Op zaterdag 26 april was de finale van de Bibelot Band Boost. De Band Boost, voorheen beter bekend als de Kleine Prijs van Dordt, trok dit jaar veel bezoekers. Jong en oud togen naar Bibelot om hun favoriete band te steunen. Er was dit jaar veel variëteit in de acts en het niveau was goed. De bands/acts kregen de opdracht van de jury om een cover te spelen. Ze konden kiezen uit Roxanne van The Police en Intergalactic van de Beastie Boys. De band Mindscan was de winnaar van de metalvoorronde, maar had besloten van het optreden tijdens de finale van de Band Boost af te zien wegens een ander optreden.
Aan Kitzr, de winnaar van de hiphop voorronde, was de taak om de avond te openen. Zijn podium presentatie ziet er goed uit. Kitzr, zijn DJ en de twee blonde dames aan zijn zijde dragen allemaal een rood shirt met het Kitzr logo; het embleem van de oude Russische vlag met in plaats van de hamer een microfoon afgebeeld. Kitzr doet prima zijn best, zijn teksten zijn oke maar niet heel diep. Zijn DJ is oke, maar scratcht nog niet zo heel veel. Echt spannend wordt de act pas als zangeres Roos erbij komt. Roos geeft de act net iets meer. Hoewel het idee van de blonde dames als podium presentatie leuk is verzonnen, gaat het na een paar nummers toch irriteren dat ze niets doen. Kitzr vertolkt uiteraard het nummer Intergalactic van de Beastie Boys. Compleet gehuld in wit pak zoals ook de Beasties doen weet hij een leuke variatie met eigen tekst neer te zetten, compleet met Beastie Boys moves.
Maybee won de ska/punk voorronde en vervolgt de avond in Bibelot, waar het ondertussen al een stuk drukker is geworden. Maybee brengt snelle en vooral vrolijke punk. De zanger kondigt een nummer aan wat gaat over het leven. Hij legt uit dat het zwaar klinkt maar dat dat het vooral niet is. En dat is het ook zeker niet. De muziek is juist lekker luchtig. Recht-toe recht-aan punk waar het publiek in Bibelot van smult. Vooraan staan twee meisjes vrolijk mee te springen op de muziek van de band waarbij met name drummer Luke uit blinkt. Als de band een nummer speelt dat iets langzamer begint wordt duidelijk dat de stem van de zanger niet altijd even sterk is, maar zodra de band weer in het snelle ritme terugvalt komt dit weer goed. De stemmen van zanger Roy en die van de drummer klinken fijn samen en als de gitarist zo nu en dan ook een deuntje meezingt is het goed vertoeven bij deze band. Ook de cover Roxanne wordt in een fijn tempo met mooie gitaar riffjes gecoverd.
Voordat de Death Letters beginnen met spelen staan er al diverse giechelende meisjes voor het podium. Op het moment dat Victor snoeihard afslaat op zijn drumstel en Jordi het eerste nummer opent met het harde, volle geluid wat we van de Death Letters gewend zijn deinen de meisje een stukje achteruit en slaat er één van schrik een hand voor haar mond. Maak kennis met de meest stoere band uit de regio van het moment: The Death Letters. Vanavond speelt de winnaar van één van de twee pop/rock voorondes wederom hun nummers zonder enige moeite. Gitaarsolo hier, gitaarsolo daar. Jordi speelt gedreven als altijd. En hoewel hij duidelijk de frontman is mogen we Victor ook niet uitvlakken. Een gedegen drummer waar vele (oudere) drummers nog wat van kunnen leren. Helemaal vlekkeloos ging het dit keer niet. Dat kwam vooral doordat bij cover Roxanne de gitaar niet goed was gestemd en Jordi daar al draaiend aan de knoppen niet helemaal goed mee weg kwam. Wel mooi hoe juist in dat nummer zijn stem ineens goed hoorbaar was en hij ook een andere kant van hemzelf liet zien door soms te schreeuwen.
