LR: "Ik ben zeker niet tegen de poppodia maar de organisaties hebben er een puinhoop van gemaakt"

Deel 2: Het stemadvies; PVDA en Leefbaar aan het woord

Leen Steen, ,

3VOOR12Rotterdam voelde de Rotterdamse politici aan de tand, met licht teleurstellend resultaat. PVDA en Leefbaar Rotterdam reageerden als enigen op onze vragen omtrent de problematiek in de Rotterdamse popsector. Wordt het links of rechts?

Deel 2: Het stemadvies; PVDA en Leefbaar aan het woord

3VOOR12 Rotterdam heeft beloofd jullie nog iets van een stemadvies mee te geven voor de gemeenteraadverkiezingen van dinsdag. Hiervoor hebben we een lijst met vier vragen aan de fracties voorgelegd. Vier vragen over de meest prangende situaties op het gebied van (pop)cultuur hier in de stad. Eén vraag over het voortbestaan van Waterfront en de Baroeg, één over de festivals in de stad, één over de verbouwing/uitbreiding van Nighttown en ten slotte de visie van de fracties op de scheve verhoudingen in subsidiegelden tussen popmuziek en de zogenaamde hogere kunsten. Toegegeven, we waren wat laat met het verzenden van onze vragen aan de fracties. Pas vorige week woensdag hebben we onze vragen afgevuurd. Toch is het teleurstellend dat alleen de twee grootste fracties in de raad de moeite hebben genomen om te reageren. De PvdA reageerde het snelst: binnen twee dagen en met voorspelbare, maar toch redelijk hoopvolle antwoorden. Zelf vraag ik me alleen af hoe terecht de steeds strengere veiligheidseisen rond festivals worden opgelegd. Over het algemeen is de sfeer behoorlijk vredig bij Metropolis en het lijkt me sterk dat terroristen dit festival nu een goed doelwit zullen vinden; er zijn wel makkelijkere en grotere doelwitten te vinden, lijkt mij. Hieronder de vragen en de reactie van Monique Smits van de PvdA: 1. Rotterdamse popmuziekliefhebbers zijn bezorgd over het gemeente beleid ten opzichte van de podia Waterfront en de Baroeg. Kunt u ons uitsluitsel geven over de plannen van uw fractie t.a.v. deze podia?   De PvdA vindt deze podia heel belangrijk voor de diversiteit van het aanbod in Rotterdam. Baroeg is een uniek podium met een heel eigen, zelfs landelijk, bereik. En Waterfront is, met zijn programmering en met zijn oefenruimtes ook heel belangrijk voor de popscene en aanstormende talent in Rotterdam. De PvdA wil dan ook dat beide podia blijven bestaan.   2. Een zelfde bezorgdheid gaat uit naar de toekomst van Rotterdamse festivals als Metropolis en Dunya. Ook hierover graag uitsluitsel van de plannen van uw fractie.   Beide festivals horen in Rotterdam! Beide festivals bieden op hun eigen manier vaak nog onbekend talent een podium en daarmee een springplank naar meer bekendheid. Maar de organisatie van deze festivals moet wel goed in elkaar zitten, ook financieel.?Door steeds verdergaande veiligheidsmaatregelen die (terecht) opgelegd worden aan festivals, kan het zijn dat festivals in de problemen komen. De PvdA vindt dat de gemeente dan moet bijspringen. Want dit mag natuurlijk nooit de reden zijn dat deze festivals het niet redden. 3. Ook vragen wij ons af of de plannen voor de verbouwing van Nighttown gehonoreerd zullen worden.   De PvdA wil dat de plannen voor Nighttown nu zo snel mogelijk worden uitgevoerd, zodat Rotterdam ook nationaal zijn rol als popstad kan vervullen.   4. Verder vragen wij u commentaar over de wel zeer scheve verhouding in subsidie bijdragen tussen klassieke en popmuziek. V.B. het Rotterdams filharmonisch krijgt maar liefst 5,5 miljoen op jaarbasis terwijl de hierboven genoemde bedreigde podia al met 1/10 van dit bedrag gered kunnen worden.   