Kovacs brengt BIRD in hogere sferen Kovacs brengt BIRD in hogere sferen

Publiek ingepakt door zangeres en haar hofhouding

, Jet Hoogerwaard | Foto's: Marc de Jong

Kovacs brengt BIRD in hogere sferen

Publiek ingepakt door zangeres en haar hofhouding

Jet Hoogerwaard | Foto's: Marc de Jong ,

Als er één locatie geschikt was voor de clubtoer van Kovacs, dan was dat wel BIRD, in de gewelven van de Hofbogen. Het was donderdag 19 februari alsof je een kerker binnenstapte, en dat paste precies bij de sfeer die Kovacs bij de promotie van haar debuutalbum ‘Shades Of Black’ wil neerzetten.

“Halloween, Adams Family”, dat is het eerste wat je denkt als je de attributen op het kleine podium ziet. Oude stoelen, doodskoppen, spinnenwebben. Een rookmachine maakt het lugubere plaatje compleet. De donkere sfeer sluit aan bij de rauwe, diepe stem van Kovacs, die het publiek even laat wachten, maar na opkomst direct trakteert op haar nieuwe single ‘Digging’. De fascinatie in de zaal is meteen voelbaar. De kleine verschijning met haar typerende wolfachtige bontmuts en gothic uitstraling voert een toverspreuk uit op het publiek, het podium is haar domein. Alles past: de strijkers, de gitaristen, de drummer. Het podium staat vol met de hofhouding van Kovacs, maar allemaal lijken ze te versmelten met het decor.  

Om de sfeer die al vanaf de eerste noot in de zaal hangt niet te snel te verbreken, maakt Kovacs tempo met de eerste nummers, zonder deze te onderbreken voor een praatje met het publiek. Pas wanneer ze na het derde nummer het publiek bedankt voor hun komst, en een uitverkochte BIRD, wordt er een contrast zichtbaar: tussen haar diepe zangstem en mystieke voorkomen en haar bescheiden, bijna verlegen uitspraken. Praten is niet haar ding, dat hoeft ook niet. Wanneer ze aan het volgende nummer ‘Diamonds are forever’ begint, herrijst de zelfverzekerde Kovacs weer en pakt ze de zaal in. 

Haar zangtechniek schijnt in het verleden bekritiseerd te zijn door haar leraren van de Eindhovense Rockacademie, maar haar techniek is echter toereikend genoeg om haar strot even flink open te trekken en iedereen omver te blazen. De zaal joelt bij een onverwachte uithaal, waarvan ze er later nog meer laat horen, en laat zich verder betoveren door Kovacs die bij vlagen doet denken aan groten der aarde als Amy Winehouse en Grace Jones. Van de laatste brengt ze een akoestische versie van ‘Strange’ ten gehore, die perfect past binnen haar repertoire. Vol toewijding laat ze de nummers van haar debuutalbum horen en soms lijkt ze in een lichte trance te raken. Het publiek blijft onder de indruk en dat is een geweldige prestatie voor een debutante. Nadat ze afsluit met een laatste song ‘Sound of the underground’, applaudisseert iedereen in de zaal enthousiast.  

Van Kovacs zullen we nog veel meer gaan horen. Met haar pure, authentieke uitstraling en haar overweldigende stem is ze een aanwinst voor de Nederlandse popmuziek, en haar bereik ligt al in korte tijd ver over de grenzen heen. Mocht je haar nog willen zien in de intieme setting van een Nederlandse popzaal dan is het opschieten geblazen. Over niet al te lange tijd zal ze Griekenland en Duitsland aandoen. Mocht je haar clubtoer missen dan krijg je een herkansing op Pinkpop, waar Kovacs op de vrijdag haar opwachting zal maken. Het zal daar moeilijk, al dan niet onmogelijk, worden om de sfeer en de intimiteit te raken die er gisteren in BIRD heerste. Maar niemand hoeft er aan te twijfelen dat Kovacs, de kleine dame met de zachte G, het ook daar voor elkaar zal krijgen om een onuitwisbare indruk achter te laten wanneer ze haar zangkwaliteiten tentoonspreidt. 

Nu op 3voor12