Interview met Chef’Special Interview met Chef’Special

"Elke show is speciaal!"

, Laurens Andeweg | Foto's: Cindy de Bruijn

Interview met Chef’Special

"Elke show is speciaal!"

Laurens Andeweg | Foto's: Cindy de Bruijn ,

Een uitverkocht Bibelot in Dordrecht is voor 3voor12 Zuid-Holland een mooie gelegenheid om de mannen van Chef’Special eens aan de tand te voelen over de toekomst van deze razend populaire band. De charmante en vriendelijke tourmanager, die aan het bijkomen is van een griepje neemt ons mee naar de kleedkamer van de rockband, waar we worden voorgesteld aan toetsenist Wouter Heeren en zanger/rapper Joshua Nolet.

De eigentijdse rocksterren van Chef'Special ontvangen ons met open armen en schenken gastvrij een kopje koffie voor ons in. Hoewel we weinig tijd hebben en singer-songwriter David Benjamin het publiek in Bibelot al aan het opwarmen is, nemen de heren de tijd voor ons en gaan er comfortabel bij zitten.

“Haha, je valt wel meteen met de deur in huis!”, lacht Joshua als hij gevraagd wordt naar de onaangekondigde reis naar New York, die enkele dagen eerder heeft plaatsgevonden. De Nederlandse band is natuurlijk al eerder in New York geweest om met het producerscollectief The Lion’s Share Group te werken aan het ‘Passing Through’ album. “Het was gewoon tof om elkaar eventjes te zien, en daarnaast waren we ook in New York voor een meeting, maar daar kan ik even niet te veel over kwijt”, vertelt de frontman. De band heeft nooit een geheim gemaakt van de ambities om ook buiten Nederland stappen te maken en Joshua bevestigt dat het daar wel mee te maken heeft. “Er komt ook wel nieuw werk aan“, gaat Wouter verder, “maar dat heeft niets met New York te maken.”

Na enkele keren in Afrika te hebben gespeeld, bijvoorbeeld in Kenia, Zimbabwe en op het Cape Town Jazz Festival in Zuid-Afrika, is Joshua afgelopen zomer samen met AVRO en Cordaid kinderstem een week naar Burundi geweest. “We hebben daar gezien hoe het leven is van jonge jongens die uit armoede genoodzaakt zijn om op straat te leven”, vertelt de zanger. Dat deze ervaring en de tijd met de hele band in Afrika invloed heeft op de muziek die geschreven wordt, staat als een paal boven water. “Misschien niet letterlijk, maar ik denk dat je terug kunt horen in de muziek en in de teksten van het nieuwere werk dat we gereisd hebben”, legt Wouter uit.

Na in een reeks Chef’Special deluxe shows te hebben samengewerkt met acts als Typhoon, Jett Rebel, Rilan (Rilan en de Bombardiers) en Tessa Douwstra (Orlando & Wooden Saints) zijn de mannen vol lof over deze ervaring. “Het was de tweede keer dat we dit gedaan hebben!”, zegt Wouter. “Ja, en het is zo tof om samen te werken met mensen die je zelf zo inspirerend vindt. Glenn van Typhoon is bijvoorbeeld zo'n leuke gast om om je heen te hebben, offstage én onstage. We vonden elkaar’s muziek goed en hebben een mashup gemaakt van zijn en ons werk. Dat proberen we trouwens toch wel met alle gastartiesten te doen”, vult Joshua aan.

Na de eerste keer was er nog heel veel vraag naar extra shows, dus heeft Chef’Special het gewoon nog een keer dunnetjes overgedaan. Met extra verrassingen… “Er waren blazers van de Amsterdam Klezmer Band en percussionisten van Kuenta i Tambu”, zegt Wouter. “In Typhoon's muziek zitten wat salsa-achtige invloeden en het is prachtig om dat met blazers en percussionisten te doen.” Ook in de eigen muziek van Chef’Special zit aardig wat percussie en tijdens live shows pakt bassist Jan dat altijd op door zijn bas even weg te zetten en met een floortom en wat percussie sounds los te gaan. “Het was erg verfrissend om dat zo te spelen!”, maakt Joshua af. De mannen hebben nog geen concrete plannen voor een volgende samenwerking, maar vertellen het wel erg leuk te vinden om te doen. Er zijn momenteel echter geen namen in gedachten voor een volgend project.

