Metropolis14: Workers Stage

Jagwar Ma waardige afsluiter mooie festivaldag

Anoek Menten | Foto's: Marcel van Leeuwen, Marc de Jong en Christel de Wolff ,

Van Rotterdams trots the Afterveins tot Jagwar Ma, het stond er tijdens de 26ste editie in de tent van de Workers Stage.

The Afterveins

Rotterdamse Grote Prijs winnaars The Afterveins bijten het spits af op het Workers podium vandaag. Het is nog rustig op het terrein, maar langzaamaan komen de eerste bezoekers op het geluid af. De psychedelische new wave klinkt goed in de oren en zorgt dat het binnenstromende publiek goed wakker wordt. Het is altijd lastig om een goede show neer te zetten als eerste op de dag, maar de drie jongens doen flink hun best. In hun enthousiasme breekt er zelfs een snaar. De gitarist van de band maakt van de ruimte gebruik door tijdens het laatste nummer een paar minuten lang rondjes door de tent te rennen en mee te dansen met een paar fans. Het is jammer dat de band niet langer dan een half uurtje de tijd krijgt op deze fijne zondagmiddag.
 

Hunting the Robot

3FM Serious Talent Hunting The Robot krijgt het inmiddels wat gegroeide publiek aan het dansen met hun aanstekelijke afro indierock. De Afrikaanse invloeden kregen zanger Elvin en drummer Lloyd mee van hun Nigeriaanse moeder en verwerkte ze samen met gitarist Gijs tot groovy indie muziek. Het strak geklede drietal komt uit Eindhoven en dit is hun eerste show in Rotterdam. Hoewel de voorste rijen vrolijk meebewegen is het ze niet genoeg. "Ik wil jullie allemaal zien dansen" zegt Elvin. Het duurt even, maar uiteindelijk zorgt de band er toch voor dat de meeste mensen aan dansen slaan. Het optreden wordt afgesloten met een drumsolo van de twee broers.

Hunting The Robot heeft onlangs hun nieuwe album Celebration Moderation uitgebracht. Het album is tot stand gekomen dankzij een zeer succesvolle crowdfund-campagne, waarbij 2000 euro is opgebracht. Live wordt het drietal bijgestaan door een bassist en komen de vrolijke liedjes nog meer tot leven dan op het album.

Woman's Hour

Bij aanvang staat het podium van Woman's Hour vol met witte piramides. Behoorlijk wat mensen wachten nieuwsgierig af wat deze band gaat brengen: zweverige popliedjes met de betoverende zang van Fiona Janein het middelpunt. Halverwege de set covert de band het nummer Dancing in the Dark van Bruce Springsteen. De versie van Woman's Hour begint mooi en ingetogen, maar blijft dat en mist wat opbouw.

Niet lang geleden speelde Woman’s Hour nog op de tweede editie van Best Kept Secret Festival. Het langverwachte debuutalbum Conversations van de Londense band komt 14 juli uit. Woman’s Hour is goed, de zangeres heeft een mooie stem en ze heeft het kunstje dynamiek duidelijk onder de knie. Aan het weglopende publiek te zien heeft de band er echter moeite mee de aandacht vast te houden.

Bear's Den

Terwijl de hemel met bakken naar beneden komt speelt Bear's Den hun folkmuziek. Het trio uit Londen bestaat uit Andrew Davie, Kev Jones, Joey Haynes en hoewel ze eruit zien als rappers lijken ze eigenlijk meer op Mumford and Sons. De band is ontstaan uit het in 2010 opgeheven Cherbourg. Wat opvalt is de multi-instrumentele toetsenist die er regelmatig een trompet of basgitaar bij pakt. De muziek is vrolijk en Bear’s Den weet het publiek goed te bespelen. Voor de afwisseling spelen ze een gedurfde cover van Drake’s Hold on We're Going Home. Ze maken er een leuke folk-versie van, maar het voegt niet erg veel toe.
 

DZ Deathrays

DZ Deathrays is een Australische band die voortkomt uit huisfeesten en er naar eigen zeggen ook zal eindigen. Eerste EP Ruined My Life werd zelfs in zijn geheel opgenomen op zo’n feest. Het is dan ook echte dancepunk die niet misplaatst is op een feest of zoals vandaag in een festivaltent. Al halverwege het eerste nummer ontstaat er een flinke moshpit die gedurende de rest van het optreden alleen nog maar groter wordt, tot ongenoegen van sommige omstanders. Met hun dansbare thrashpop krijgt DZ Deathrays de hele Workers-tent aan het springen. Het duo bestaande uit Shane Parsons en Simon Ridley wordt op het podium gedeeltelijk bijgestaan door een tweede gitarist. Binnenkort komt hun tweede album Black Rat uit. Singles Reflective Skulls en Gina Works At Hearts beloven een goede opvolger van Bloodstreams, met popmelodieën en stevige gitaren en drums.
 

New Build

Met leden van Hot Chip en LCD Soundsystem kan het al bijna niet meer tegenvallen. Al Doyle, Felix Martin en Joy Leah Joseph vormen vandaag een driekoppige variant van de normaal gesproken uit zeven leden bestaande band. Doyle betreedt het podium in een mysterieuze zwarte mantel met een grote kraag, en ook de rest van de band draagt lange jassen. Het past goed bij de sfeer die ze creëren met hun elektronische indiepop die een vrolijk elementkrijgt door de percussie van Joy. Het klinkt goed, er is lekker op te bewegen en de hele tent doet mee. In oktober komt het nieuwe album uit van deze band die zeker tot ontdekking van Metropolis 2014 benoemd mag worden.
 

Jagwar Ma

Het optreden van afsluiter Jagwar Ma begon wat twijfelachtig. Na 10 minuten synthesizerklanken komt de bassist het podium op en even later ook de frontman van de Australische band. Ze zien er uit alsof ze de hele dag ziek op de bank hebben gelegen. Maar schijn bedriegt: deze jongens zijn klaar om deze editie van Metropolis groots af te sluiten. Al snel is iedereen aan het dansen op de psychedelischeindie rock die zelfs wat invloeden van dance laat horen. Helaas is het weer niet al te best, maar dansen en springen doet alle kou verdwijnen. Richting het einde van Metropolis 2014 barst het helemaal los met hits als Come And Save Me en What Loveen zelfs een cover van Django Django. De nummers worden op het podium volop uitgebouwd en vervormt, wat de live ervaring nog intenser maakt. Een waardige afsluiter van een mooie dag.