De PvdA vindt het belangrijk dat Rotterdam een zo breed mogelijk muziekaanbod heeft. Dus ook klassieke muziek, volksmuziek, naast moderne muziek als pop, rock, hiphop, R&B, dance enzovoorts. De verdeling van het vele geld dat naar muziek gaat is nu onevenwichtig. Dat moet dus veranderen. En niet alleen ten gunste van de bestaande podia (Nighttown, Rotown, Baroeg, Waterfront) en initiatieven als Worm, Mplex, wijkpodia etc. Ook allerlei nieuwe initiatieven moeten de kans krijgen om zich te ontwikkelen. De PvdA wil dat in 2010 Rotterdam dé Jongerenhoofdstad is, een jaar met de nadruk op jongeren en jongerencultuur; met aandacht voor jonge startende ondernemers, het beste onderwijs, met jongerenfestivals en kunst- en cultuur. Hieronder de letterlijke reactie van Dries Mosch van Leefbaar Rotterdam: 1. Ik ben zeker niet tegen deze poppodia     Maar de organisaties hebben er een puinhoop van gemaakt.     Ik ben voorstander al die kneuzenbrigades op te doeken en er goede     Capabele mensen op te zetten en dan de boel nog eens bekijken. 3. Voor Nighttown zijn er al nieuwe regels vastgesteld. Als die nageleefd worden dan     wordt het deel wat de gemeente subsidieert, uitbetaald.        Met vriendelijke groet     Dries Mosch L.R     Raadslid lid com. Sport en Cultuur De reactie van Leefbaar Rotterdam spreekt boekdelen; bij hen hoef je niet te zijn als je het uitgaansleven een warm hart toedraagt. Logisch; hoe minder uitgaanspubliek, hoe veiliger de stad wordt en daar draait nu eenmaal alles om bij deze partij. Van hen mogen jongeren doodgaan van verveling, de stad is wat hen betreft het territorium van gezapige vijftigers. De generatie die zelf volop heeft mogen genieten van alle vrijheden die ons land ooit bood maar die ze nu zelf niet meer zo hoeven, die zich kwetsbaar beginnen te voelen en het liefst een avondklok in zouden stellen. Zoals wel vaker gebeurt bij de populisten wordt de zwarte piet wel heel gemakkelijk weer teruggekaatst naar de podia. Waterfront werd al vanaf het begin opgezadeld met een belachelijk hoge opbrengsten-prognose waarop wel o.a. de huurprijs werd gebaseerd. Er werd bedacht dat dit podium zeker twee maal per week een uitverkochte zaal zou krijgen. Zelfs met een programmering die louter Idols winnaars zou boeken is dat op zijn zachtst gezegd onrealistisch. Het is al heel vaak gezegd, maar hierbij voor de zoveelste keer: zoals zoveel steden in het land moest en zou ook Rotterdam een nieuw groter podium in de stad hebben en werd gemakshalve vergeten genoeg exploitatiegeld mee te geven. De regels waaraan een zaal moet voldoen worden steeds strenger (lees duurder) op het gebied van voorzieningen en veiligheid, de horeca prijzen stijgen de pan uit, er wordt minder uitgegaan maar er wordt wel van de podia verwacht dat ze alle tegenvallers zelf kunnen opvangen. De opmerkingen van meneer Mosch zijn wat betreft de Baroeg nog schrijnender. Een enorm goed gemotiveerde groep mensen die door hard werken, bijna louter mond tot mond reclame en een fantastische programmering die je nergens anders in het land ziet met minimale middelen een tot ver in het buitenland legendarisch podium weet te runnen krijgt nog lekker een trap na; een kneuzenbrigade zijn ze. De Baroeg betaalt de prijs omdat ze decennia lang een sluitpost op de begroting van de deelgemeente waren. Twintig jaar achterstallig onderhoud is het gevolg. Daarna werden ook nog tot overmaat van ramp alle ID banen van de Baroeg afgenomen en nu is de malaise kompleet. Er wordt in Rotterdam geen prijs gesteld op harde muziek. De mensen die daarvan houden zorgen blijkbaar voor teveel gevoelens van onveiligheid bij het electoraat van Leefbaar Rotterdam. De heer Mosch verdient het om door een grote groep punkers, skins, psycho's en metalheads de stad uitgejaagd te worden. Wat een arrogante kwast! De keuze is wat mij betreft duidelijk; je kunt rechts stemmen en wordt alles nog erger en mag je over vier jaar net zoals twintig jaar geleden naar andere steden om leuke bands te zien spelen. Je kunt links stemmen en dan wordt het weer net zoals het vier jaar geleden was, dus niet fantastisch, maar een stuk beter dan het nu is. Of je blijft lekker thuis bij de verkiezingen en gaat lekker mee rellen als de pleuris in deze stad uitbreekt.