Advent...geweldige muziek. Artiesten voor het label vinden hebben we nu makkelijker dan aan het begin, omdat mensen die wij respecteren en op het oog hebben nu vaak ook op ons label willen releasen, terwijl we aan het begin echt veel energie moesten steken in lobbyen en mailtjes sturen. En keer op keer maar weer vragen of iemand de tracks al af had. Op sommige artiesten hebben we echt serieus meer dan twee jaar moeten wachten. Maar goed, hoe meer releases je hebt uitgebracht hoe makkelijker het wordt je komende releases op te vullen. We hebben nu in ieder geval veel minder moeite met de planning dan aan het begin. Gaan jullie nog 5 jaar door met AA? Je weet nooit hoe het loopt, maar wat mij betreft zeker nog 5 jaar en waarschijnlijk meer. Ik zie wel hoe het loopt, maar ben ook zeker niet te beroerd om op bepaalde momenten compleet het roer om te gooien of radicale beslissingen te nemen. Maar Audio Assault heeft wel een heel speciaal plekje in mijn hart en ook de reacties van djs over de hele wereld op het label geven me elke keer weer extra energie en kracht om er volledig voor te gaan. We hebben een groeiende fanbase vanuit de hele wereld en krijgen een hoop steun van mensen om te weten dat we op de goede weg zijn. Ik draaide recent in Schotland en toen ik opkwam zag ik in de zaal een paar jongens met Arms shirts aan, dat doet me echt supergoed dan. We hebben nog zo verschrikkelijk veel plannen voor de toekomst, dus ik weet eigenlijk wel zeker dat we de komende vijf jaar volmaken, dat moet geen enkel probleem zijn. Is het label meer hobby of werk? Wat is begonnen als een hobby is na verloop van tijd toch wel uitgegroeid tot werk, maar wel heel erg leuk werk dan. We proberen beiden te leven van de muziek en dat gaat redelijk tot goed. Ik werk daarnaast nog wel parttime bij Triple Vision. Maar dat is voornamelijk omdat ik het daar naar mijn zin heb en ik dan heel direct contact met de scene, de labels en de artiesten heb. Het Triple netwerk is enorm en daar heb ik altijd veel aan gehad. Hoe past AA binnen jullie andere werk? We focussen ons beiden vooral op het produceren en runnen van het label en de gigs. Ik doe nog wel met Perry samen Strictly Techno in Waterfront, een van de langstlopende techno avonden in Nederland. Strictly is bezig aan haar elfde jaar technofeesten, met recht pioniers van de scene te noemen! Ik ben dan ook erg blij dat ik daar deel van mag uitmaken. Is de labelnight (zoals a.s. vrijdag) meer gericht op het buitenland? We willen zowel labelnights in Nederland als in het buitenland doen. Op dit moment is er echter het meeste belangstelling vanuit het buitenland. Waar het in Nederland vooral draait om minimal de laatste tijd, ligt er in het buitenland toch een grotere markt op dit moment. Vooral in het Oostblok is er een hoop belangstelling voor Audio Assault. Maar ook vanuit bijvoorbeeld de VS komt er steeds meer vraag. En het is natuurlijk altijd leuk om weer een trip naar het buitenland te maken. Maar er zijn gelukkig ook nog steeds genoeg bookingen binnen Nederland en ik moet zeggen dat het hier over het algemeen wel veel beter geregeld is dan in het buitenland. Nederlandse organisaties zijn over het algemeen heel professioneel in vergelijking met buitenlandse organisaties. Wat is tot nu toe het hoogtepunt? Een van de hoogtepunten was natuurlijk het feit dat DJ Rush de eerste release draaide en bereid was een remix te maken. Het veroorzaaakte een bliksemstart voor het label en meteen een shitload aan aandacht. Maar er zijn zoveel hoogtepunten en releases waarmee ik erg blij ben. Bijvoorbeeld de release van Glenn Wilson, die toch in mijn eigen kijk op techno en ontwikkeling een hele grote rol gespeeld heeft. Hij was de Godfather van de beuktechno en zijn producties hebben nog altijd een speciaal plekje in mijn hart, ik vond het geweldig toen hij een track van mij en Jeroen remixte op audio assault 7. Maar ook de releases/tracks van Patrik Skoog, Mhonolink, Christian Wunsch, Exium en de geweldige talentvolle Japanner Go Hiyama zijn hoogtepunten. Hij is een van mijn favoriete Audio Assault artiesten en geeft goed de sound weer die we op dit moment willen neerzetten: mechanische zware duistere kwaliteitstechno. Kijkend naar de line-up van as vrijdag, is dat een goede doorsnede van "de labelsound"? Absoluut! Rumenige en Loktibrada zijn artiesten die we zeer respecteren. Zowel hun producties als hun manier van draaien staat voor de typische Audio Assault sound. Zij waren de eerste namen de ons te binnen schoten toen we het over een eerste labelnight hadden. Grovskopa is een zeer talentvolle artiest en heeft ook altijd eigenwijs zijn eigen ding gedaan, hetzelfde gedt voor mijn partner in crime Charlton (met wie ik ook samen produceer onder het alter ego Diabla Diezco). Aangevuld met Radial (Jeroen en Laurens van der Starre) en mijzelf dekken we het hele spectrum af. Van zogezegde 'nineties techno' tot zware offbeat. Het hele Audio Assault repertoire zal voorbij komen. Het zal vrijdag sowieso spoken in Waterfront, neem dat maar van me aan ;) Jullie hebben ieder een cd van het dubbelalbum gemixt; nog ruzie gehad om bepaalde tracks ? We doen alles altijd in goed overleg en omdat we toch net een iets andere smaak hebben en zoveel hadden om uit te kiezen waren er eigenlijk maar twee of drie tracks die we allebei wilden hebben, maar daar waren we snel uit. We zijn allebei niet zo moeilijk wat dat betreft. Dat is typerend voor de samenwerking tussen jeroen en mij. We komen altijd vrij snel tot compromissen. Wat is de gedachte achter de cd? We hebben geprobeerd een combi te maken tussen oud en nieuw, gereleased en unreleased materiaal, tracks van Arms, Audio Assault en labels die we bewonderen en daarnaast een substantieel deel van eigen materiaal van Jeroen en mij, om het een persoonlijk tintje te geven. De liefhebbers van de Audio Assault sound zullen zeker niet teleurgesteld zijn! We hebben in totaal 52 tracks gebruikt voor de cd’s dus genoeg om aan je trekken te komen dacht ik zo….