Totale chaos en anarchie in Bibelot

De Hard en Alert Tour 2006 zet Bibelot op zijn kop

Guido den Boer, ,

“Totale chaos en anarchie,” zo omschreven de bands Human Alert en De Hardheid de show van zaterdag 23 september. En terecht, want zo voelde het ook. In het kader van de Hard en Alert Tour 2006 deden beide bands Bibelot aan. Het was een avond die de liefhebbers nog wel een tijd lang bij zal blijven.

De Hard en Alert Tour 2006 zet Bibelot op zijn kop

“Totale chaos en anarchie,” zo omschreven de bands Human Alert en De Hardheid de show van zaterdag 23 september. En terecht, want zo voelde het ook. In het kader van de Hard en Alert Tour 2006 deden beide bands Bibelot aan. Het was een avond die de liefhebbers nog wel een tijd lang bij zal blijven. Het was half tien toen een tweetal als mimespelers geschminkte heren op het podium verschenen. Achter hen doemde een in een legeroutfit gestoken bassist op, met in zijn flanken de drummer en gitarist, die er als enigen normaal bij liepen. De band bleek nog niet helemaal tevreden te zijn met het geluid, en voerde nog een vluchtige soundcheck uit. Toen de mannen op het podium uiteindelijk tevreden waren met het geluid, barstte de chaos uit op het moment dat Human Alert de eerste noten liet horen. Snoeiharde, botte, chaotische punk sloeg op het publiek in als een bom, en al snel ontstond de eerste pit op de volle dansvloer van Bibelot. Steeds wanneer duidelijk leek welke muziekstijl Human Alert speelde, sloeg de band weer een andere weg in. Psychedelische en bewust valse keyboardloopjes maakten de chaos nog groter, en de dubbele zanglijnen, die van hoge zang overgingen op brute gruntpartijen zetten de toon. Leek Human Alert eerder nog ouderwetse punk te spelen, nu leek het nog het meeste op System of a Down met een flinke dosis hardcore. Na drie kwartier spelen verliet Human Alert het podium, waar direct De Hardheid begon op te bouwen. Vrij snel was deze Amsterdamse skaband klaar om te spelen, en het was bij de eerste noot al duidelijk dat het publiek voor het overgrote deel voor deze band was gekomen. Met de ruwe ska en pakkende teksten van De Hardheid, werd Bibelot door een deinende menigte opgezwolgen, terwijl de teksten luidkeels werden meegebruld. Er was zo goed als niemand die niet aan het skanken was, en nummers als ‘’t Vrouwtje’, ‘Kutmuziek’ en ‘Onze Jongens’ werden zeer op prijs gesteld door het publiek. Verscheidene aanwezigen klommen op het podium, en werden prompt uitgenodigd om in de microfoon mee te zingen. Op een gegeven moment werd een speciale gast op het podium geroepen, in de vorm van een punkertje van hooguit een jaar of twaalf. Hij was gewapend met een gitaar en begon mee te spelen alsof hij thuis op zijn kamer bezig was. Onder luid gejuich stond het jongetje heel rustig een solo weg te geven, en ook De Hardheid naderde hiermee het einde van het optreden. Toen De Hardheid klaar was met spelen, wandelde de band echter niet de kleedkamer in. Sterker nog, Human Alert kwam het podium weer op, en samen speelden ze verder. Nummers van elkaar coverend, maar dan op een andere manier dan men de nummers gewend was te horen, leek het er bijna op dat het dak van de oude kerk waarin Bibelot gehuisvest is naar beneden zou komen. Zeker toen de beide bands het nummer ‘Goedzak’ inzetten, een alternatieve versie van De Hardheid’s ‘Klootzak’, ging het publiek massaal los. Toen Human Alert en De Hardheid uiteindelijk klaar waren met spelen, was er weinig meer van het publiek over dan een stel zweterige, vermoeide mensen met een zware behoefte aan bier, zich al verheugend op een eventuele Hard en Alert Tour 2007.