Single Avenue won de andere pop/rock voorronde en betreedt het podium in gelijke tenues, wat doet denken aan bands als Franz Ferdinand. Single Avenue overtuigt vanaf het begin. Zanger Wynn heeft een sterk stemgeluid. Misschien wel de beste zanger van de avond op het podium. De show barst van afwisseling doordat er voor de zanger een tweede drumstel in het klein is neer gezet. Als hij af en toe achter het drumstel plaats neemt, neemt hij geen genoegen met het ding en slaat hij ook af en toe vrolijk op de bekkens van drummer Nick mee. De band zet een goede performance neer en de nummers liggen lekker en commercieel in het gehoor. Het publiek wordt goed betrokken bij het optreden en de zanger vormt zich zelf een pad door het publiek. De band kiest niet alleen voor een eigentijdse en knap in elkaar gezette versie van Roxanne, maar waagt zich ook aan de rap van de Beastie Boys. En dat gaat de zanger niet onverdienstelijk af. De zanger eindigt zijn optreden met de woorden: Tot op Wantijpop!
Op de Bibelot Band Boost vind je alle stijlen. En zo dus ook Metal. Metal Core wel de verstaan. Vanaf moment een veranderd het podium van Bibelot in een donker gat met vaag wit licht en heel veel rook. Menesis begint met zijn raggende gitaren, continu snelle beat en het grunten van frontman JW. De energie spat van het podium en bereikt zo ook het publiek, dat spontaan een pit begint. Ik kan me zo voorstellen dat voor een band met een stijl als deze de jury-opdracht om een nummer te coveren niet gemakkelijk is geweest. Toch waagt ook deze band, die via de halve finale in de finale terecht kwam, zich daaraan. Roxanne komt langs in een metalversie en dat is toch wel heel bijzonder om te horen. Volgens mij hoor ik ook een klein stukje van Intergalactic langs komen, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Grunts uit elkaar houden is immers best moeilijk. De band zet een goed optreden neer tussen de Rock/Punk bands.
Drunken Dolly (winnaar publieksprijs halve finale)
Drunken Dolly wist zich met publieksstemmen een plaats te veroveren in deze finale van de Bibelot Band Boost. Drunken Dolly is niet bijster orgineel, blinkt niet uit in muzikaliteit. Maar deze band wist wel een podiumact neer te zetten die het publiek behoorlijk kon bekoren, compleet met Zeerover (Kapitein Krentebaard) Die regelmatig langs komt met een grote trom en saxofoon. Je waant je in een Ierse zeemanspub als het publiek begint te deinen en met bier begint te smijten. "It's raining beer", zingt de band dan ook terecht. De puinhoop is compleet als Krentebaard compleet met rubber bootje probeert te crowdsurfen maar na een meter al zinkend op de harde bodem van Bibelot klettert. Compleet met bult op zijn rechter wang klimt hij weer op het podium. Het incident gaat echter compleet aan de band voorbij doordat zij duidelijk toch iets te diep in het glaasje hebben gekeken. Ook de opdracht van de Jury wordt totaal van de kaart geveegd. De cover blijft uit.
Vol spanning wachten de bands op de uitslag, die een klein half uurtje later volgt. Ook de aanhang van de bands is zoveel mogelijk gebleven doordat zij hun favoriete band door middel van een decibelmeter nog naar de finale kunnen schreeuwen.
Uitslag:
6e plaats: Drunken Dolly (Prijs: Optreden in de Popcentrale)
5e plaats: Menesis (Prijs: Optreden in Dock 3)
4e plaats: Kitzr (Prijs: Optreden in Bibelot)
3e plaats: Single Avenue (Prijs: Optreden in Waterfront)
2e plaats: Maybee (Prijs: Onbekend)
1e plaats: The Death Letters (Prijs : Optreden op Wantijpop. Optreden in Bibelot)
Menesis wordt uiteindelijk ook door zijn aanhang naar Wantijpop geschreeuwd.
Hoog niveau in de finale van de Bibelot Band Boost
The Death Letters winnen optreden op Wantijpop
Op zaterdag 26 april was de finale van de Bibelot Band Boost. De Band Boost, voorheen beter bekend als de Kleine Prijs van Dordt, trok dit jaar veel bezoekers. Jong en oud togen naar Bibelot om hun favoriete band te steunen. Er was dit jaar veel variëteit in de acts en het niveau was goed. De bands/acts kregen de opdracht van de jury om een cover te spelen. Ze konden kiezen uit Roxanne van The Police en Intergalactic van de Beastie Boys. De band Mindscan was de winnaar van de metalvoorronde, maar had besloten van het optreden tijdens de finale van de Band Boost af te zien wegens een ander optreden.