Een toegankelijk Rotterdam Beats 2014 met internationaal karakter Een toegankelijk Rotterdam Beats 2014 met internationaal karakter

Relaxed alternatief voor de agressieve intocht van Sinterklaas

, Jurjen Simmelink

Een toegankelijk Rotterdam Beats 2014 met internationaal karakter

Relaxed alternatief voor de agressieve intocht van Sinterklaas

Jurjen Simmelink ,

Afgelopen weekend vond de vijfde editie van Rotterdam Beats plaats. Met in totaal 5.200 bezoekers werd het evenement niet overspoeld door het grote publiek, maar daardoor konden de aanwezigen wel rekenen op de sfeer van een local event met tegelijkertijd niet de minste nationale en internationale artiesten en ondernemers uit de ‘game’. Jurjen, tourmanager van Playground Zer0 was present en zo chill om zijn bevindingen met ons te delen.

Het conferentieprogramma overdag is een absolute aanrader voor de creatieve ondernemer. Gezien de gemoedelijke vibe kan iedere bezoeker of spreker uit de industrie gerust worden benaderd. Zo ook Mr. Probz die in z`n Q&A in het Hiphophuis eerlijke en nogal lange antwoorden geeft op de vragen, maar toch de hele tijd weet te boeien en te inspireren.

Mede dankzij het relatief beperkt aantal bezoekers en de relaxte sfeer kon je gerust met een biertje in je hand babbelen met relevante figuren uit de industrie, zoals in BAR Rotterdam na afloop van een panel met de founder van Mixcloud en de Senior Account Director van Cornerstone. Tien minuten later zit je in de huiskamersfeer van Mess met je tweede biertje op tafel te chillen met de Director van SB.TV. Iets minder comfortabel dan een huiskamer is het speed-daten met professionals uit de Duitse industrie op de rooftop van het Schieblok, maar de artiest die een beetje lef toont komt zo wel in contact met de sleutelfiguren van boekingsbureau’s zoals Melt (Keisza, Major Lazer) of van labels als Jakarta Records (Looptroop Rockers). 

Netwerken is absoluut niet de enige motivatie om als muzikaal ondernemer deel te nemen aan het dagprogramma. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de dankbare reacties van jonge artiesten uit het publiek op de openhartige antwoorden van Thomas Johnson (Dorian Concept) na hun praktische vragen over zijn productiewerk. Het kunnen ook de bruikbare tips zijn voor het maken betere videoclips, uit eerste hand van de ambitieuze gasten van Opslaan Als. Niet alleen om connecties te leggen, maar ook voor nieuwe inzichten en bruikbare kennis heeft het dus zeker zin om al aan het einde van de ochtend in de trein naar Rotterdam te stappen.

Het avondprogramma begint op de eerste dag voor de dikke open haard in de lobby van het Hilton Hotel, waar meerdere kunstenaars hun ‘taalskills’ kunnen vertonen. Zoals onder meer dichter Koud IJzer die met overtuigend stemvolume het begrip ‘weg’ talloze nieuwe invullingen geeft en zodoende de aandacht van de ruim honderd aanwezige bezoekers weet vast te houden. Voor teksten mét muziek steek je vervolgens het met R’dam Beats vlaggen beplante Hofplein over naar BAR Rotterdam, alwaar de pas achttienjarige R&B zangerers Doja Cat optreedt. Door een stroeve start krijgt ze pas halverwege haar act respons van het publiek met haar bekendste nummer ‘So high’. Cookachoo levert later die avond op hetzelfde podium vanaf de start nog een energieke show af. 

Aan de andere kant van de Schiekade bij BIRD vertonen Little Simz en Your Old Droog meer overtuiging in hun raps. Eén van de absolute muzikale hoogtepunten van de avond is de eerder genoemde Dorian Concept, die met z’n band en het live loopen van meerdere synthesizers een kwetsbare maar daardoor magische show neerzet. Dezelfde koepelzaal onder het oude Station Hofplein pal naast BIRD, wordt aan het begin van de tweede avond gevuld met ‘urban dansmoves’ en mede dankzij een knettergekke host wordt er ook keihard gelachen tijdens de Milky Way Dance Battle.

De grote headliner Future krijgt de zaal van Empire uiteindelijk vol, maar hij laat helaas niet zien waarom hij is verkozen tot de grote headliner. De show bevat weinig vernieuwing en heeft daarom een gemiddeld entertainment gehalte. Wat ook niet hielp is dat het gros van het aan het aanwezige publiek het filmen met hun mobieltje verkiest boven het ouderwets bouncen op de beats. De echte partygang(st)ers krijgen zeker waar voor hun geld in toffe clubs als Perron en TwentySix, waar met behulp van onder andere Gomes en Flexican & Sef beide nachten worden gevuld met meer dan genoeg volume en relaxed publiek. Arkon Fly ontketend in BAR Rotterdam een nacht vol UK-house, garage en een vleugje hip hop.
 

nu op 3voor12