Samen met manager Paul Heijink, de man achter Kaiser Management, zijn de heren van Chef’Special gedeeltelijk initiatiefnemers van Kaiser Records. Toen het eerste album uitkwam wilden zij niet alle rechten weg tekenen naar een platenmaatschappij, om vervolgens alle controle te verliezen. Aan de andere kant was er wel iemand nodig die de band ging helpen met de distributie en de promotie van het album. “Maar wij wilden gewoon zelf het label zijn, zelf nadenken over wat er op het album komt, hoe het geschreven werd en ook onze eigen A&R doen”, vertelt Joshua.  

Daar de muziekindustrie vaak nog op ouderwetse tradities en modellen hangt die niet altijd meer zinvol zijn in de huidige markt, heeft Chef’Special gekozen voor een directe lijn met hun publiek. “We hebben steeds tijd gehad om aan veranderingen te wennen, bij elke stap die we verder kwamen en groter werden. We werken hier al zes jaar aan en we zijn dus heel erg in de rol gegroeid”, vult Wouter aan. “We leerden nieuwe dingen, maar het was niet zo overweldigend dat we daar andere mensen voor nodig hadden. En inmiddels hebben wij zelf dus wel wat kennis van de muziekindustrie.”

Manager Paul Heijink is erg bij de tijd. Hij heeft gezien hoe het bij grote labels werkt, wat een enorm voordeel heeft gegeven. “En je kunt wel alles klakkeloos kopiëren, maar veel dingen zijn gewoon achterhaald. En dat kunnen we zelf beter”, legt Joshua uit. Dat de ondernemende houding niets zegt over het feit dat er weldegelijk goede labels zijn, willen de heren wel even benadrukt hebben. “We kraken niemand af, het is een keuze.”

De hechte samenwerking met muzieklabel Caroline Benelux, waarin de koers wel degelijk wordt gevaren, onderstreept dit. “Caroline Benelux weet heel goed hoe een act met een eigen gezicht en manier van werken in de markt moet worden gezet. Vroeger hadden labels een model wat ze op elke artiest plakten en dat moest dan maar gewoon gaan werken. Anno 2014 werkt het niet meer zo. Daarom wordt er rekening gehouden met het type artiest en de eigen identiteit.” 

Nederland ligt na de hit ‘In your arms’ en de nummer één notering van het album aan de voeten van Chef’Special. Wat wil de Nederlandse band nog meer? “De rest”, zegt Joshua droog. “Het buitenland”, legt Wouter uit. “En natuurlijk in Nederland ook door blijven spelen. Er zit nog steeds groei in, want nu blijken we ineens de Heineken Music Hall uit te kunnen verkopen. Als je dat een half jaar geleden had gezegd, hadden we dat ook niet geloofd. Dus we zijn nog zeker niet uitgegroeid, hier in Nederland.” Momenteel zijn de muzikanten bezig met een EP. Wanneer die precies uitkomt is nog niet te zeggen. Er staan niet per sé gastartiesten op, maar het wordt wel weer een beetje anders dan wat we gewend zijn. “Het idee is om een EP te maken met een eigen stijl”, vertelt Joshua. “Als je naar onze albums luistert gaat het wel alle kanten op, en we vonden het ook leuk om gewoon eens vijf tracks uit te brengen die gewoon dezelfde stijl hebben.”

Het is vanavond niet de eerste keer dat Chef’Special in Bibelot staat. Om precies te zijn heeft de band twee keer in het oude Bibelot gespeeld en is dit ook alweer de tweede keer op de nieuwe locatie. Het is er op vooruit gegaan, vinden Joshua en Wouter, ook al was de oude Bibelot zeker ook een bijzondere ervaring. De professionaliteit, de voorzieningen en ook de akoestiek zijn zeker van een hoger niveau in het nieuwe pand. Op de vraag of de heren vanavond nog iets speciaals doen, lacht Joshua: “Elke show is speciaal, haha! Wij gaan ons best doen en we denken dat Dordrecht mee gaat doen!” 

nu op 3voor12