De backline staat er mooi bij op het podium. Voor de fans van vintage apparatuur en instrumenten is het op voorhand al een geslaagde avond. Aan de microfoonstands en andere attributen hangen vrolijke goudgele franjes en met weinig middelen ziet het podium er toch al mooi aangekleed uit. Iets dat ook wel te verwachten is bij iemand als Janne Schra, die ook bekendheid geniet als kunstenaar en drager van allerhande jurkjes die zo uit een Wes Anderson film afkomstig zouden kunnen zijn.
Janne Schra betovert in Bibelot
Vertrouwd maar toch verrassend
Zaterdag 31 januari vond in het Dordtse Bibelot een van de laatste try-outs plaats van Janne Schra’s aankomende clubtour door Nederland. Een tour ter promotie van haar nieuwe album ‘Ponzo’, het tweede album dat de zangeres uitbrengt onder haar eigen naam, na eerder werk met Room Eleven en Schradinova. De liefhebbers konden opgelucht adem halen, want de charismatische blondine pakte het publiek helemaal in, zonder haar oude trucje te herhalen.
De avond opent met een goed passend en sterk voorprogramma van singer-songwriter Nana Adjoa. Verrassend genoeg maakt zij ook deel uit van de begeleidingsband van Janne waarin Adjoa naast een begaafd solo-artieste ook nog eens een uitstekend bassiste blijkt te zijn.
Als de hoofdact het podium opkomt gaat alle aandacht meteen naar Janne Schra toe. Gehuld in een Woodstockwaardige outfit kijkt ze even de zaal in met een blik waarvan je een beetje smelt.
En dan de eerste songs: dromerige, vrolijke en soms melancholische liedjes die absoluut in het Schra-straatje passen, maar wel degelijk anders zijn dan bijvoorbeeld het jazzy Room Eleven repertoire en het meer etnisch aandoende Schradinova. Voorop staat dat er aan de muzikale kwaliteiten van de band niets is aan te merken. Het geluid is uitstekend en iedere muzikant krijgt de ruimte. Maar de begeleiding overstemt nooit het schitterende stemgeluid van de frontvrouw. De zang is moeilijk te omschrijven: aan de ene kant is er veel ruimte voor ingetogenheid die je bij veel singer-songwriters ziet, maar stiekem zit er achter die schattige klank een dijk van een stem die perfect beheerst wordt. Toonzuiver, krachtig en gevoelig, maar met veel nonchalance en een charmante glimlach erbij.
Het is een lust voor het oor en het oog om dit optreden bij te wonen. Echter, in de dromerigheid weet Schra tegen het einde van de show niet het hele publiek mee te laten zingen. In de muziek zit over de hele avond genomen een zekere eentonigheid waardoor je soms je aandacht een beetje verliest. Dit is zonde, want de arrangementen laten weinig te wensen over, maar publieksparticipatie is er niet echt bij vanavond. Dat mag echter geen vertekend beeld geven over het enthousiasme van het publiek, want dat is in grote mate aanwezig. Drie toegiften worden er nog gespeeld, allen goed gekozen songs die de show toch met een knal laten eindigen. Een mooi einde van een mooie set.
Janne Schra is een nachtegaal die een retestrakke en spontane groep muzikanten achter haar heeft staan. Voor muziekliefhebbers in het algemeen is het een fascinerend geheel met knappe staaltjes instrument- en stembeheersing. Een theatraal popoptreden. En officieel is dit nog een try-out, dus de aankomende clubtour wordt goed, want dat is het vanavond in Dordrecht ook al.