De zaal loopt langzaam vol met een gemêleerd publiek als de eenmansband Robbing Banks de planken opkomt om het voorprogramma van deze avond te verzorgen. Met een elektrische gitaar, drum en tamboerijn speelt hij aanstekelijke garagerock die toch een paar mensen tussen het rumoerige publiek laat dansen. Een prima opwarmer voor wat er komen gaat.
Oorverdovende rock ‘n roll in de Kroepoekfabriek
The Deaf zet zaal op z’n kop
Op een winderige zaterdag 20 december rockte The Deaf op het podium van de Kroepoekfabriek te Vlaardingen. Frontman Frans van Zoest, beter bekend als Spike, kenden we allemaal van Di-rect en zijn diverse verschijningen op tv. Gelukkig had hij de tijd gevonden om nog een album te releasen met de andere bandleden van The Deaf, waarmee ze deze winter het land door tourden.
Nadat de bekende theme van The Phantom of the Opera ten gehore wordt gebracht, komt The Deaf het podium op en start met een stevig rocknummer waar de zaal enthousiast op reageert. Er ontstaat meteen een moshpit en bijna niemand heeft zijn voetjes nog op de vloer. De band bij elkaar is een opvallende verschijning: Spike met zijn getoupeerde haardos, toetsenist Midnight Mau met zijn orgel dat gevaarlijk heen en weer gaat (het is een wonder dat deze nog niet is omgevallen) en Janneke Nijhuis, één van de bekendste bassistes in de Nederlandse muziekscene. Drummer Kit Carrera is onopvallend aanwezig op de achtergrond met zijn strakke drumbeats.
De garagerockband staat met veel enthousiasme op het podium. Spike springt op en neer, wat ervoor zorgt dat oud en jong in de zaal nog meer los gaan. Tijdens het spelen zoeken de bandleden elkaar regelmatig op zodat er sprake is van echt samenspel. Het is duidelijk dat niet alleen het publiek een fijne avond heeft.
De show bestaat uit veel nummers van hun nieuwe plaat, maar deze worden afgewisseld met enkele oude liedjes van hun eerste album ‘Toot Whistle Plunk Boom!’ die bij het publiek goed in de smaak vallen. Spike maakt graag een praatje met het publiek, wat de sfeer ten goede komt, al heeft de zaal er na een tijdje wel genoeg van. Janneke, ook wel bekend als Miss Fuzz, schittert tijdens het nummer ‘He’s my man’ waarvan ze de leadzang verzorgt. Haar stem past ook uitstekend bij Spike’s rauwe stem, wat een leuke twist geeft aan de nummers.
Natuurlijk komen ze onder veel gejoel weer terug voor een toegift. Spike verschijnt met een ontbloot bovenlijf, wat nog meer gejoel oplevert. Na aandringen van de zanger laat Janneke Nijhuis zich in het publiek vallen, om naar eigen zeggen voor de eerste keer te crowdsurfen. De zaal vindt dit prachtig en helpt maar al te graag mee om de roodharige bassiste naar de bar te krijgen, waar ze een biertje en een wodka meeneemt. Als dan ook nog de toetsenist op zijn wankele orgel klimt geeft het een passend einde aan een hele goede liveshow.