In aanloop naar het dubbelconcert met Solo: even bijkletsen met Charlie Dée

Over de opvolger van haar debuutplaat, Mitchell, Springsteen, Reed, het opentrekken van laatjes en dierenwelzijn.

Margriet Schuring, ,

Het gaat goed met de Rotterdamse singer/ songwriter Charlie Dée. Het afgelopen jaar bracht ze haar debuutalbum ‘Where do girls come from’ uit, sleepte ze een Essent-award in de wacht (en speelde ze dus op Lowlands) en werd ze door bijna iedereen de hemel in geprezen. Op vrijdag 6 oktober staat ze samen met Solo in poppodium Bibelot, we vroegen haar hoe het met haar is en wat we vrijdag kunnen verwachten.

Over de opvolger van haar debuutplaat, Mitchell, Springsteen, Reed, het opentrekken van laatjes en dierenwelzijn.

Het gaat goed met de Rotterdamse singer/ songwriter Charlie Dée. Het afgelopen jaar bracht ze haar debuutalbum ‘Where do girls come from’ uit, sleepte ze een Essent-award in de wacht (en speelde ze dus op Lowlands) en werd ze door bijna iedereen de hemel in geprezen. Op vrijdag 6 oktober staat ze samen met Solo in poppodium Bibelot. We vroegen Charlie Dée, die een groot deel van haar jeugd in Strijen doorbracht, hoe het met haar is en wat we vrijdag kunnen verwachten. ‘Dit is het jaar van Charlie Dee’ hoorde je op verschillende plaatsen. Het lijkt er inmiddels op dat dat zeker niet overdreven is. Charlie Dée: “Het gaat heel erg goed, maar ‘mijn jaar’? Ik weet niet of dat zo is, ik verwachte eigenlijk nog meer, dat heeft ook met mijn karakter te maken. Ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik genoeg op de kaart sta. Maar ik ben wel heel erg tevreden en het gaat heel goed, het is ook iets dat je langzaam moet opbouwen.” Twee jaar geleden won Charlie Dée de Grote Prijs van Nederland in de categorie singer/ songwriter. In de jaren daarvoor deed ze na de HAVO voor muziek en dans drie jaar conservatorium. Ze besloot te stoppen en het zelf uit te gaan zoeken. Na een half jaar in het ensemble van de musical ‘Elisabeth’ te hebben gespeeld legde ze zich vervolgens geheel toe op het maken van eigen liedjes. “De tijd bij ‘Elisabeth’ was heel leerzaam, maar niet creatief. Het is een beetje een ambtenaarsberoep. Elke dag dezelfde pasjes en dan mag je weer naar huis.” Creativiteit en inspiratie haalt de jonge zangeres uit de dagelijkse dingen. Charlie Dée; “Ik heb altijd wel inspiratie want er is altijd wel iets om over te schrijven. Achter de piano komt er altijd iets, klanken en sfeer. Het is niet van hier ga ik nu een liedje over schrijven. Het is meer: klep open en laat maar komen.” Momenteel wordt er gewerkt aan de opvolger van ‘Where do girls come from’, in november beginnen de opnamen. Charlie Dée deed kortgeleden een try-out in café de Vagebond in Rotterdam, waar de nummers door 3voor12/Rotterdam omschreven werden als ‘meer poppy’, die wat minder Joni Mitchell klinken. Charlie Dée; “Tijdens de eerste plaat zat ik alleen achter de piano met mij in mijn hoofd. Ik zag mezelf op het podium met een kleine bezetting. Het is echter anders gelopen, op het podium klinkt het veel steviger met een band dan alleen. Ik schrijf nu ook veel meer met de band in mijn achterhoofd en de liedjes hebben meer een kop en een staart.” Werd ze bij het vorige album erg beïnvloed door Joni Mitchell, nu zal dat minder het geval zijn; “Ik luister al drie jaar geen Joni Mitchell meer omdat ik mijn eigen schrijven ging toetsen aan haar. Ik heb mijn platenkennis bij geschroefd met onder andere Bob Dylan en Bruce Springsteen. De liedjes op het volgende album zullen meer ‘eigen’ zijn.” Springsteen vult momenteel ook haar CD-speler. “ Mannen hoor je niet terug in je muziek. Je wordt gevoed door de muziek, als je speelt trek je laatjes open, dingen blijven hangen. Als kind hoorde ik veel Supertramp, daar kwam ik laatst achter. Anderen zeggen dat je het terughoort in de muziek.” Tijdens de tour met Solo speelt Charlie Dée momenteel drie nummers van het toekomstige tweede album in de set. De reeks dubbelconcerten met Solo is overigens een spontane actie. “We zagen elkaar op een festival. Het doen van dubbelconcerten was al eens geopperd door het boekingskantoor, maar met wie? Bij Solo zat het goed. Het is helemaal te gekke muziek, ze hebben zo’n mooie sound en een hele goede drummer. Ik ook trouwens.” Tijdens het dubbelconcert spelen Charlie Dée en Solo samen ‘Satellite of Love’ van Lou Reed. “Ik ben echt een grote fan van Lou Reed, ‘Transformer’ is een van mijn lievelingsplaten. ‘Perfect Day’ en ‘Satellite of Love’ zijn zo knap geschreven!” Op haar website is duidelijk te zien dat Charlie Dée zich het welzijn van dieren erg aantrekt. Tijdens de komende verkiezingen staat ze op de kandidatenlijst voor de Partij voor de Dieren. “Ik ben een grote dierenvriend, al van kinds af aan. Ik wilde dit heel graag doen want het gaat slecht met het welzijn van de dieren. Ik laat me dan ook graag voor hun karretje spannen.” Voor meer informatie over het dubbelconcert van Solo en Charlie Dée in Bibelot kijk je op www.bibelot.net.