Magische mis met Kishi Bashi Magische mis met Kishi Bashi

Dansen in de Paradijskerk

, Kees-Jan Visser | Foto's: Leonie Poot

Magische mis met Kishi Bashi

Dansen in de Paradijskerk

Kees-Jan Visser | Foto's: Leonie Poot ,

De Japans-Amerikaanse Kaoru Ishibashi (1975) volgde een klassieke vioolopleiding, deed jarenlang sessiewerk bij onder meer Regina Spektor en is zanger van synthrockband Jupiter One. Twee jaar geleden kwam hij met zijn soloproject Kishi Bashi, waarmee hij in zijn eentje met vioolloops, beatboxing en zang laagje voor laagje minisymfonieën opbouwt. Op zijn Europese tour deed hij, met band, zaterdag 25 oktober Rotterdam aan. Rotown programmeerde hem in de Paradijskerk en dit leverde een magische avond op.

Er hangt een serene rust in de Oud-Katholieke kerk aan de Nieuwe Binnenweg als de ongeveer honderdvijftig bezoekers binnen stromen. Het altaar heeft plaatsgemaakt voor een setting met drumstel, basgitaar, keyboard, banjo en natuurlijk de viool van Ishibashi. Hij begint de avond solo. Met ‘Philosophize in it! chemicalize with it!’, één van zijn nummers die in een commercial werden gebruikt. Onder meer Microsoft, Sony en autofabrikant Smart gebruikten muziek van Kishi Bashi om hun producten te presenteren.

Maar terug naar de kerk. Waar de houten banken prachtig zijn, maar oncomfortabel. Gelukkig staat ons geen langdradige mis te wachten of een donderpreek. Meteen met de eerste twee nummers ‘Philosophize…’ en het toepasselijke alternatieve scheppingsverhaal van ‘Bittersweet Genesis for him and her’ geeft hij zijn visitekaartje af. Zijn krachtige stem, die regelmatig naar ongekende hoogtes schiet, en de hemelse klanken van de viool galmen door de gewelven van de kerk.

Bij het derde nummer ‘Q & A’ komt de band op. Een bassist/toetsenist, een drummer en een banjospeler. “Kom alsjeblieft uit de banken en dans!”, is het verzoek van Ishibashi. Het staat meteen vol voor het altaar. Wie in de kerkbanken blijft zitten, ziet meteen niets meer. Het is dus kiezen tussen naar voren komen en meedansen of in de bank blijven zitten en, bij voorkeur met je ogen dicht, genieten. In dat laatste geval mis je wel een bijzonder schouwspel. Een banjo die wordt aangevallen met strijkstok en drumstick, de manier waarop Ishibashi een scala aan geluiden uit zijn viool tovert. De band pompt een ongrijpbare mix van folk, symfonische rock, psychedelische pop en, ja, wat is het eigenlijk?, door de kerk. De zittenblijvers horen Beach Boys-achtige samenzang voorbij komen en zien een lichtshow die de ruimte nog eens extra magie geeft. Aangekomen bij ‘The ballad of Mr. Steak’ van zijn tweede, dit jaar uitgekomen, album ‘Lighght’ staan we in een swingende Pinkstergemeente. Het nummer was afgelopen zomer een grote hit in Japan. Tot zijn verbazing werd Ishibashi er door een massa fans ontvangen op het vliegveld. 

Als toetje serveert Ishibashi nog twee solonummers: ‘I am the antichrist to you’ en ‘Manchester’. Nummers die veel meer views op YouTube verdienen en prachtig laten horen wat deze one-man-band in huis heeft. Na ruim een uur lijkt de avond een gewijd einde te krijgen. Maar na sterk aanzwellend gejuich komt het viertal terug voor een knallende apotheose. ‘Bright whites’ begint met een muzikaal duel tussen banjo en viool en mondt uit in een uiterst dansbaar en vrolijk slot van dit eerste Rotterdamse optreden van Kishi Bashi. De Europese tour zit er bijna op, maar de avond is in de smaak gevallen bij de band. “Het was geweldig om op een plek als deze te spelen. Dit was onze eerste show in Rotterdam, maar het zal zeker niet onze laatste zijn!” 

nu op 3voor12